خبرگزاری کار ایران

گزارش کمیته پیشگیری مواد مخدر قم؛

قلیان؛ میزبان بی‌ رحمی که نفس میهمانان را می‌گیرد

asdasd
کد خبر : ۱۶۸۵۲۱

مصرف مواد دخانی بویژه قلیان، تأثیر مخرب و جبران ناپذیری را روی ریه ها و دستگاه تنفسی انسان می‌ گذارد / کشیدن قلیان توسط خانم های باردار به کاهش ضربان قلب، مختل شدن رشد اندام ها و عقب ماندگی جنین و نوزاد منجر می‌ شود.

ایلنا: رئیس کمیته فرهنگی پیشگیری شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان قم گفت: اکنون متأسفانه قلیان کشیدن جزو یکی از تفنن ‌های روزمره بسیاری بشمار می ‌آید و برخی به حدی به آن عادت کرده اند که حتی یک روز را بدون قلیان نمی توانند سپری کنند.

به گزارش ایلنا، سرهنگ مراد حسین جعفریان در خصوص آثار مخرب قلیان نوشت: سرطان ریه، سرطان مری، بیماری انسدادی ریوی مزمن، افزایش ضربان قلب، پایین بودن وزن نوزاد هنگام تولد، افزایش حملات تنفسی(آسم) و ذات‌الریه همه این موارد تنها بخشی از مشکلاتی هستند که از کشیدن ذغال گداخته و تنباکو(قلیان) برای افراد به وجود می‌آید.

اکنون متأسفانه قلیان کشیدن جزو یکی از تفنن ‌های روزمره بسیاری بشمار می ‌آید و برخی به حدی به آن عادت کرده اند که حتی یک روز را بدون قلیان نمی توانند سپری کنند.

یکی از شهروندان با اشاره به این که بیکاری، منبع اصلی اکثر ناهنجاری ها و عامل اصلی گرایش جوانان به مصرف مواد دودزا است، تصریح می‌کند: بی‌گمان اگر جوانان در جایی مشغول کار باشند، کمتر به سوی این مسایل روی می ‌آورند و بدون شک اعتیاد هم در میان جوانان کمتر خواهد شد.

قلیان؛ دستگاه تولید بیماری!

مصرف مواد دخانی بویژه قلیان، تأثیر مخرب و جبران ناپذیری را روی ریه ها و دستگاه تنفسی انسان می‌گذارد.

حجم دودی که از طریق قلیان وارد بدن می‌شود، ۱۰ تا ۲۰ برابر دود ناشی از مصرف سیگار است، بیماری‌های عفونی(هپاتیت ب) بر اثر استفاده مشترک از شیلنگ قلیان و افزودن الکل یا دارو ها و مواد غیر مجاز به تنباکوی قلیان، به وجود می‌آیند.

دود قلیان، نیکوتین پلاسما و ضربان قلب را بشدت بالا می ‌برد، استفاده از قلیان در بروز سرطان ریه، سرطان دهان و مثانه اثرگذار بوده و خطر ابتلا به بیماری ریوی سل را نیز چند برابر می‌کند.

متأسفانه در سالهای اخیر به بیشتر تنباکو‌ها اسانس هایی اضافه می ‌شود که افزون بر تحریک دستگاه تنفس، موجب حساسیت و آلرژی افراد مصرف کننده نیز می‌گردند.

با توجه به این که دود قلیان از آب می گذرد، رطوبت داشته و مدت زمان بیشتری در ریه‌ها می‌ماند، برخی میکروبها و باکتری‌ هایی که ناقل بیماری ریوی سل هستند در لوله قلیان وجود دارند و از طریق «پُک زدن» وارد بدن می‌شوند.

آثار مخرب و منفی مصرف مواد دخانی، در خانم های باردار به کاهش ضربان قلب، مختل شدن رشد اندام ها و عقب ماندگی جنین و نوزاد منجر می‌شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز