خبرگزاری کار ایران

سلسله دروس استاد زند قزوینی

چرا نام امامان در قرآن نیامده

asdasd
کد خبر : ۱۶۶۰۲۰

آمدن نام اختلاف را برطرف نمی کرد / دو کتاب اثر دو عالم بزرگ اهل تسنن نام می بریم که این دو نویسنده سنی در این دو کتاب، فقط به آیاتی از قرآن کریم پرداخته اند که این آیات در شأن و منزلت اهل بیت معصوم نازل شده اند.

حجت الاسلام و المسلمین علی زند قزوینی، از روحانیون جوان شهر مقدس قم، سلسله درس های پاسخ به شبهات کلامی، اعتقادی و دینی مطرح در رسانه ها را برای عموم مردم و طلاب در شهر مقدس قم برگزار می کند و در ادامه مطلب گذشته به این مطلب جدید می پردازیم که: چرا نام امامان در قرآن نیامده است؟!

به گزارش خبرنگار ایلنا در قم، سلسله دروس استاد زند قزوینی، چند وقتی است که روزهای شنبه تا سه شنبه ساعت ۶ و ۴۵ دقیقه، در خیابان ارم، کوی مسجد سلماسی، مدرسه علمیه آیت الله لنگرودی، برگزار می شود و مخاطبان خوبی را به دروس خود جلب کرده است.

در بخش دوم این مباحث، حجت الاسلام زند قزوینی به این مسئله که چرا نام امامان در قرآن نیامده است، به نوشته ی خود حجت الاسلام زند قزوینی است، می پردازیم:

پرسیده اند: که به چه دلیل نام امامان اهل بیت در قران نیامده؟! و اگر نام مولا علی در قرآن صریحا می آمد دیگر این اختلاف در طول این ۱۴ قرن برچیده میشد. پس چرا چنین نشد؟!

در پاسخ عرض میکنیم که: اولا اگر چه نامشان صریحا در قران نیامده ولی وصفشان و فضلشان و امامتشان به نقل روایات شیعه و اهل تسنن در قرآن بسیار ذکر گردیده. فقط کافی است دو کتاب را که اثر دو عالم بزرگ اهل تسنن می باشد نام ببریم که این دو نویسنده سنی در این دو کتاب که هر کدام چهار جلد است، فقط به آیاتی از قرآن کریم پرداخته اند که این آیات در شأن و منزلت اهل بیت معصوم نازل شده اند.

اولین کتاب(شواهد التنزیل لقواعد التفضیل فی الایات النازله فی اهل البیت) می باشد که این کتاب چهار جلدی اثر علامه حاکم حسکانی می باشد. وی در این کتاب ۲۱۰ آیه در قرآن را جمع کرده که در مدح مولا علی و امامان معصوم است و ذیل آن آیات ۱۲۰۰ روایت معتبر که عمده ی این روایات از منابع معتبر عامه آمده است را یاد می کند که آنان تایید می کنند که این ایات در حق امامان شیعه نازل شده است.

دوم کتاب(ینابیع الموده لذی القربی من اهل العبا) اثر عالم بزرگ سنی حنفی یعنی علامه قندوزی حنفی میباشد. ایشان هم در کتاب چهار جلدی خود به آیات درباره اهل بیت و تفسیر و تاویل این آیات پرداخته و با این که در مقدمه کتاب به سنی بودن خود افتخار می کند، ولی سپس می گوید چگونه مدح نکنم امامانی را که قرآن پر از مدح آنان است؟!

به عنوان نمونه عالم دیگر سنی که در مخالفت و عناد با شیعه زبانزد است، یعنی ابن حجر هیتمی مکی در کتاب معروفش(الصواعق المحرقه علی اهل الرفض و الضلال و الزندقه) صفحه ۱۶۹ که این کتاب را در رد شیعه نوشته، روایتی را از جناب عبدالله ابن عباس – پسر عمو و صحابی معروف پیامبر که همه مسلمین او را مفسر قرآن می دانند - نقل می کند که او گفت: " نزلت فی علی ثلاثماه ایه فی القران " یعنی ۳۰۰ آیه در قران در مدح مولا علی نازل شده است!

اکنون به چه رویی جماعتی که خود را مسلمان و پیرو قرآن معرفی می کنند می گویند چرا قرآن از مولا علی و امامان دیگر سخن نگفته؟!! از اینان میپرسیم آیا این عالمان بزرگ سنی قرانشان غیر از قرآن ما بوده؟! یا اینکه سواد نداشته اند؟! واضح است که نمی توان با این گونه شبهات به مقام قرآنی حضرات امامان طعنی زد؛ اما این که چرا در قرآن صراحتا نامشان نیامده؟!

الف. داب و مسلک قرآن بیان کلیات است و روشن کردن مصادیق و آوردن نام کار پیامبر است. لذا نام خود پیامبر در کل قران فقط ۴ بار آمده است؛ پس توقع آمدن نام امامان توقعی خلاف عادت قران است.

ب. آزمون و اماتحان امت در این بود که نام امامان در قران نیاید ولی پیامبر بیان کند تا فرق بین مومنان و منافقان روشن شود که چه کسانی کلام پیامبر را محتر می شمارند و چه کسانی از بیان پیامبر دوری می کنند که حدیثغدیر و یوم الدار و جاهای مختلف که پیامبر نام مولا علی را صراحتا به عنوان جانشین بیان کرد موید سخن ماست.

ج. عناد و دشمنی مسلمینی که در جنگ های پیامبر در صدر اسلام نزدیکانشان را با شمشیر مولا علی از دست داده بودند عامل دیگری بود که باعثشد نام مولا علی صریحا در قران نیاید. چون این جماعت اگر نام حضرت امیر را در قران می دیدند پس از پیامبر قیام میکردند و یا قرآن را تحریف می کردند و یا به صریح این ایه پشت می کردند، که درهر دوصورت دین اساسا پایمال می گردید.

د. حفظ جان امامان از گزند حوادثعلت دیگری بود که باعثاین مطلب شد که نام امامان در قرآن نیاید تا دشمنان، آنان را در بدو تولد از بین نبرند. به عنوان نمونه بنی العباس که از طریق احادیثمتوجه شده بودند که حضرت مهدی در حال تولد است. امام عسگری را در پادگان قرار دادند تا به محض ولادت آن حضرت، ایشان را شهید کنند ولی خدا نخواست. اکنون اگر نام امامان صریحا در قران امده بود دشمنان چه می کردند؟!

ه. آمدن نام اختلاف را برطرف نمی کرد. نمونه این داستان را قرآن درباره برخورد بنی اسراییل با جناب طالوت بیان کرده که خدا اسمش را به عنوان امام آورد ولی آنان قبول نکردند.

در آخر ما سوالی می پرسیم: آیا نام پیشوایان و امامان سقیفه در قران امده؟!!

در پایان خاطر نشان می شود: دروس حجت الاسلام زند قزوینی را می تواند در وبلاگ شخصی ایشان به آدرس: zandqazvini. blog. ir؛ ملاحظه کنید.

دروس دیگر در روزهای آینده قرار خواهد گرفت…

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز