خبرگزاری کار ایران

مدیرکل میراث فرهنگی استان خبرداد:

انتقال موقت الواح هخامنشی به موزه قزوین

asdasd
کد خبر : ۸۲۸۵۱۹

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان قزوین گفت: تعدادی از الواح هخامنشی با هماهنگی با وزارت میراث فرهنگی برای بازدید مردم استان قزوین به صورت موقت به موزه استان قزوین منتقل می شود.

به گزارش‌خبرنگار ایلنا از قزوین و به نقل از روابط‌عمومی میراث فرهنگی، علیرضا خزائلی در خصوص انتقال الواح هخامنشی به موزه قزوین اظهار کرد: برای سهولت دسترسی مردم برای بازدید از اشیای تاریخی نفیس موزه ها در سراسر کشور در بازدیدی که در هفته گذشته از سوی طالبیان معاون میراث فرهنگی کشور از موزه های قزوین صورت گرفت و توانمندی ها و ظرفیت‌های استان بررسی شد و خواستار شدیم تا زمینه به نمایش گذاشتن برخی اشیای شاخص ملی در موزه های قزوین فراهم شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان قزوین بیان کرد: در این راستا درخواست ما آوردن تعدادی از الواح هخامنشی به موزه های قزوین بود که خوشبختانه با آن موافقت شد و برای اولین بار در کشور بخشی از لوح های هخامنشی به زودی در موزه شهر قزوین در معرض دید علاقمندان به تاریخ قرار خواهد گرفت.

 خزائلی اضافه کرد: پس از بازگشت بیش از ۱۷۰۰ لوح هخامنشی به موزه ملی کشور و اهمیت بازدید آن برای همه مردم کشور موضوعی مطرح شد، تا با شرایط آسانی بتوان امکان بازدید مردم استان ها را به آثار ارزشمند مهیا کرد.

وی عنوان کرد: با توجه به آمادگی وزارت میراث فرهنگی برای نمایش تعدادی از الواح هخامنشی در استان‌های مختلف و طی مذاکرات انجام شده بخشی از آنها پس از بررسی کارشناسان اداره کل موزه ها و موزه ملی به لحاظ مناسب بودن شرایط نگهداری در یکی از موزه های قزوین برای آشنایی مردم و گردشگران به نمایش گذاشته می شود.

این مقام مسئول تصریح کرد: انتقال الواح هخامنشی به موزه قزوین زمینه بازدید آسان مردم قزوین را به آثار تاریخی ارزشمند بدون تحمل سفر به پایتخت مهیا کند و امیدواریم این حرکت گشایشی برای کارهای مشابه دیگر هم باشد.

مدیرکل میراث فرهنگی استان قزوین  یادآور شد: الواح هخامنشی شامل بیش از ۳۰ هزار لوح بود که در سال ۱۳۱۴ بر اساس مصوبه دولت از طریق کشتی به موسسه شرق‌شناسی دانشگاه شیکاگو فرستاده شد و در چند مقطع بخش هایی از آن به ایران باز گردانده شد و در آخرین پیگیری ها  ۱۷۸۳ گل‌نبشته و لوح به همراه نمایندگان اعزامی از موسسه شرق‌شناسی دانشگاه شیکاگو آمریکا به ایران بازگشت و در موزه ملی قرار گرفت.

 خزائلی خاطر نشان کرد: این اسناد ارزشمند رمزگشای بخش مهمی از تاریخ مکتوب هخامنشیان در دوره داریوش اول  به شمار می رود و بازگشت آنها مرهون تلاش‌های حقوقی و دیپلماسی فراوانی است که برای احقاق مواریث فرهنگی ایران صورت گرفته است.

 وی اعلام کرد: استردادد ۱۷۸۳ لوح هخامنشی که مربوط به دوره داریوش اول بوده و در دوره اوج شکوفایی هخامنشی نوشته شده پس از ۸۴ سال  یکی از دستاوردهای بزرگ کشور  می باشد و در حال حاضر نیز ۱۱۰ لوح از این الواح در موزه ملی به نمایش گذاشته شده است.

این مقام مسئول در پایان گفت: تمام نظام های اجتماعی، فرهنگی، ارتباطات درباریان، موضوعات مربوط به کشاورزی، طبقات مختلف جامعه و زندگی روزمره آن دوران به سه زبان ایلامی، آرامی و پهلوی باستان در این الواح نوشته شده است که به نمایش درآمدن آن در موزه های قزوین می تواند زمینه آشنایی بیشتر با این دوران را برای شهروندان قزوینی فراهم کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز