خبرگزاری کار ایران

همزمان با سومین روز از سالروز شهادت سالار شهیدان؛

آئین نمادین خاکسپاری شهداری کربلا در قزوین برگزار شد

asdasd
کد خبر : ۸۰۹۱۴۴

همزمان با دوازدهم محرم الحرام و سومین روز شهادت سید و سالار شهیدان و یاران وفادارش، آئین نمادین تشییع و خاکسپاری پیکرهای شهدای کربلا توسط زنان طایفه بنی اسد امروز پنجشنبه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا در قزوین، این آیین معنوی که در قزوین به سوم امام (ع) شهرت دارد و جزو آئین‌های سوگواری منحصر به فرد در کشور است، به ثبت فهرست ملی رسیده و روایتگر اقدام زنان آزاده طایفه بنی اسد برای دفن پیکرهای شهدای کربلاست.

در مقاتل نقل است پس از وقوع حادثه دردناک کربلا در سال ۶۱ هجری و در عصر روز دوازدهم محرم، بدن های مطهر شهدای کربلا را دفن کردند.

این مراسم که مختص بانوان است، به عنوان یکی از آیین های مذهبی و سنتی ویژه استان قزوین هر سال در روز موسوم به سوم امام (ع) برگزار می شود. 

"حسین کفن ندارد، سردر بدن ندارد" و" گلی گم کرده ام می‌جویم اورا، به هر گل می‌رسم می‌بویم او را"، " وای حسینم ، وای حسینم " مرثیه هایی است که بانوان عزادار قزوینی در این آیین نجوا کردند.

بانوان سوگوار در این مراسم با حضور در مسجد علی اکبری قزوین، پیکرهای نمادین شهدای کربلا را بر دوش گرفته و نوحه خوانان به نشانه تشییع به سمت امامزاده حسین ابن علی ابن موسی الرضا(ع) حمل می کنند.

در این مراسم نمادین جنازه های بی سر شهدای کربلا بر دوش زنان با عبور از خیابان شهدا و از مقابل حسینیه امینی ها و رسیدن به امامزاده حسین (ع) دوباره به مسجد مبدا برمی‌گردند و حاضران در طول مسیر نیز به سینه زنی و نوحه خوانی می‌پردازند.

در این آیین سنتی هرساله زنانی از اقوام مختلف قزوین شامل ترک، فارس،کرد، لر،تات و گیلکی حضور پیدا می کنند تا عشق و ارادت خود را به خاندان عصمت و طهارت (ع) و سید و سالار شهیدان به نمایش بگذارند.

به شهادت تاریخ نویسان، بعد از واقعه کربلا بسیاری از ترس یزید جرات نمی کردند جنازه های یاران امام حسین (ع) را دفن کنند، تا اینکه در روز دوازدهم ماه محرم زنان طایفه بنی اسد به تشییع و خاکسپاری شهدا پرداختند.

برگزاری مراسم سوم امام (عزاداری زنان طایفه بنی اسد) در قزوین در سال ۱۳۹۱ با شماره ۶۵۹ در فهرست آثار معنوی کشور به ثبت رسیده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز