خبرگزاری کار ایران

استاندار قزوین مطرح کرد:

مردم هشدارها را جدی بگیرند/ دستگاه های اجرایی استان در آماده‌باش کامل باشند

asdasd
کد خبر : ۷۴۵۰۸۴

استاندار قزوین تاکید کرد: شهروندان اخطارها و هشدارهای دستگاه‌های اجرایی و اداره هواشناسی را مبنی بر حجم گسترده بارندگی‌ها و احتمال وقوع سیلاب‌ها جدی بگیرند تا از وقوع حوادث ناخوشایند در سطح استان جلوگیری شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا از قزوین، عبدالمحمد زاهدی در جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران که در سالن باقرالعلوم استانداری قزوین برگزار شد، گفت: براساس گزارش‌‌های اداره کل هواشناسی میزان بارندگی‌‌‌های پیش‌‌بینی شده در هفته‌‌های اخیر در ۵۰ سال اخیر بی‌‌سابقه است و به همین دلیل، سازمان هواشناسی جهانی برای جلوگیری از خطرات و تهدیدات آن هشدارهای لازم را داده است.

وی ادامه داد: برخی از استان‌‌های غربی مانند خوزستان براساس این پیش‌‌بینی‌‌ها حواشی رودخانه‌‌های خود مانند دز را تخلیه کرده و پیش‌‌بینی‌‌های لازم را داشته‌‌اند. 

این مقام مسئول با بیان اینکه در استان قزوین نیز باید برنامه‌‌ریزی‌‌های لازم برای جلوگیری از خطرات و تهدیدهای حجم گسترده بارندگی‌‌ها صورت گیرد، اظهار داشت: شورای هماهنگی مدیریت بحران طی جلسات گذشته تصمیمات متعددی برای لایروبی انهار و رودخانه‌‌ها گرفته است که نتایج آنها در صورت اجرای صحیح، در روزهای آینده قابل مشاهده خواهد بود.

زاهدی افزود: همه اماکن از قبیل مدارس، ورزشگاه‌‌‌ها، خوابگاه‌‌های آموزش و پرورش، حسینیه‌‌ها، امامزاده‌‌ها و... برای اسکان اضطراری مردم آماده باشند و خود مردم نیز در اسکان آسیب‌‌دیدگان سیل به مدیران و دستگاه‌‌های اجرایی کمک کنند.

وی با بیان اینکه برخی باورهای غلط در خصوص سیل و بلایای طبیعی میان مردم وجود دارد که باید با همکاری رسانه‌‌ها، دستگاه‌‌های اجرایی و متولیان فرهنگی برای رفع آنها اقدام شود، تصریح کرد: کلیه مرخصی‌‌های دستگاه‌‌های خدمات‌ رسان در این ایام لغو است و باید کلیه فرمانداران، شهرداران، بخشداران و مدیران دستگاه‌‌‌ها، بیمارستان‌‌ها، اورژانس و... با آمادگی کامل در محل خدمت خود حضور داشته باشند.

استاندار قزوین اضافه کرد: دستگاه های متولی باید در همه اماکن تفریحی و محل‌‌های استقرار مردم در این ایام به ویژه روز ۱۳ فروردین ماه حضور یافته و تذکرها و هشدارهای لازم را به مردم برای تخلیه حریم‌‌های رودخانه‌‌ها و مکان‌‌های آسیب‌‌پذیر بدهند.

زاهدی با بیان اینکه معاون امور عمرانی استاندار و مدیرکل مدیریت بحران استانداری طی روزهای گذشته از تمامی نقاط آسیب‌‌پذیر استان بازدید کرده‌‌اند، خاطرنشان کرد: باید از این شرایط برای جبران مافات و تبدیل تهدیدها به فرصت‌‌ها استفاده کرد و جلوی دخالت‌‌های غیرکارشناسانه و غیرفنی در ساخت و سازها و تغییر حریم رودخانه‌‌ها گرفته شود.

وی ادامه داد: در همین راستا باید فعالیت تیم بررسی و ارزیابی طرح‌‌های ساخته شده و در دست احداث از منظر آسیب‌‌پذیری مقابل سیل ادامه یابد و برای شناسایی نقاط آسیب‌‌پذیر و بحرانی استان به کار خود ادامه دهند.

زاهدی اضافه کرد: فرمانداران نیز از مکان های خطر در شهرستان ها ارزیابی لازم را داشته باشند تا در صورت لزوم اماکن مسکونی و تجاری برای جلوگیری از خسارات و تلفات جانی تخلیه شوند.

نماینده عالی دولت در استان قزوین افزود: مسیل‌‌ها و آبروهای دارای سابقه سیل که هم‌‌اکنون در برخی مستحدثات قرار گرفته‌‌‌اند مانند شهرک صنعتی آراسنج و خرمدشت حتما باید با خاکریز موقت از محل سکونت و فعالیت مردم منحرف شوند.

زاهدی با بیان اینکه مردم نگران خسارات ناشی از باز شدن دریچه های سدها از جمله سد طالقان نباشند، ابراز داشت: در شورای هماهنگی مدیریت بحران مرکز با حضور رییس‌‌جمهور در این خصوص تصمیم‌‌گیری شده و برای جبران خسارات ناشی از این موضوع تمهیدات لازم اندیشیده شده است.

وی با بیان اینکه همکاری مردم در پیشگیری و مقابله با خطرات و کاهش خسارات ناشی از سیل موثر است، عنوان کرد: تخلیه نیروی انسانی و آبزیان در بستر رودخانه‌‌ها، آزادسازی حریم مسیل‌‌ها، اولویت‌‌بندی نقاط آسیب‌‌پذیر شهرستان‌‌ها به ویژه شهرهای ارداق، اسفرورین و خرمدشت، کنترل رودخانه‌‌های فصلی خررود و ابهررود و استفاده از ظرفیت پیمانکاران برای مقابل با خطرات سیلاب‌ها از جمله اقداماتی است که باید با همکاری مردم و دستگاه‌‌های اجرایی عملیاتی شوند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز