خبرگزاری کار ایران

مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری قزوین

11 واحد صنعتی قزوین پسماندهای خطرناک تولید می‌کنند

مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری قزوین گفت: از مجموع 17 واحد صنعتی با پسماندهای ویژه خطرناک و علی‌رغم تمام تلاش‌های صورت گرفته در این زمینه تاکنون فقط 6 شرکت پسماندهای خود را به سایت محمدآباد منتقل می‌کنند.

به گزارش ایلنا به نقل از اداره کل روابط عمومی استانداری قزوین؛ ایرج زاهدپور در جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی که در استانداری قزوین برگزار شد، اظهار کرد: با توجه به اینکه واحدهای تولیدی و صنعتی همزمان با تولید محصول، زباله نیز تولید می‌کنند همان‌گونه که برای فروش محصولات خود برنامه‌ریزی دارند باید تدابیر لازم برای ساماندهی زباله‌های تولیدی خود را نیز اتخاذ کنیم.

وی افزود: در راستای ساماندهی پسماندهای صنعتی استان 10 هکتار زمین در حاشیه منطقه محمدآباد که پسماندهای خانگی و عفونی در آن محل دفن می‌شد، در نظر گرفته شده است.

مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری قزوین اضافه کرد: با هماهنگی اداره کل محیط‌ زیست استان نیز یک شرکت پیمانکار به منظور اجرای طرح ساماندهی و دفن بهداشتی پسماندهای ویژه صنعتی استان انتخاب کردیم که فعالیت خود را آغاز کرده است.

زاهدپور ادامه داد: این شرکت اقدام به ایجاد چند لندفیل در منطقه مورد نظر کرده است و یک دستگاه پیرولیز نیز با اعتبار 4 میلیارد تومان خریداری و مستقر کرده است.

وی عنوان کرد: از سوی دیگر شرکت‌ها و واحدهای صنعتی که پسماند تولید می‌کنند، شناسایی شدند تا پسماندهای آن‌ها به سایت محمدآباد منتقل شود.

مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری قزوین با اشاره به اقدامات صورت گرفته برای تأمین برق مورد نیاز سایت 10 هکتاری دفن بهداشتی پسماندهای صنعتی در محمدآباد تصریح کرد: شرکت توزیع برق استان برآورد کرده 460 میلیون تومان برای تأمین برق این سایت اعتبار نیاز است که با توجه به برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته انتظار می‌رود تا یک ماه آینده برق این مجموعه نیز تأمین شود.

زاهدپور گفت: 3 هزار واحد صنعتی در استان فعال است که از این تعداد 117 واحد صنعتی با پسماندهای ویژه شناسایی شده است که باید پسماندهای خود را به سایت محمدآباد منتقل کنند.

وی بیان کرد: از مجموع 117 واحد صنعتی با پسماندهای ویژه نیز وضعیت پسماندهای 17 واحد صنعتی در شرایط اضطراری‌تری قرار دارد و باید هرچه سریعتر به سایت محمدآباد منتقل شود اما علی‌رغم تمام تلاش‌های صورت گرفته در این زمینه تاکنون فقط 6 شرکت پسماندهای خود را به سایت محمدآباد منتقل می‌کنند.

مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری قزوین خاطرنشان کرد: 11 شرکت دیگر به دلیل مشکلات اقتصادی و سایر مشکلاتی که با آن‌ها درگیر هستند هنوز اقدامی برای انتقال پسماندهای تولیدی خود به سایت محمدآباد انجام نداده‌اند.

زاهدپور اظهار کرد: پیمانکار بخش خصوصی تاکنون 5 میلیارد تومان اعتبار برای ساماندهی پسماندهای ویژه صنعتی هزینه کرده است که با توجه به تعطیلی چنین سایتی در ساوه در حال حاضر استان قزوین تنها استان کشور است که به سایت جمع‌آوری پسماندهای صنعتی ویژه مجهز شده است.

وی یادآور شد: امیدواریم واحدهای صنعتی و تولیدی استان به ویژه واحدهایی که پسماندهای تولیدی آن‌ها ویژه بوده و خسارات جبران‌ناپذیری به محیط‌زیست و انسان‌ها وارد می‌کند، همکاری بیشتری برای انتقال پسماندها به سایت محمدآباد داشته باشند.

کد خبر : ۳۳۹۷۸۲