خبرگزاری کار ایران

گزارش خبری؛

استفاده نادرست از پیامک و بازخورد منفی جامعه

asdasd
کد خبر : ۱۷۲۸۶۰

به نظر‌ می‌رسد که روابط عمومی‌هایی که قصد استفاده از این سامانه را برای ارتباط گرفتن یا اطلاع رسانی دارند باید به شکل حساب شده‌تری عمل کنند تا در تله پیامکی گرفتار نشوند.

امروز روش‌های اطلاع‌رسانی با پیشرفت امکانات افزایش چشمگیری داشته است؛ در کسری از ثانیه‌ امکان ارسال یک خبر یا تبلیغ کالا و خدماتی امکان پذیر شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از قزوین؛ ارسال پیامک یکی از این امکاناتی است که در چند سال اخیر رشد فراوانی داشته است. براساس آخرین آمار و اطلاعات ضریب نفوذ تلفن همراه در ایران ۷۰.۸ درصد است که با احتساب جمعیت ۷۴.۲ میلیون نفری ایران و در نظر گرفتن شاخص فوق می‌توان نتیجه گرفت که هم‌اکنون نزدیک به ۵۲.۵ میلیون اشتراک تلفن همراه در ایران وجود دارد. این فراگیری خطوط موبایل موقعیت جدید و کاربردی را برای کسانی که قصد تبلیغ و یا اطلاع‌رسانی در حوزه‌های مختلف دارند، فراهم کرده است.

بسیاری از ادارات و سازمان‌های دولتی و غیردولتی با بهره‌گیری از این امکان اطلاع‌رسانی سریع را در دستور کار خود قرار داده‌اند و جدیدترین اخبار سازمان متبوعشان را از طریق پیامک اطلاع رسانی می‌کنند؛ اما این اطلاع رسانی سریع آن‌ها گاهآ برای گیرندگان پیامک مشکلاتی را هم به وجود‌ می‌آورد و برای آن‌ها «مزاحمت» ایجاد می‌کند.

برخی از دریافت این پیامک‌ها در وقت و بی‌وقت گلایه دارند و از اینکه برخی اوقات به مانند «رگبار» گوشی‌شان مورد حمله پیامک‌های بی محتوای سازمان‌ها و ادارت قرار‌ می‌گیرد نالان‌اند؛ البته اگر پیامک‌های تبلیغاتی را کنار بگذاریم.

نارضایتی خبرنگاران؛ رضایت مسئولان

استانداری قزوین یکی از اداراتی است که بیشترین پیامک را ارسال‌ می‌کند. ‌ هادی صادق دقیقی مدیرکل روابط عمومی استانداری‌ می‌گوید که حداکثر در هفته ۱۵ پیامک از طرف استانداری ارسال‌ می‌شود و کسانی هم که آن را دریافت‌ می‌کنند محدود به مسئولین، ائمه جمعه و برخی از اصحاب رسانه هستند.

دقیقی‌ می‌گوید: پیش از این برخی از دریافت پیامک از استانداری گلایه داشتند که ما گفته‌ایم در صورت اینکه علاقه‌مند به دریافت پیامک نیستند‌ می‌توانند با یک تماس تلفنی با روابط عمومی استانداری شماره خودشان را از فهرست دریافت پیامک حذف کنند.

او در خصوص محتوای پیامک‌ها اظهار‌ می‌کند: تنها اخبار مهم را از طریق پیامک پوشش‌ می‌دهیم، به طور مثال زمانی که استاندار برای افتتاح پروژه‌ای‌ می‌رود و یا اینکه در یک مسجد سخنرانی دارد برای اطلاع‌رسانی این موضوع از پیامک استفاده‌ می‌کنیم.

دقیقی هدف اصلی را اطلاع‌رسانی عنوان‌ می‌کند و‌ می‌گوید: البته این سرویس دوطرفه است و مردم هم‌ می‌توانند نظر خودشان را برای استانداری پیامک کنند و حتی در زمان‌های خاص مانند انتخابات ما از مردم خواستیم که اگر تخلف انتخاباتی مشاهده کردند از طریق این شماره پیامک به ما اطلاع بدهند. همچنین ممکن است در یک برهه زمانی خاص که نیاز به نظر سنجی باشد این کار را هم انجام بدهیم.

دقیقی بازخورد ارسال این پیامک‌ها را هم مثبت‌ می‌داند و هم منفی و‌ می‌گوید: مسئولان دستگاه‌ها از دریافت این پیامک‌ها راضی بوده اند و‌ می‌خواهند بدانند سیاست‌های دولت در خصوص موضوعات مختلف چیست و یکی از اهداف ما هم همین است که سیاست‌ها استاندار را در حوزه‌های مختلف اطلاع‌رسانی کنیم. البته برخی از خبرنگاران نیز از دریافت آن ناراضی هستند که اگر به ما اطلاع بدهند شماره آن‌ها را از فهرست دریافت حذف‌ می‌کنیم.

دقیقی در خصوص ارسال پیامک در ساعات پایانی شب هم‌ می‌گوید: زمانی یک اتفاق خاص در استان‌ می‌افتد که نیاز به اطلاع‌رسانی به موقع دارد. مثلآ آتش‌سوزی اخیر ساعت ۲ شب خاموش شد و این خبر باید سریعآ اطلاع‌رسانی‌ می‌شد. اما در سایر موارد مشکل از سامانه و ضعف مخابرات و اینترنت است و ارتباطی با روابط عمومی استانداری ندارد.

گرفتار شدن در تله پیامکی

شهرداری قزوین نیز یکی از سازمان‌هایی است که از ارسال پیامک برای اطلاع رسانی استفاده‌ می‌کند. علیرضا منجم، رئیس اداره روابط عمومی و امور بین الملل شهرداری قزوین در این خصوص‌ می‌گوید: با توجه به حضور تلفن همراه در عرصه ارتباطات به ویژه در دهه اخیر ظهور پیامک به عنوان وسیله ارتباطی در اختیار روابط عمومی‌ها قرار گرفته که شهرداری قزوین هم برای اطلاع رسانی و ارتباط دوسویه با مردم، مسئولین و رسانه‌ها از این ابزار استفاده‌ می‌کند.

منجم‌ می‌گوید: بیشترین حجم ارسال پیامک در چند سال اخیر برای اطلاع رسانی مراسم‌های خاص مانند هفته قزوین، جشنواره اسباب بازی و همچنین افتتاح برخی پروژه‌های بزرگ شهری یادر خصوص سیلاب‌ها، آتش‌سوزی اخیر و امثالهم استفاده شده است.

او مشکل دریافت پیامک در ساعات شب را شلوغی شبکه، مشکل در سامانه و زیرساخت مخابراتی‌ می‌داند و در خصوص تعداد بالای ارسال پیامک از سوی سازمان‌ها و ادارات‌ می‌گوید: ما در شهرداری پس از مدتی به این نتیجه رسیدیم که ارسال پیامک انبوه و تکراری برای شهروندان، بازخورد منفی دارد و دیگر در این تله پیامکی نمی‌افتیم.

به نظر‌ می‌رسد روابط عمومی‌هایی که قصد استفاده از این سامانه را برای ارتباط گرفتن یا اطلاع رسانی دارند باید به شکل حساب شده‌تری عمل کنند تا به قول منجم در تله پیامکی گرفتار نشوند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز