خبرگزاری کار ایران

در نشست تخصصی با مسئولین نشریات چاپی؛

افزایش ماهانه هزینه‌های چاپ و نشر چالش جدی نشریه‌های قزوین است

افزایش ماهانه هزینه‌های چاپ و نشر چالش جدی نشریه‌های قزوین است
کد خبر : ۱۶۳۷۵۸۰

در نشست تخصصی مسئولین خانه مطبوعات با مدیران مسئول نشریات چاپی استان، افزایش ماهانه هزینه‌های چاپ و نشر و ساماندهی آگهی‌ها به‌عنوان چالش‌های مهم مطرح شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا در قزوین، نشست‌ تخصصی هیات مدیره و بازرسین خانه مطبوعات قزوین با هدف احصاء چالش‌ها و ارائه راهکار، ویژه مدیران مسئول نشریات چاپی استان صبح امروز /۲۳ اردیبهشت/ در سالن جلسات علوم پزشکی برگزار شد.

مهدوی، از دو هفته نامه ثنای مینودری با اشاره به افزایش قیمت چاپخانه‌ها بدون تغییر و ارتقای کیفیت گفت: هر بار که به چاپ‌خانه مراجعه می‌کنیم قیمت‌ها بالا رفته است.

وی ادامه داد: یک بار سهمیه کاغذ داشتم که تا امروز هم آن را دریافت نکرده‌ام، برای فیلم و زینک هم انتظار داریم حداقل یک بار در سال یارانه اختصاص داده شود.

آگهی‌های بی‌رویه توسط خانه مطبوعات ساماندهی شود

نازنین رقیه صوفی نیارکی از نشریه قزوین سلام هم گفت: چاپخانه به ما می‌گوید اول هزینه را پرداخت کنید و بعد روزنانه را تحویل بگیرید این در حالی است که هزینه آگهی‌های چاپ شده را بعد از چاپ وصول می‌کنیم.

وی ادامه داد: برخی نشریه‌ها هم خود را به افراد خاص در استان وصل کرده‌اند، یک نشریه همراه نماینده می‌رود و ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیون آگهی می‌گیرد که عدالت نیست، انتظار داریم این آگهی‌های بی‌رویه توسط خانه مطبوعات ساماندهی شود.

این فعال رسانه‌ای عنوان کرد: آگهی‌های دولتی از طریق سامانه واگذار می‌شود اما چطور است که یک نشریه می‌گوید برای شهرداری ۱۸ میلیون آگهی زده‌ام، اینجا جای نظارت کجا است؟

وی ادامه داد: همه استان ما نمایندگان روزنامه‌های سراسری شده، یکی از مطالبات ما پیگیری این وضعیت و حمایت از نشریه‌های محلی است که درباره استان مطلب منتشر می‌کنند، هر ماه که ما نشریه چاپ می‌کنیم قیمت‌ها افزایش پیدا کرده، این انصاف نیست.

برخی با وصل شدن به مسئولین آگهی‌ها را به خود اختصاص می‌دهند

اسدالله طاهرخانی، از نشریه آوای تات هم با اشاره به اهمیت بیمه رسانه گفت: ۵۶ سال پیش در روزنامه اطلاعات نشستی داشتیم که آن زمان به بیمه خبرنگاران و فعالین رسانه تاکید شد.

وی ادامه داد: اهالی رسانه باید هوای یکدیگر را داشته باشیم، حتی اگر از هم خوشمان نمی‌آید به خاطر وجه اشتراک در حوزه رسانه، هوای هم را داشته باشیم؛ به نظر من خبرنگاری شغل نیست، عشق است.

این پیشکسوت رسانه، ساماندهی تخصیص آگهی‌ها و رپورتاژها را یکی از مطالبه‌ها بیان کرد و گفت: برخی به مسئولین وصل می‌شوند و یا با رفتار غیرحرفه‌ای آگهی‌ها را قرق می‌کنند، این وضعیت نیازمند ساماندهی است.

پیشنهاد سازوکار مشاوره‌ای برای پاسخ به پرسش‌های اصحاب رسانه

کشاورز از نشریه طارم نو گفت: راه‌اندازی یک ساز و کار مشاوره‌ای به صورت پرسش و پاسخ در کانال خانه مطبوعات به حل کردن مشکل‌ها کمک می‌کند.

وی ادامه داد: قیمت‌ها لحظه‌ای است و به خاطر این چاپ‌خانه چک قبول نمی‌کند، یکی از درخواست‌های ما رایزنی برای قبول کردن چک‌های یک ماهه است که مسیر را هموارتر می‌کند.

آموزش جزئیات مربوط به اخذ سهمیه کاغذ و همکاری با اتاق بازرگانی از دیگر درخواست‌های این فعال رسانه‌ای بود. 

عدم انسجام اصحاب رسانه باعث شده بخش خصوصی حمایتی نداشته باشند

آزاده رحمانی از نشریه خبر قزوین هم گفت: بخش خصوصی و دولتی از ظرفیت کمک به رسانه‌ها برخوردار است، رسانه‌های محلی و مکتوب در حال از بین رفتن است، اگر رسانه محلی از بین برود، رسانه‌های بی‌ریشه‌ای می‌آیند که نسبت به استان تعصبی ندارند.

وی ادامه داد: در بخش دولتی نهادهای مختلف وظیفه دارند، به‌عنوان مثال برنامه و بودجه در قانون مکلف شده که در بودجه‌های فرهنگی پیوست رسانه‌ای داشته باشد، در بخش خصوصی هم در چهارشنبه‌های صنعتی به جای اقتصاد رسانه‌های خودمان دنبال حاشیه‌ها هستیم و همین حاشیه‌ها، عدم انسجام و شکاف موجود، باعث می‌شود صاحبان صنایع، بودجه‌ای که می‌توانند در حوزه رسانه هزینه کنند را نداشته باشند.

این فعال رسانه‌ای عنوان کرد: جایگاه و شأن حرفه خبرنگاری به شدت کاهش پیدا کرده، اتاق بازرگانی دیدگاه حمایت‌گرانه دارد اما به خاطر عدم انسجام و رفتارهای غیرحرفه‌ای این حمایت‌ها کاهش پیدا کرد و به خاطر عدم حمایت ما کار بزرگی که آغاز شده بود، منتفی شد، البته به این روند نقدهایی هم وارد است.

اشاره به روند توزیع و تخصیص آگهی‌های نشریات محلی

هانیه قهرمانی از نشریه فروردین امروز هم گفت: خانه مطبوعات باید نگاه حمایت‌گرانه داشته باشد، طرحی که درباره حضور رسانه‌ها در برنامه‌های بخش خصوصی بود، ایرادهایی داشت.

وی در ادامه درباره تخصیص آگهی‌ها و همکاری با واحدهای صنعتی نکاتی را مطرح کرد.

نوروزیان از نشریه گذر نیوز هم گفت: خانه مطبوعات باید پشتیبان صنف رسانه باشد، رسالت خانه مطبوعات تقسیم آگهی‌ها و کار اقتصادی نیست، باید برای حفظ و ارتقای شأن رسانه تلاش شود.

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز