خبرگزاری کار ایران

معاون میراث فرهنگی استان:

مراسم آیینی زنان طایفه بنی‌اسد در قزوین برگزار شد

asdasd
کد خبر : ۱۳۸۲۱۵۶

معاون میراث فرهنگی قزوین گفت: هم‌زمان با سومین روز شهادت سیدوسالار شهیدان حضرت اباعبدالله‌الحسین (ع) و یارانش مراسم آیینی سوم امام یا زنان طایفه بنی‌اسد در قزوین برگزار شد.

به گزارش ایلنا، احسان نورانی با اعلام این خبر گفت: در این مراسم که از جمله مواریث فرهنگی ناملموس ثبت‌ شده و مرتبط با آیین‌های محرم در قزوین است، هرسال در روز دوازدهم محرم پیکر یاران امام‌حسین(ع) به‌صورت نمادین توسط بانوان قزوینی تشییع می‌شود.

معاون میراث‌فرهنگی قزوین با شرح این مراسم آیینی اظهارکرد: به‌گواهی مورخین، بعد از واقعه کربلا کسی از ترس «یزیدبن معاویه» جراْت نمی‌کرد تا جنازه‌های یاران امام‌حسین (ع) را دفن کند تا اینکه زنان طایفه «بنی‌اسد» جمع شدند و پیکرهای شهدا را به‌خاک سپردند.

وی ادامه داد: به‌همین دلیل زنان قزوینی هرسال در این روز در مسجد «علی‌اکبر» این شهر جمع می‌شوند، عده‌ای بیل و کلنگ به‌دست می‌گیرند و عده‌ای دیگر پیکرهای پارچه‌ای بدون سر را بر دوش گرفته و به دور شهر می‌چرخند، سپس به آستان مقدس امام‌زاده‌حسین(ع) رفته و عزاداری می‌کنند و دوباره به مسجد بازگشته و در آنجا به سینه‌زنی و نوحه‌خوانی می‌پردازند.

نورانی عنوان کرد: آیین سوگواری‌های زنانه حسینیه آقا سیدجمال، مراسم شور زرآباد، آیین طبق‌کشی، آیین‌علامت‌کشی، مراسم مافی شهرستان آبیک، آیین طشت‌گذاری شهرستان‌های آبیک و الوند،  مراسم سوم امام، نوحه‌های دستگاهی قزوین و پخت غذای نذری اوزباسترمای روستای‌کلج از جمله آیین‌ها و مراسم سوگواری ایام محرم در قزوین به‌شمار می‌روند که تا کنون در فهرست میراث ملی ناملموس به‌ثبت رسیده‌اند.

مراسم سوم امام (عزاداری زنان طایفه بنی‌اسد) در قزوین در تاریخ ۲۲/۹/۹۱ با شماره ۶۵۹ در فهرست میراث فرهنگی ناملموس کشور به‌ثبت رسیده ‌است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز