خبرگزاری کار ایران

ایلنا از قزوین گزارش می دهد؛

ردپای حسینیه‌ها و تکیه‌ها در گذشته و حال قزوین

asdasd
کد خبر : ۱۳۸۱۶۳۸

قزوین از شهرهایی است که از دیرباز حسینیه‌ها و تکیه‌های مختلف در آن ساخته شده که محل برگزاری مراسم‌های محرم بوده و تعدادی از آن‌ها هنوز هم فعال هستند.

به گزارش خبرنگار ایلنا در قزوین، از گذشته حسینیه‌ها و تکیه‌ها یکی از محل‌های تجمع عزاداران به شمار می‌آید، البته این مکان‌ها علاوه بر عزاداری و روضه‌خوانی به نوعی پایگاهی بودند که در ساختار جامعه هم اهمیت داشتند.

قزوین یکی ازشهرهایی است که تکایا و حسینیه‌های مختلف در آن وجود داشت که برخی از آن‌ها هنوز هم در ایام محرم و صفر فعال هستند.

در ادامه تعدادی از تکیه‌ها و حسینیه‌های قزوین معرفی می‌شود.

تکیه آقا حسن نایب یکی از تکیه‌های قزوین است که با ساختمانی ساده و آجری در کنار رودخانه بازار سابق قرار داشت و در دهه محرم محل برگزاری تعزیه بود.

تکیه طاق بهلول از دیگر تکیه‌های قزوین است که در محله راه ری قرار داشت، این تکیه در معبر واقع شده و آمد و رفت مردم از میان آن صورت می‌گرفت، ظاهرا در ایام عاشورا آنجا را سیاهپوش کرده و مجلس روضه‌خوانی و عزاداری در آن برگزار می‌شد.

تکیه محمدخان بیک یا مدخان بیک یکی از تکیه‌هایی بود که در شیرین آباد و محله گوسفند میدان قرار داشت.

نکته جالب این تکیه وجود اتاقی با نام "خندو" است که افرادی که دردکمر و اینگونه کسالت‌ها داشتند، نذر می‌کردند و در آنجا می‌غلطیدند و باتوجه به آنچه معروف است معمولا افراد حاجت‌روا می‌شدند.

در قزوین تکیه‌های مختلفی وجود دارد که هر یک در بازه‌های زمانی گذشته رونق قابل توجهی داشته و محل عزاداری و روضه‌خوانی بودند.

تکیه تنورسازان، افشارها، جوانشیر، چاووش‌ها، حاج اسماعیل، تکیه دولت، سعدالسلطنه، میرزااحمد بقال و میرزاقلاق ازجمله آن‌ها هستند.

 حسینیه‌ها هم از محل‌هایی بودند که محل تجمع عزاداران بودند، حسینیه امینی‌ها واقع در خیابان مولوی ازجمله معروفترین آن‌ها است که هنوز هم در محرم و صفر محل برگزاری مراسم‌های مختلف است، این حسینیه از نظر ظاهری هم یکی از بناهای تاریخی زیبا در کشور است.

حسینیه حاج سید ابوتراب ابوترابی در محله حلاجان قرار دارد، این محل محوطه‌ای است روباز که دورتادور پاگرد دارد که عزاداران در آنجا تجمع می‌کردند و دهه اول محرم در این محل عزاداری برپا می‌شود.

حسینیه حاج سیدجمال در دوره قاجار در در ضلع جنوب غربی سپه و پشت مسجد جامع واقع شده که دوازده روز از آغاز محرم بعدازظهرها با برافراشتن چادر در آنجا روضه‌خوانی برپا می‌شد.

حسینیه حاج سید حسین، خیابانی، دیوانخانه، سیاهپوش‌ها، شهیدی‌ها، حاج آقای ادیب و تقوی‌ها هم از دیگر حسینیه‌های شهر قزوین هستند که در دوره‌های مختلف ساخته شده‌اند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز