خبرگزاری کار ایران

در گفت‌و‌گو با ایلنا مطرح شد؛

عملکرد خوب خانه مطبوعات قزوین در غیاب یک نظام صنفی حاکمیتی

asdasd
کد خبر : ۱۳۵۴۶۶۳

رئیس پیشین خانه مطبوعات استان قزوین گفت: باید دقت کنیم که خانه مطبوعات یک تشکل مردم نهاد و سمن است و هیچ گونه بودجه و امکانات مالی مستمر و برای آن امکانات و زیرساختا‌های غیرمالی هم در نظر گرفته نشده و بعد با این نگرش عملکرد خانه را بررسی کنیم.

جابر خرم‌نیا با ارائه گزارشی از عملکرد دوره چهارم خانه مطبوعات استان قزوین و در گفت‌گو با خبرنگار ایلنا در قزوین گفت: دوره چهارم خانه مطبوعات در ارائه خدمات به اصحاب رسانه و رسمیت بخشی به جایگاه خانه مطبوعات به عنوان صنف رسانه در غیاب یک نظام صنفی حاکمیتی عملکرد خوبی داشته است.

رئیس پیشین خانه مطبوعات استان قزوین تأکید کرد: مطبوعات نظام صنفی ندارد و در این شرایط خانه باید خلاء نظام صنفی را حل کند،  در چنین فضایی خانه خدمات مختلفی ارائه کرد که توزیع چند مرحله بسته معیشتی و بهداشتی، برگزاری هشت دوره آموزشی و دو دوره اردوی آموزشی، حضور در نمایشگاه مطبوعات با هدف شرکت در کارگروه‌ها، حضور در یک دوره رویدادهای آموزشی در حاشیه نمایشگاه کتاب، برگزاری سه سفر تفریحی و زیارتی، ارائه تسهیلات قرض‌الحسنه به اصحاب رسانه با همکاری استانداری، برگزاری یک دوره جشنواره مطبوعات و همکاری در برگزاری جشنواره سیمرغ‌های سپیدبال از جمله این اقدامات است، با تمام این اوصاف این موارد را جزء خدمات روتین محاسبه می‌کنیم و به چشم دستاورد به آن‌ها نگاه نمی‌کنیم.

مدیرمسئول پایگاه خبری شفق ادامه داد: دستاورد اصلی، رسمیت بخشی به نهاد خانه مطبوعات در ساختار حاکمیتی استان بود، در این راستا جایگاه خانه به عنوان نماینده اصحاب رسانه در شورای فرهنگ عمومی تتبیت شد، همچنین در شورای اطلاع‌رسانی هم عضویت پیدا کردیم و از این طریق خانه به نوعی در سیاست‌گذاری‌ها و تصمیم‌گیری‌های اساسی به‌ویژه در دوران سخت کرونا از منافع صحاب رسانه دفاع می‌کرد.

خرم‌نیا بیان کرد: خانه مطبوعات ملزم است صرفاً به اعضای خانه خدمات ارائه دهد اما خانه در این دوره این محدودیت را در نظر نداشت و با نگاه صنفی خدمات همه اصحاب رسانه را شامل می‌شد.

رئیس پیشین خانه مطبوعات استان قزوین با بیان اینکه بیشتر همکاران ما از ساختار و امکان دسترسی‌های خانه اطلاع ندارند، عنوان کرد: خانه مسند حاکمیتی ندارد، یک نظام صنفی نیست و در صدور مجوز رسانه‌ها نقش ندارد اما انتظار اصحاب رسانه از خانه چیزی شبیه به نظام صنفی است و همین باعث شده تحت هر شرایطی نارضایتی بین اصحاب رسانه ایجاد شود که این در دوره‌های قبل هم بوده است.

وی ادامه داد: اگر فردی نمایندگی یک روزنانه یا نشریه را در استان گرفته و به طور قانونی به رسمیت شناخته می‌شود حتی اگر خانه آن را به رسمیت نشناسد و در مراسم‌های خبری از آن دعوت نشود درصورت شکایت به دیوان یا هر نهاد قانونی دیگر حق با او خواهد بود، بنابراین خانه صرفاً می‌تواند درباره رعایت مسائل اخلاقی اعضای خود تصمیم‌گیری کرده و در نهایت او را از عضویت خانه برکنار کند.

این فعال رسانه استان اظهار کرد: هر اتحادیه و شغلی حتی بقالی هم نظام صنفی دارد اما این موضوع را در حوزه فرهنگ و رسانه شاهد نیستیم، آخرین بار سال 1394 لایحه تشکیل نظام صنفی در مجلس ارائه شد اما به جایی نرسید.

وی عنوان کرد: مدت فعالیت خانه در دوره چهارم اسفند 1399 تمام شد و شش ماه مهلت خانه هم سپری شده اما به دلیل مشکلاتی قانونی که در ثبت ایجاد شده این انتخابات تا امروز به تأخیر مواجه شده، البته این موضوع پیگیری شده است.

رئیس فعلی ادارۀ ارتباطات و امور بین الملل شهرداری قزوین درباره همراهی نهادها و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی با خانه مطبوعات گفت: از زمان تشکیل تا سال 1399 نظر می‌دهم، جایگاه خانه به هیچ عنوان سیاسی نیست، سلیقه شخصی بیشتر اعضای خانه در زمان تشکیل با سلیقه سیاسی دولت متضاد بود و به همین دلیل به‌ویژه در دوره مدیرکلی اسکندری‌نژاد با مشکلات زیادی مواجه می‌شدیم و بن‌بست جدی داشتیم و نگاه‌ها کاملاً سیاسی و انتقام گیرانه بود و در برگزاری جشنواره هم با چالش مواجه شدیم.

وی ادامه داد: از بین استاندارها زاهدی نگاه وسیعی داشت و همراهی می‌کرد، برخی مدیران استان بنای همکاری نداشتند، اما برخی هم همراهی خوبی داشتند.

خرم‌نیا تأکید کرد: پس از برگزاری مجمع الکترونیک و انتخاب اساسنامه روند برگزاری انتخابات سیر صعودی و سرعت گرفت و مدارک جمع‌آوری شده و روند آن در حال طی شدن است.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز