خبرگزاری کار ایران

رئیس اتاق تعاون استان:

روستاهای قزوین با رویکرد تعاونی توسعه می‌یابند

asdasd
کد خبر : ۱۲۸۵۰۰۰

رئیس اتاق تعاون استان قزوین گفت: در حال حاضر در اتاق تعاون استان رویکرد به طرف روستا است، به نظر ما اقتصاد را باید در روستا ساماندهی کنیم و محصولات تولیدی را در شهرها مصرف کنیم، بر همین مبنا به مناطق روستایی مراجعه می‌کنیم و به بخش کشاورزی تاکید داریم.

روح الله زارعی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در قزوین با اشاره به اقدامات انجام شده در اتاق تعاون برای توجه به روستاها گفت: یکی از مباحث ما بحث روستاها است؛ اما وقتی در روستاها برای ایجاد تعاونی توسعه روستایی اقدام کردیم تا کشاورزی سنتی و محصولات تولیدی به بازار هدف برسد با موانعی روبه‌رو شدیم که طرح هادی روستایی از جمله آن‌ها است.

رئیس اتاق تعاون استان قزوین ادامه داد: با این طرح، روستاها را دیگر نمی‌توان روستا تعریف کرد بلکه شهرک‌های کوچک در دل کوه‌ها و دشت‌‌ها هستند که در آن‌ها، دامپروری و مرغداری غیرممکن است و همین باعث شد ما با اینکه تعاونی توسعه روستایی را تشکیل دادیم و کشاورزان و روستایی‌ها هم حاضر به همکاری شدند، ولی با مانع روبه‌رو شدیم که برای حل آن پردیس تولید و دامداری در اطراف روستاها مطرح شد که آن هم به فراموشی سپرده شد و به نتیجه نرسید.

وی عنوان کرد: در سال جدید مردم و جوانان رویکرد خوبی نسبت به تعاون دارند و برای تاسیس تعاونی به ما مراجعه می‌کنند، جوانان از کار در کارخانه‌ها ناامید شده‌اند و به فکر ایجاد اشتغال برای خودشان است و روستایی‌ها هم به این نتیجه رسیده‌اند.

این مسئول ادامه داد: در سنوات گذشته به دلیل عدم همبستگی و نبود تعاونی کشاورزان محصولات را جدا و با قیمت کم در میدان می‌فروختند، اما امسال در یکی از روستاها برای فروش گیلاس تعاونی شکل گرفت و همین باعث شد به سود برسند و در بازار تهران خریدارها منتظر گیلاس الموت هستند.

وی بیان کرد: در راستای کمک به اقتصاد روستاها در مکانیزاسیون کمک می‌کنیم و از طرفی چون شرایط آب و هوایی تغییر کرده و محصولات سرمازده می‌شود کشاورزان باید از دانش روز و درختان جدید استفاده کنند.

زارعی تاکید کرد: باید روستاها با سرمایه خودشان آباد شود و روستایی‌ها و کشاورزان این توان و همت را دارند که سرمایه‌ها را کنار هم قرار داده و دست به تحول بزنند.

وی بیان کرد: البته در راستای توسعه تعاونی‌های روستایی مشکلات مختلفی وجود دارد، به عنوان نمونه در تسهیلات اشتغال روستایی آیین‌نامه‌ها به نوعی نوشته شده که به هیچ روستایی تعلق نمی‌گیرد، مثلا این تسهیلات به دامداری سنتی یا صنایع دستی روستایی تعلق نمی‌گیرد درصورتی که بیشتر دامداری‌های روستاها سنتی هستند، درواقع در روستا تولید با تفکر روستایی شکل می‌گیرد نه اینکه دنبال تغییر کاربری زمین و مجوز آب و برق باشد و با این شرایط بیشتر تسهیلات اشتغال روستایی را شهری‌ها گرفتند، این نوع تسهیلات در قالب روستایی نمی‌گنجد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز