خبرگزاری کار ایران

توسعه متوازن زنجیره تولید ورق‌های خودرویی در گروه فولاد مبارکه گامی به سوی خودکفایی صنعتی کشور

توسعه متوازن زنجیره تولید ورق‌های خودرویی در گروه فولاد مبارکه گامی به سوی خودکفایی صنعتی کشور

پنل تخصصی «توسعه متوازن زنجیره تولید ورق‌های خودرویی در گروه فولاد مبارکه گامی به سوی خودکفایی صنعتی کشور»

در بیستمین نمایشگاه بین‌المللی قطعات، لوازم و مجموعه‌های خودرو برگزار شد. پنل تخصصی توسعه متوازن زنجیره تولید ورق‌های خودرویی در گروه فولاد مبارکه گامی به سوی خودکفایی صنعتی کشور با حضور مجید فخاری مدیر برنامه‌ریزی فروش حمل محصولات شرکت فولاد مبارکه، کارگر مدیر فروش شرکت ورق خودرو چهارمحال و بختیاری و محسن محمدی کارشناس متالوژی شرکت فولاد مبارکه شنبه ۱۰ خرداد در سومین روز بیستمین نمایشگاه بین‌المللی قطعات لوازم و مجموعه‌های خودرو در غرفه فولاد مبارکه برگزار شد.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی شرکت ورق خودرو چهار محال بختیاری، 

سهم بزرگ ورق‌های خودرویی در سبد محصولات فولادی

مجید فخاری، مدیر برنامه‌ریزی فروش و حمل محصولات فولاد مبارکه در این پنل به بررسی وضعیت مصرف محصولات فولادی در جهان پرداخت و اظهار کرد: در کل دنیا، مصرف محصولات فولادی حدود ۱.۸ میلیارد تن است. از این مقدار، صنعت خودروسازی به تنهایی حدود ۲۱۰ میلیون تن ورق فولادی را به خود اختصاص می‌دهد. این وابستگی نشان‌دهنده اهمیت ورق‌های فولادی در صنعت خودروسازی است، به‌طوری که بدون این ورق‌ها، عملاً صنعت خودروسازی وجود نخواهد داشت. وی به سهم بزرگ ورق‌های خودرویی در سبد محصولات فولادی اشاره کرد و افزود: این ورق‌ها یکی از حوزه‌های بسیار استراتژیک بازار برای تولیدکنندگان است. با توجه به الزامات و تغییرات تکنولوژیکی در صنعت خودروسازی، نیاز به ورق‌های ویژه و خاص در این حوزه به شدت افزایش یافته است. این ورق‌ها به منظور کاهش آلاینده‌ها، کاهش وزن خودرو، افزایش کارایی و ایمنی خودروها مورد استفاده قرار می‌گیرند.

مدیر برنامه‌ریزی فروش فولاد مبارکه به تولید و تأمین ورق‌های فولادی برای خودروسازها اشاره کرد و گفت: فولاد مبارکه و ورق خودرو چهارمحال و بختیاری که از زیرمجموعه‌های فولاد مبارکه است، تنها تولیدکنندگان ورق‌های مورد نیاز خودروسازان در کشور هستند، در سال ۱۴۰۲، برای صنعت خودروسازی در کشور حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن ورق فولادی برای تأمین کردیم که تقریباً ۹۵۰ هزار تن آن مربوط به فولاد مبارکه و حدود ۲۶۰ هزار تن توسط ورق خودروی چهار محال و بختیاری تأمین شد. فخاری به تغییرات در نیاز خودروسازها اشاره کرد و گفت: در حال حاضر، حدود ۵۰ درصد مصرف خودروسازها از ورق‌های سرد فولادی، ۲۰ درصد از ورق‌های گالوانیزه و ۳۰ درصد از ورق‌های گرم و اسیدشویی است. این تغییر ذائقه خودروسازها به سمت ورق‌های فولادی جدید و پیشرفته، نیاز به سرمایه‌گذاری و توسعه سبد محصول در این حوزه را افزایش داده است. افزایش ظرفیت تولید ورق‌های فولادی در فولاد مبارکه برای تأمین نیاز صنعت خودرو

وی همچنین به توسعه ظرفیت‌ های تولید فولاد مبارکه اشاره کرد و گفت: ما در حال حاضر ۳۵۰ هزار تن ظرفیت تولید ورق گالوانیزه برای خودرو داریم و پیش‌بینی می‌شود که این مصرف به دو برابر وضعیت فعلی برسد. هدف ما این است که سهم محصولات پیشرفته و استحکام بالای فولاد مبارکه را افزایش دهیم و به تأمین نیازهای خودروسازها بپردازیم مدیر برنامه‌ریزی فروش و حمل محصولات فولاد مبارکه با اشاره به افزایش سهم فولاد مبارکه در تولید ورق مورد نیاز خودروسازان اظهار کرد: این شرکت قابلیت‌های ویژه‌ای برای تأمین نیازهای خودروسازان دارد. فخاری افزود: توسعه‌هایی که در زمینه‌های کمی و کیفی در فولاد مبارکه انجام می‌شود، یکی از هدف‌گذاری‌های اصلی ما تأمین نیازهای خودروسازان است.

تأمین ورق‌های فولادی برای ۳ میلیون خودرو وی با اشاره به سند چشم‌انداز صنعت خودرو در کشور، افزود: فولاد مبارکه آمادگی کامل دارد تا برای ۳ میلیون خودرو تولیدی، انواع ورق‌های فولادی مورد نیاز را تأمین کند. فخاری اضافه کرد: ما دو قابلیت اصلی داریم که می‌توانیم انواع ورق‌های مورد نیاز این صنعت را تأمین کنیم. خط نورد سرد ما با ظرفیت ۲ میلیون تن و خط گالوانیزه با ظرفیت ۳۵۰ هزار تن، به ما این امکان را می‌دهد که به تولید ورق‌های مورد نیاز خودروسازان بپردازیم. توسعه ظرفیت تولید ورق‌های IF مدیر برنامه‌ریزی فروش فولاد مبارکه همچنین به توسعه ظرفیت تولید ورق‌های IF اشاره کرد و گفت: ما در حال توسعه ظرفیت‌های خود هستیم تا بتوانیم انواع ورق‌های IF را تولید کنیم. این اقدامات در راستای هم‌راستایی با صنعت خودرو انجام می‌شود و ما پتانسیل لازم برای تحقق هدف‌گذاری‌های سند چشم‌انداز صنعت خودرو را داریم. تعامل مستمر با خودروسازان فخاری به تعامل مستمر فولاد مبارکه با خودروسازان اشاره کرد و گفت: ما به صورت ماهیانه جلسات فنی و تجاری با خودروسازان داریم و نیازهای آن‌ها را رصد می‌کنیم. این تعاملات باعث شده که ما بتوانیم محصولاتی با کیفیت بالا تولید کنیم. وی همچنین به دستاوردهای این تعاملات اشاره کرد و گفت: سال گذشته بیش از ۶۳ درصد محصولاتی که به خودروسازان فروختیم، از نوع محصولات IF یا استحکام بالا بوده است. تأثیر قیمت ورق فولادی بر هزینه تولید خودرو فخاری در ادامه به تأثیر قیمت ورق فولادی بر هزینه تولید خودرو اشاره کرد و گفت: بهای تمام شده ورق فولادی تقریباً ۹ تا ۱۰ درصد از هزینه تولید خودرو را تشکیل می‌دهد. بنابراین، داخلی‌سازی این ورق‌ها می‌تواند به صرفه‌جویی ارزی برای کشور کمک کند. نیاز به تأمین داخلی ورق‌های فولادی مدیر برنامه‌ریزی فروش فولاد مبارکه در پایان تأکید کرد که نیاز به تأمین داخلی ورق‌های فولادی برای صنعت خودرو بسیار مهم است و گفت: ما باید به سمت داخلی‌سازی برویم تا بتوانیم تمام نیازهای خودروسازان را از داخل تأمین کنیم. این اقدام نه تنها به صرفه‌جویی ارزی کمک می‌کند، بلکه به توسعه صنعت فولاد کشور نیز کمک خواهد کرد. فخاری همچنین به پروژه‌های مشترک با شرکت‌هایی مانند کرمان موتور اشاره کرد و گفت: ما در حال همکاری با این شرکت‌ها هستیم تا بتوانیم ورق‌های مورد نیاز آن‌ها را از داخل تأمین کنیم.

بررسی وضعیت فولادهای مورد استفاده در صنعت خودروسازی کشور محسن محمدی، کارشناس متالورژی شرکت فولاد مبارکه نیز در ادامه این نشست به بررسی وضعیت فولادهای مورد استفاده در صنعت خودروسازی کشور و روند توسعه آن‌ها پرداخت و با اشاره به مشکلات قدیمی در ایمنی و استحکام بدنه خودروهای تولید شده در دهه‌های ۷۰، ۸۰ و حتی تا اواسط دهه ۹۰ شمسی اظهار کرد: سهم فولادهای استحکام بالا در بدنه این خودروها تنها حدود ۱۵ درصد بود. هدف از افزایش این سهم، کاهش وزن خودروها برای کاهش مصرف سوخت و کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و همچنین بهبود ایمنی در تصادفات است که منجر به کاهش تلفات جانی می‌شود. وی افزود: در خودروهای جدید مانند تارا، شاهین، آریا و دیگر مدل‌های آینده، سهم فولادهای پر استحکام به ۴۴ درصد افزایش یافته است و وزن بدنه نیز ۱۵ درصد نسبت به گذشته بیشتر شده است. کارشناس متالورژی شرکت فولاد مبارکه همچنین به روند جهانی در توسعه فولادهای پر استحکام اشاره کرد و افزود: در ۲ دهه اخیر تحقیقات گسترده‌ای در این زمینه انجام شده است. این تحقیقات منجر به توسعه انواع مختلفی از فولادهای با استحکام کمتر از ۶۰۰ مگاپاسکال تا فولادهای گیگاپاسکالی با استحکام بیش از هزار مگاپاسکال شده است. وی تصریح کرد: خودروسازان کشور نیازمند انواع خاصی از فولادهای پیشرفته مانند فولادهای کامپلکس، تری، دو فازی، فریدیتی و HSL با استحکام بالا هستند که باید در پلتفرم‌های جدید و آینده‌نگر تا سال ۱۴۱۰ (برابر با ۲۰۳۱ میلادی) مورد استفاده قرار گیرند. محمدی با بیان اینکه فولاد مبارکه وظیفه دارد با توانمندی داخلی و قیمت مناسب، این فولادهای متنوع را در اختیار خودروسازان قرار دهد تا امکان طراحی و تولید خودروهای ایمن‌تر و سبک‌تر فراهم شود، افزود: در حال حاضر، فولادهای استحکام بالا و IF که کششی و مقاوم هستند، در تولید قطعاتی مانند رکاب و کاپوت کاربرد دارند و قابل ارائه به مشتری هستند. همچنین، فولادهای BH که مقاومت در برابر فرورفتگی دارند و در ساخت بدنه خودروها به کار می‌روند، در فولاد مبارکه تولید می‌شوند. وی بر اهمیت برنامه‌ریزی برای تولید فولادهای مورد نیاز صنعت خودرو تا سال ۱۴۱۰ تاکید کرد و ادامه داد: که این برنامه‌ها بر اساس پتانسیل فعلی و برنامه‌ریزی‌های توسعه‌ای صورت گرفته است.

توسعه و خودکفایی در تولید ورق‌های گالوانیزه در ورق خودرو چهارمحال و بختیاری همچنین محمد کارگر، مدیر فروش شرکت ورق خودرو چهارمحال و بختیاری در این پنل با بیان اینکه این شرکت یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان ورق گالوانیزه در کشور است که توانسته است حدود ۹۰ درصد نیاز خودروسازان داخلی را تأمین کند، اظهار کرد: این شرکت در صنعت ورق‌های گالوانیزه، هم در بخش گریدهای ویژه که عمدتاً در خودروسازی و صنعت لوازم خانگی مصرف می‌شود و هم در بخش‌های تجاری که سهم بازار قابل توجهی دارد، فعالیت می‌کند. وی با بیان اینکه در حال حاضر در شرکت ورق خودرو حدود ۲۴ نوع گرید متنوع ورق خودرویی تولید می‌شود، ادامه داد: یکی از مهم‌ترین رویدادهای سال گذشته، تولید ورق گالوانیزه با کیفیت سطح ام سی (MB) بود که همکاری نزدیکی با فولاد مبارکه داشتیم. فولاد مبارکه این ورق‌ها را با کیفیت ام بی و فول هارد (فولاد سخت) در خط تولید خود عرضه کرد که این ورق‌ها برای بدنه و فیس خودروها استفاده می‌شود. مدیر فروش شرکت ورق خودرو چهارمحال و بختیاری اضافه کرد: این همکاری باعث خودکفایی شرکت ورق خودرو در تأمین نیازهای خودروسازان شد، زیرا پیش‌تر بیشتر این محصولات وارداتی بودند و خودروسازان وابسته به واردات بودند، اما اکنون این نیازها به طور کامل در داخل کشور برآورده می‌شود. وی تصریح کرد: در زمینه گریدهای ۲ فازی، شرکت ورق خودرو توانسته است گریدهای دی پی (DP) با استحکام و کشش بالا تولید کند. در حال حاضر، این شرکت توانسته است گرید 600DP را به راحتی تولید و تحویل دهد، و در برنامه توسعه‌ای آینده، گریدهای 1000DP و بالاتر را نیز در نظر دارد که با پیشرفت‌های خودروسازان و نیازهای جدید، توسعه خواهند یافت. کارگر ابراز کرد: شرکت ورق خودرو با توسعه‌های مستمر و همکاری‌های استراتژیک، توانسته است جایگاه خود را در بازار داخلی تثبیت کند و به سمت خودکفایی کامل در تولید ورق‌های مورد نیاز صنعت خودرو حرکت کند.

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز