خبرگزاری کار ایران

حضور مؤثر گروه فولاد مبارکه در بیستمین نمایشگاه بین‌المللی قطعات، لوازم و مجموعه‌های خودرو

حضور مؤثر گروه فولاد مبارکه در بیستمین نمایشگاه بین‌المللی قطعات، لوازم و مجموعه‌های خودرو

گروه فولاد مبارکه در بیستمین نمایشگاه بین‌المللی قطعات، لوازم و مجموعه‌های خودرو که با حضور مشاور اقتصادی رئیس‌جمهوری، مدیرعامل شرکت ایران‌خودرو، رئیس و اعضای انجمن قطعه‌سازان و انجمن لوازم‌یدکی و نمایندگان خودروسازی برخی از شرکت‌های خارجی افتتاح شد، حضوری فعال و مؤثر داشت.

به گزارش ایلنا به نقل از خبرنگار فولاد مبارکه، در این نمایشگاه که از ۸ تا ۱۱ خردادماه در محل دائمی نمایشگاه بین‌المللی تهران در حال برگزاری است، با حضور شرکت‌هایی از ایران، فرانسه، یونان، ترکیه، چین، تایوان، کره جنوبی، هند، ایتالیا و لهستان، فرصتی مهم برای ارزیابی چشم‌اندازها در بخش‌های مربوط به خودرو، افزایش صادرات تولیدات داخلی، حفظ سهم بازار ایران در معاملات خارجی و ایجاد ارتباطات تجاری بلندمدت فراهم شده است.

برگزاری پنل تخصصی ظرفیت‌های فنی موجود در خطوط تولید گروه فولاد مبارکه در نخستین روز بیستمین نمایشگاه

پنل تخصصی ظرفیت‌های فنی موجود در خطوط تولید گروه فولاد مبارکه جهت تولید ورق‌های باکیفیت‌ خودرویی با حضور علیرضا مولوی‌زاده مدیر متالورژی و روش‌های تولید فولاد مبارکه، محسن استکی مدیر محصولات سرد فولاد مبارکه و آرش حاجی‌پور مدیر تکنولوژی شرکت فولاد و نورد سبا در نخستین روز بیستمین نمایشگاه بین‌المللی قطعات، لوازم و مجموعه‌های خودرو در غرفه فولاد مبارکه برگزار شد.

مدیر متالورژی و روش‌های تولید فولاد مبارکه

ارتقای ایمنی سرنشینان؛ استراتژی فولاد مبارکه در تولید ورق‌های خودرویی

علیرضا مولوی‌زاده، مدیر متالورژی و روش‌های تولید فولاد مبارکه، در این پنل گفت: در حال حاضر، تمرکز اصلی بر صنعت خودرو است، زیرا با تغییر رویکرد بازار و جایگزینی خودروهای قدیمی با مدل‌های جدید، نیازهای مشتریان نیز تغییریافته است.

 مدیر متالورژی و روش‌های تولید فولاد مبارکه با بیان اینکه فولاد مبارکه در چند سال اخیر تلاش کرده همگام با نیازهای بازار، جهت‌گیری خود را از محصولات تجاری به سمت تولید محصولات خاص و پیشرفته موردنیاز خودروسازان تغییر دهد، ادامه داد: برای این منظور، زیرساخت‌هایی در واحدهای مختلف فولادسازی، مانند نورد گرم، نورد سرد، شرکت فولاد و نورد سبا و ورق‌خودرو چهارمحال‌وبختیاری، ایجاد شده است. به‌عنوان نمونه، اخیراً خط تولید فولادهای فوق‌کششی راه‌اندازی شده است که ظرفیت تولید این نوع ورق‌ها را افزایش می‌دهد و انتظار می‌رود امسال بخش دوم آن که تجهیز RH این خط است نیز بهره‌برداری شود.

در فولاد مبارکه فولادهای خاصی برای جذب انرژی و کاهش آسیب در تصادفات طراحی شده‌اند

وی با بیان اینکه تولید گریدهای میکروآلیاژی با سطح بالا در شرکت فولاد و نورد سبا و نورد گرم فولاد مبارکه، ازجمله دستاوردهای گروه فولاد مبارکه است که هم نیازهای داخلی و هم بازارهای خارجی را برآورده می‌کند، اضافه کرد: در حوزه خودرو، فولادهای خاصی مانند فولادهای بکارنینگ و فولادهای دوفازی، در فولاد مبارکه برای جذب انرژی و کاهش آسیب در تصادفات طراحی شده‌اند. استحکام این فولادها پس از فرم‌دهی و پخت در دمای ۱۷۰ درجه، به حدود ۵۰ تا۶۰ مگاپاسکال می‌رسد که باعث افزایش ایمنی سرنشینان می‌شود. این فناوری در خودروهای جدید مانند تارا و شاهین به‌ کار رفته است.

مولوی‌زاده در خصوص سهم فولاد مبارکه در تولید ورق‌های صنعت خودروی کشور، تصریح کرد: سهم تولید فولاد مبارکه در ورق‌های بدنه خودرو بسیار قابل‌توجه است؛ به‌طوری‌که در حال حاضر حدود ۹۰ درصد این محصولات داخلی است. باتوجه‌به تغییر در نوع خودروهای تولیدی شرکت‌های خودروساز مانند ایران‌خودرو و سایپا، نیاز است فولادهای خاص و متناسب با نوع خودروهای آینده تولید شود. در حال حاضر، محدودیت اصلی شرکت در ظرفیت تولید است، نه توان فنی.

در ۲ سال اخیر، حدود ۱۰ نوع گرید ویژه برای خودروسازان تولید شده است

وی ادامه داد: در ۲ سال اخیر، حدود ۱۰ نوع گرید ویژه برای خودروسازان تولید شده است. برنامه‌های سال جاری شامل تولید چندین گرید جدید در حوزه فولادهای عملیات حرارتی، استحکام بالا، فرم‌پذیری و ساختارهای فریدی است.

مدیر متالورژی و روش‌های تولید فولاد مبارکه اضافه کرد: فولاد مبارکه سعی دارد با توسعه خطوط تولید مانند نورد گرم شماره ۲، نورد سرد شماره ۲ و گالوانیزه شماره ۲، همگام با پیشرفت‌های صنعت خودرو، محصولات خاص و موردنیاز این صنعت را تأمین کند.

وی گفت: همچنین فولاد مبارکه در حال برنامه‌ریزی برای توسعه طرح‌ها و محصولات جدید است تا بتواند نقش مؤثری در تأمین نیازهای روبه‌رشد صنعت خودروسازی ایفا کند.

مدیر محصولات سرد فولاد مبارکه:

دانش فنی، ویژگی بارز فولاد مبارکه برای تولید ورق‌های ویژه خودرویی است

محسن استکی، مدیر محصولات سرد فولاد مبارکه نیز در این پنل به تشریح وضعیت تولید فولاد مبارکه و نقش آن در صنعت خودروسازی ایران پرداخت و گفت: در ناحیه نورد سرد فولاد مبارکه بر کیفیت و کاهش ضخامت ورق‌های فولادی تمرکز داریم که این کاهش ضخامت هم‌زمان با افزایش استحکام است تا هم مصرف سوخت خودروها کاهش یابد و هم ایمنی سرنشینان تضمین شود.

وی در ادامه با بیان اینکه دانش فنی تجمیع‌شده طی سال‌ها در تولید گریدهای جدید فولاد نقش مهمی دارد، گفت: تولید گریدهای جدید نیازمند تنظیمات حساس و استراتژیک در خط تولید است. خودروسازان نیز به این امر توجه دارند و به دنبال ورق‌های سبک با استحکام بالا هستند.

مدیر محصولات سرد فولاد مبارکه به طرح‌های توسعه‌ای شرکت اشاره کرد و گفت: هدف طرح‌های توسعه‌ای تولید محصولات ویژه و پیشرفته است، ازجمله پروژه‌های مرتبط با خط نورد سرد ۲ که خط اسیدشویی، تاندم، آنیل پیوسته و گالوانیزه را شامل می‌شود. این پروژه‌ها در آینده نزدیک به بهره‌برداری می‌رسند و نقش مهمی در نزدیک‌تر شدن به اهداف تولید محصولات خاص دارند.

استکی اضافه کرد: فولاد مبارکه در حال حاضر نیازهای خودروسازان داخلی را پاسخ می‌دهد، اما همیشه جای توسعه و بهبود وجود دارد.

وی همچنین بر تمرکز پروژه‌های توسعه بر تولید محصولات ویژه و پاسخ‌گویی به نیازهای بلندمدت کشور تأکید کرد و گفت: برنامه‌های آینده باید نیازهای ۱۰ سال آینده صنعت خودرو و بازار داخلی را برآورده سازد. این پروژه‌ها با همکاری تیم‌های تخصصی و باتوجه‌به نقشه راه بلندمدت تدوین شده‌اند تا بتوانند نقش مؤثری در توسعه صنعت فولاد و خودرو در کشور ایفا کنند.

مدیر تکنولوژی شرکت فولاد و نورد سبا:

پیشرفت‌های شرکت فولاد و نورد سبا در تولید فولادهای پر استحکام برای صنعت خودروسازی

آرش حاجی‌پور، مدیر تکنولوژی شرکت فولاد و نورد سبا نیز در این پنل با بیان اینکه شرکت فولاد و نورد سبا کارخانه‌ای مدرن و پیشرفته در کشور است، گفت: این کارخانه با بهره‌گیری از فناوری جدید خط CSP (Continuous Casting and Rolling) قادر است فولادهای پر استحکام و آلیاژی تولید کند که مزایای متعددی دارد، ازجمله کاهش جدایش ناشی از ضخامت کمتر ورق‌ها، کاهش مصرف انرژی به دلیل پیوستگی خط تولید و تولید فولادهای تمیز باکیفیت بالا.

وی با بیان اینکه در شرکت فولاد و نورد سبا برنامه‌ریزی مشخصی برای بازارهای هدف، به‌ویژه صنعت خودروسازی، تعیین شده است، ادامه داد: این صنعت از نظر ایمنی، محیط‌زیست و مصرف انرژی تأثیر مستقیم بر زندگی مردم دارد. ازاین‌رو فولاد و نورد سبا برنامه‌ریزی کرده تا گریدهای خودرویی تولید کند که تاکنون در کشور تولید نشده و بیشتر از طریق واردات تأمین می‌شده است. این گریدها از خانواده‌ فولادهای پراستحکام و دوفازی است که دانش و فناوری خاص خود را دارند و کشورهای صادرکننده به ایران تمایلی به انتقال این فناوری ندارند؛ بنابراین توسعه داخلی این فناوری‌ها اهمیت ویژه‌ای دارد.

مدیر تکنولوژی شرکت فولاد و نورد سبا با بیان اینکه برای رسیدن به این هدف، بر ارتقای فناوری تجهیزات و مهارت کارکنان سرمایه‌گذاری کرده‌ایم؛ گفت: با بهره‌گیری از پروژه‌های مشترک با دانشگاه‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی، توانستیم دانش فنی لازم را با کمترین وابستگی به دانش خارجی کسب کنیم. این تلاش‌ها منجر به تولید بیش از ۷۵ گرید فولاد تا سال ۱۴۰۰ شده که بسیاری از آن‌ها برای صنعت خودرو و نیازهای روز دنیا طراحی شده‌اند.

وی با تأکید بر اینکه شرکت فولاد و نورد سبا توانسته است در حوزه خودرو، ورق‌های مقاوم و با ایمنی بالا تولید کند که در طراحی‌های خودروهای مدرن، مخصوصاً در بخش‌هایی مانند سپرها و قفس سرنشین، کاربرد دارند، افزود: این ورق‌ها به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که در تصادف‌ها انرژی ضربه را جذب و توزیع می‌کنند، به‌طوری‌که سرنشینان در داخل خودرو در امان بمانند. این فناوری‌ها که در خودروهای روز دنیا و برندهای معتبر اروپایی و آلمانی استفاده می‌شوند، در حال حاضر در کشور تولید می‌شوند و کار بر روی آن‌ها در پروژه‌های تحقیقاتی و توسعه‌ای ادامه دارد.

مدیرعامل شرکت ورق‌خودرو مطرح کرد؛

پیشرفت‌های نوین در صنعت خودروسازی ایران با تولید انبوه ورق‌های گالوانیزه باکیفیت MC

حمید شجاعی ،مدیرعامل شرکت ورق‌خودرو چهارمحال و بختیاری، در حاشیه برگزاری این نمایشگاه گفت: این شرکت با آغاز تولید ورق گالوانیزه باکیفیت MC، گام بلندی در تحول صنعت خودروسازی ایران برداشته و به دنبال تأمین نیازهای داخلی و کاهش وابستگی به واردات است.

 وی اظهار کرد: ورق گالوانیزه باکیفیت MC، به‌تازگی به‌عنوان یک محصول جدید در این شرکت تولید شده است. این ورق به دلیل ویژگی‌های منحصربه‌فرد خود، می‌تواند تأثیر بسزایی در تحول صنعت خودروسازی ایران داشته باشد.

مدیرعامل شرکت ورق‌خودرو چهارمحال و بختیاری گفت: ورق فولادی MC، ورق با کیفیت بالا و سطح گل ریز (Micro-Crater) است که در ساخت بدنه خودرو و سایر کاربردهایی که به کیفیت سطح و قابلیت رنگ‌آمیزی نیاز دارند، استفاده می‌شود. این نوع ورق‌ها معمولاً از نوع ورق‌های گالوانیزه هستند و رنگ سطح آن‌ها خاکستری مات است.

شجاعی افزود: ورق‌های تولیدی ورق‌خودرو چهارمحال و بختیاری از استحکام بالا، جوش‌پذیری مناسب و مقاومت در برابر خوردگی برخوردارند و به همین دلیل، کیفیت بالایی دارند.

مدیرعامل شرکت ورق‌خودرو چهارمحال و بختیاری همچنین به اهمیت وزن بدنه خودرو اشاره کرد و گفت: حدود ۴۰ درصد از وزن یک خودرو به بدنه آن مربوط می‌شود.

وی تأکید کرد: شرکت ورق‌خودرو در تولید ورق‌های گالوانیزه، بالاترین استانداردها را رعایت می‌کند و این ورق‌ها به دلیل کیفیت سطح بالا و مقاومت در برابر ضربه و خوردگی، برای استفاده در بدنه خودروها مناسب است.

مدیرعامل شرکت ورق‌خودرو چهارمحال‌وبختیاری تصریح کرد: تولید آزمایشی ورق گالوانیزه گرید MC در سال ۱۴۰۰ آغاز شد و نتایج مثبت تست‌های انجام‌شده نشان‌دهنده توانایی این شرکت در تأمین نیازهای خودروسازان داخلی است. ضمن اینکه با اجرای طرح بهینه‌سازی خط تولید، این شرکت تولید انبوه ورق‌های گالوانیزه گرید MC را انجام داده است.

شجاعی به رویکرد ارتقای کیفیت و بومی‌سازی تکنولوژی تولید محصولات ویژه گالوانیزه اشاره کرد و گفت: این اقدامات می‌تواند خودروسازان کشور را از واردات ورق MC بی‌نیاز کند.

وی همچنین بر دست‌یابی به ظرفیت اسمی تولید ورق فولادی مطابق با استانداردهای بین‌المللی تأکید کرد و این هدف را گامی مؤثر در جهت افزایش صادرات شرکت ورق‌خودرو دانست.

مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران در جمع خبرنگاران:

حضور ۷۰۰ غرفه در بیستمین نمایشگاه بین‌المللی قطعات خودرو؛ ۴۰ درصد از شرکت‌ها خارجی هستند

صدیف بیک‌زاده مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران، در حاشیه بیستمین نمایشگاه بین‌المللی قطعات لوازم و مجموعه‌های خودرو در جمع خبرنگاران گفت: در بیستمین دوره نمایشگاه قطعات، لوازم و مجموعه‌های خودرو، حدود ۷۰۰ غرفه برگزار شده که از این تعداد، حدود ۴۰ درصد متعلق به شرکت‌های خارجی از کشورهای مختلف است. این نمایشگاه فضایی رقابتی ایجاد کرده است که در آن شرکت‌کنندگان می‌توانند از آخرین فناوری‌های روز دنیا در حوزه قطعات و لوازم خودرو مطلع شوند. بسیاری از واحدهای خودروسازی داخلی نیازهای خود در زمینه تولید قطعات را اعلام کرده‌اند و استارت‌آپ‌های دانش‌بنیان نیز در این نمایشگاه حضور دارند تا بتوانند جایگزین واردات قطعات خارجی شوند و تولید داخلی را توسعه دهند.

گفتنی است صنعت خودروسازی ایران سومین صنعت فعال کشور پس از صنایع نفت و گاز و پتروشیمی شناخته می‌شود و ۱۰ درصد از تولید ناخالص داخلی ایران و ۴ درصد از نیروی کار کشور (در حدود ۷۰۰ هزار نفر) را به خود اختصاص داده است. طبق گزارش‌های ثبت‌شده، بیش از ۵۸ درصد از واردات کل کشور مربوط به قطعات یدکی خودرو است و شرکت‌هایی از چین، ترکیه، امارات متحده عربی، آذربایجان، افغانستان و عراق در زمینه صادرات و واردات با ایران همکاری دارند.

در این دوره از نمایشگاه تمرکز ویژه‌ای بر مشارکت بخش خصوصی، شرکت‌های دانش‌بنیان و ایجاد پیوند مؤثر میان دولت و صنعت صورت گرفته است. این سیاست‌ها در قالب جلسات تخصصی با حضور نمایندگان کلیدی این حوزه تدوین شده‌اند.

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز