خبرگزاری کار ایران

سه گام استراتژیک «فخوز» در مسیر توسعه و جهش تولید

asdasd
کد خبر : ۱۴۸۵۵۲۰

مدیر استراتژی و تعالی سازمانی شرکت فولاد خوزستان گفت: شرکت فولاد خوزستان با هدف تولید 13.6 میلیون تن محصولات فولادی در افق 1410، از طریق تکمیل زنجیره ارزش و زیرساخت‌های تولید فولاد در صنایع بالادستی مانند سنگ‌آهن و کنسانتره و پایین‌دستی مانند ورق عریض، به دنبال پایداری زنجیره تولید خود است.

به گزارش ایلنا به نقل از سایر رسانه‌ها، محسن شیری بابادی در خصوص اهداف و استراتژی‌های شرکت فولاد خوزستان در زمینه رشد تولید طی سال ۱۴۰۲، بیان کرد: هر سازمانی برای تحقق چشم‌انداز و ماموریت خود، مجموعه‌ای از اهداف مشخص را تدوین می‌کند. مدیریت استراتژی،‌ رویکردی است که سازمان‌ها می‌توانند به وسیله آن به اهداف استراتژیک خود دست یابند. تدوین استراتژی برای سازمان‌ها امری ضروری به شمار می‌آید اما عنصر کافی برای موفقیت نیست. گام مکمل آن، اجرای استراتژی است که در کنار یک استراتژی عالی می‌تواند موفقیت سازمان را تضمین کند. سازمانی در اجرا موفق است که برای اهداف خود شاخص‌هایی تعریف کند و در بازه‌های زمانی مناسب با اندازه‌گیری و پایش شاخص‌ها و اقدامات استراتژیک، به میزان تحقق اهداف خود پی برده و در صورت نیاز تصمیمات مناسب و به موقعی اتخاذ کند. قاعدتا اجرای درست استراتژی، منجر به رشد تولید و تحقق اهدافی همچون سودآوری پایدار، افزایش بهره‌وری منابع، افزایش رضایت مشتری، فروش بهینه محصولات و … می‌شود.​

وی در همین راستا اقزود: شرکت فولاد خوزستان با تمرکز بر این موضوعات، همواره در مسیر استفاده حداکثری از ظرفیت تولید خود گام برداشته است. در تحقق جهش تولید خصوصا پویایی و پایداری آن که جز اهداف اولیه اقتصاد مقاومتی است، جهش کیفی تولید به اندازه جهش کمی و مقداری آن اهمیت دارد. از این رو جهش تولید صرفا به معنای رشد کمی تولید نخواهد بود و لازم است در کنار کمیت تولید، شاخص‌های مرتبط با کیفیت آن نیز جهش پیدا کند. برای تحقق شعار جهش تولید به ویژه در شرایط بحرانی کنونی که دسترسی اقتصاد کشور به منابع داخلی و خارجی محدود شده است، اولین و مهم‌ترین اقدامی که هزینه زیادی را هم در پی نخواهد داشت، بهبود فضای کسب‌وکار از طریق اصلاح قوانین و مقررات و فرایندها و همچنین چیدمان نهادها و تقسیم کار ملی به شکل بهینه است که هم‌افزایی در تولید ملی را به دنبال داشته باشد. در ادامه آنچه در این برهه بسیار اهمیت دارد، توسعه دیگر زیرساخت‌های کشور است تا همگام با رشد صنعت فولاد پیش روند. برای مثال تامین انرژی (برق و گاز) مورد نیاز شرکت‌های فولادی در تابستان و زمستان، اثر زیادی بر رشد تولید و رونق صنعت و اقتصاد کشور دارد که مسئولان امر باید به آن بپردازند و پروژه‌ها، اقدامات و فعالیت‌های مرتبط را در اولویت بالا قرار دهند.

گام‌های بلند «فخوز» در مسیر جهش تولید

مدیر استراتژی و تعالی سازمانی شرکت فولاد خوزستان در ارتباط با استراتژی های «فخوز» در راستای تولید ۱۳٫۶ میلیون تن فولاد در افق ۱۴۱۰، مطرح کرد: شرکت فولاد خوزستان بر اساس نقشه استراتژی خود و مطالعات بازار آینده فولاد و تحلیل‌های تخصصی، همواره به دنبال پاسخگویی به نیاز بازار و حفظ و توسعه سهم خود در بازار بوده است. این شرکت قصد دارد در افق ۱۴۱۰، به تولید ۱۳٫۶ میلیون تن محصولات فولادی دست یابد و به منظور تحقق آن، اقدام به تدوین رهنگاشت بلندمدت کرده است. این شرکت در گام نخست از طریق تکمیل زنجیره ارزش و زیرساخت‌های تولید فولاد در صنایع بالادستی مانند سنگ‌آهن و کنسانتره و پایین‌دستی مانند ورق عریض، به دنبال پایداری زنجیره تولید خود است. در گام دوم از طریق فعال‌سازی پتانسیل‌های بالقوه، احداث واحدهای تولیدی جدید و همچنین تملک دیگر شرکت‌ها، در مسیر افزایش ظرفیت حرکت می‌کند و نهایتا در گام سوم با هدف استفاده از تکنولوژی‌های جدید، اقدام به جایگزینی ماشین‌آلات، تجهیزات و خطوط تولیدی خود کرده است.

شیری بابادی ادامه داد: در همین راستا، شرکت فولاد خوزستان بر مواردی از قبیل ارتقای بهره‌وری کل منابع، توسعه متوازن ظرفیت‌های تولیدی شرکت، توسعه بومی‌سازی در جهت قطع وابستگی به خارج، اصلاح ساختار مالی جهت تامین منابع مالی طرح‌های توسعه، طرح تامین انرژی پایدار، ایفای نقش به عنوان یک شرکت مادر تخصصی، تولید محصولات جدید و ایجاد تنوع در سبد محصولات و تولید فولاد سبز ، ارتقای رقابت‌پذیری محصولات، طرح تحول دیجیتال با نگاه به انقلاب صنعتی چهارم، اقتصاد چرخشی و حرکت به سمت پسماند صفر، کاهش حوادث و بهبود شاخص‌های زیست‌‎محیطی و بهداشت حرفه‌ای، کاهش نرخ مصارف مواد و انرژی و بهینه‌سازی قیمت تمام شده محصولات تمرکز ویژه می‌کند.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار «فلزات‌آنلاین» مبنی بر اینکه از دیدگاه شما، اعمال تحریم‌های جدید علیه شرکت فولاد خوزستان تا چه میزان بر اهداف، استراتژی‌ها و تعالی سازمان این مجموعه در مسیر توسعه و رشد تولید موثر خواهد بود، گفت: واقعیت امر این است که این موضوع برای ما نه تنها تازگی ندارد بلکه سال‌هاست که آثار نامطلوب آن را با گوشت، پوست و استخوان خود لمس و درک کرده‌ایم. اگر بخواهم به موارد با اهمیت این موضوع اشاره کنم، می‌توانم از مسائل مختلفی مانند دشواری در تبادلات مالی با بانک‌های خارجی که خود مسبب بسیاری از سختی‌هاست؛ دشواری در تهیه و تامین فناوری، تجهیزات، قطعات یدکی، مواد مصرفی، مواد شیمیایی، کالاها و… از خارج؛ کاهش تمایل شرکت‌های کشتیرانی برای حمل محصولات فولادی از مبدا ایران؛ محدودیت در صادرات محصولات فولادی به بازارهای جهانی و افزایش ریسک و هزینه نقل و انتقالات ارزی حاصله و عدم همکاری برخی از کشورها در زمینه‌های مختلف به واسطه نگرانی از تحریم شدن؛ عدم دسترسی به آخرین دستاوردها در فناوری اطلاعات و ارتباطات و مشکلات گمرکی و بیمه‌ای یاد کنم.

مدیر استراتژی و تعالی سازمانی شرکت فولاد خوزستان تصریح کرد: بی‌شک اعمال تحریم‌های جدید به تشدید موارد ذکر شده می‌انجامد اما شرکت فولاد خوزستان همان‌طور که تا الان توانسته است با تدوین استراتژی‌های مناسب و اتخاذ تصمیمات موثر و به موقع با کمک تیم رهبری و نیروی انسانی متخصص، خلاق و تلاشگر و صاحب دانش و تجارب ارزنده به خوبی در مسیر توسعه و رشد تولید قدم بردارد و هم نیاز مصرف‌کنندگان داخلی را برطرف سازد و هم ارزآوری قابل توجهی را از طریق صادرات به نقاط مختلف جهان برای کشور ایجاد کند، همچنان می‌تواند با وجود اعمال محدودیت‌ها به مسیر توسعه و رشد تولید ادامه دهد؛ به شرط آنکه همکاری همه‌جانبه سازمان‌ها و نهادهای متولی داخلی را داشته باشد و آن‌ها برای صنعت فولاد و شرکت‌های فولادی مانند فولاد خوزستان به عنوان نیروی پیش‌برنده عمل کنند نه نیروی بازدارنده.

ایران در میان ۱۰ فولادساز برتر جهان

شیری بابادی ضمن ارزیابی آینده صنعت فولاد کشور و نقش شرکت هایی همچون فولاد خوزستان در مسیر رشد و تعالی صنعت فولاد و به دنبال آن اقتصاد غیرنفتی کشور، خاطرنشان کرد: صنعت فولاد را می‌توان یکی از بنیان‌های مهم اقتصاد در هر کشور برشمرد؛ به گونه‌ای که هم‌اکنون مصرف سرانه فولاد، یکی از شاخص‌های ارزیابی صنعتی بودن کشورها محسوب می‌شود. این صنعت به دلیل وجود حلقه‌های ارتباطی با دیگر بخش‌های اقتصاد، جزو صنایع کلیدی کشور به شمار می‌آید و از اهمیت خاصی برخوردار است و در کنار مزیت‌هایی از قبیل وجود ذخایر طبیعی معادن سنگ‌آهن، منابع انرژی (برق و گاز) و آب، زیرساخت‌های ریلی و جاده‌ای و بندرها، توانسته است نقش ویژه‌ای در رونق اقتصادی کشور ایفا کند. گواه این موضوع، قرارگیری ایران در میان ۱۰ کشور بزرگ تولیدکننده فولاد جهان با توانایی تولید بیش از ۳۰ میلیون تن شمشال و تختال است.

وی اضافه کرد: از یک سو با توجه به رشد اقتصاد جهانی، افزایش تقاضای فولاد و ظهور فناوری‌های نوین، می‌توان چشم‌اندازی روشن برای آینده صنعت فولاد به ‌ویژه در عصر انقلاب صنعتی چهارم متصور بود و از سوی دیگر، مشکلات داخلی مانند توسعه ناکافی معادن و صنایع معدنی (اکتشاف، استخراج ، فرآوری و …)؛ عدم توسعه زیرساخت‌های حوزه انرژی مانند نیروگاه‌های جدید و به دنبال آن محدودیت‌های کمی و کیفی انرژی ( برق و گاز) و آب؛ توسعه‌نیافتگی متناسب زیرساخت‌های حمل‌ونقل جاده‌ای و ریلی؛ قوانین و مقررات خلق‌الساعه؛ بخشی‌نگری و موازی‌کاری؛ جذابیت برخی فعالیت‌‌های غیرمولد؛ عدم توجه به آمایش سرزمینی؛ عدم درک صحیح چالش‌های تولیدکنندگان؛ نبود مشوق‌های لازم؛ روزمره‌اندیشی و خلاء نگاه بلندمدت و بروکراسی‌های اداری آینده‌ای مبهم را به ذهن متبادر می‌سازد و هر گونه پیش‌بینی برای آینده این صنعت را با عدم قطعیت‌های متعددی مواجه می‌کند.

مدیر استراتژی و تعالی سازمانی شرکت فولاد خوزستان در پایان یادآور شد: در این فضا شرکت فولاد خوزستان به منظور ایفای نقش محوری در توسعه صنعتی و اقتصادی کشور و بهبود کیفیت زندگی در میسر رشد و تعالی این صنعت و اقتصاد غیرنفتی کشور، اقدام به تعریف پروژه‌هایی کرده است که از جمله می‌توان به عملیات اجرایی پروژه نیروگاه ۵۲۰ مگا واتی سیکل ترکیبی؛ عملیات اجرایی پروژه احداث پکیج متالورژی ثانویه و ماشین ریخته‌گری اسلب عریض؛ عملیات اجرایی پروژه احداث کارخانه اکسیژن ۴؛ عملیات اجرایی واحد بهینه‌سازی نرمه و ضایعات آهن اسفنجی و عملیات اجرایی پروژه احداث کولینگ تاور ۲۷۸ اشاره کرد.

انتهای پیام/

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز