خبرگزاری کار ایران

تحلیل هاشمیان از جام جهانی؛

استانداردهای پزشکی فیفا در جام جهانی رعایت شد / کنترل دوپینگ درحد بالایی بود

asdasd
کد خبر : ۱۸۶۷۵۲

تورنمنتی مانند جام جهانی تورنمنت بسیار مهمی از همه نظر و همینطور از نظر پزشکی است و به اعتقادم یک کلاس آموزشی برای پزشکی فوتبال است.

رئیس کمیته پزشکی فدراسیون فوتبال گفت: با تغییر تاکتیک تیم‌ها نوع مصدومیت بازیکنان در جام جهانی هم تفاوت کرد.

به گزارش ایلنا، احمد هاشمیان گفت: با برگزاری بازی فینال و به پایان رسیدن جام جهانی یک خلا بزرگ در زندگی فوتبال به وجود آمده و باید ۴ سال دیگر منتظر این رویداد بزرگ باشیم. بسیار خوشحالیم که تیم ملی کشورمان در این تورنمنت بزرگ حضور داشت و نمایش غرور آفرینی از خود به نمایش گذاشت. البته در این حضور غرورآمیز عوامل زیادی دخیل بوده اند که از جمله آنها می‌توان به همه همکارانی که در کمیته های فدراسیون فوتبال، فعالیت شبانه روزی داشتند اشاره کنم.

وی افزود: کمتر کسی این زحمات را می‌بیند و از سوی دیگر همکاران پزشک من در کادر پزشکی تیم ملی که پشتوانه آنها هم کادر پزشکی باشگاه‌های لیگ برتر هستند، همکاری نزدیکی در یک سال گذشته با کمیته پزشکی داشتند تا بتوانیم بازیکنانی با نشاط و با شرایط مطلوب فیزیکی در این مسابقات داشته باشیم.

رئیس کمیته پزشکی فدراسیون فوتبال خاطرنشان کرد: تورنمنتی مانند جام جهانی تورنمنت بسیار مهمی از همه نظر و همینطور از نظر پزشکی است و به اعتقادم یک کلاس آموزشی برای پزشکی فوتبال است. ما هم از این مسابقات درس‌های زیادی می‌گیریم و در کارگاه‌های آموزشی موارد مهم را انتقال می‌دهیم. فشاری که در این تورنمنت‌ها به بازیکنان وارد می‌شود و همینطور شدت آسیب دیدگی ها قابل توجه است. در این مسابقات شاهد این بودیم که مصدومیت ها از قسمت های تحتانی به بالا تنه و به خصوص سر بازیکنان نزدیک شده که دلیل آن هم تغییر تکنیک و تاکتیک بازیکنان و تیم ها در بازی ها است.

هاشمیان یادآور شد: ضربه‌های سر و گردن و به عنوان مثال مصدومیت نیمار که از ناحیه کمر رخ داد باعثشد تا این بازیکن که حتی حضورش می توانست در سرنوشت جام تاثیرگذار باشد از حضور در بازی‌ها محروم شود. به طور کلی شدت آسیب دیدگی‌ها در این تورنمنت با سایر تورنمنت‌ها قابل قیاس نیست و صرفا بازیکنی که از قبل تا سرحد ممکن خودش را آماده کرده باشد می تواند از بروز و شدت آسیب‌ها جلوگیری کند. بنابراین بازیکنان باید مشابه تلاششان برای افزایش ظرفیت های فنی و تکنیکی، برای فشارهای سنگین تورنمنت و آسیب دیدگی های احتمالی نیز خود را آماده کنند.

وی تصریح کرد: کمیته پزشکی فیفا، مرکز تحقیقات پزشکی فیفا و مطالعات حاصل از تجربیاتی که از برگزاری جام جهانی‌ها و سایر تورنمنت‌ها وجود دارد باعثشد تا امروز به ابزار ارزشمندی مانند انجام معاینات پزشکی پیش از رقابت برسیم و الزام فیفا هم بر انجام این معاینات برای همه تیم ها است. ما به عنوان کمیته پزشکی، هم در مرحله مقدماتی جام جهانی و هم پیش از اعزام بازیکنان به مسابقات جام جهانی معاینات را در چند مرحله انجام دادیم و نقاط ضعف بازیکنان شناسایی شد. پس از آن با همکاری خود بازیکن، کادر فنی، کادر پزشکی تیم ملی و باشگاه‌ها، بازیکنان مورد نظر تحت مراقبت‌های ویژه و درمان قرار گرفتند که نتیجه آن حضور ملی پوشان در جام جهانی با سلامت کامل بود.

هاشیمان افزود: به دلیل اینکه بازیکنان ما از نظر ظرفیت فیزیکی شرایط متفاوت تری نسبت به بازیکنان اروپایی داشتند، با تشخیص درست کی‌روش کار زیادی روی ظرفیت هوازی بازیکنان انجام شد که اتفاقا همین موضوع در کاهش ریسک آسیب دیدگی بازیکنان، تاثیر گذار و از نظر پزشکی ارزشمند است. بنابراین تجربه ای که می توانیم از آن استفاده کنیم این است که بازیکنان ما باید در چارچوب اصول علمی بدن سازی قوی تری داشته باشند و با آمادگی جسمانی در مسابقات شرکت کنند که قطعا باعثکاهش ریسک آسیب دیدگی های پزشکی می شود، ما هم باید با در اختیار داشتن کادر پزشکی مجهز به تکنولوژی و علم روز دنیا مجهز باشیم تا بتوانیم از بروز مصدومیت‌ها جلوگیری و یا نسبت به بهبود سریع آن اقدام کنیم.

وی ادامه داد: خوشبختانه در جام جهانی هیچ مصدومیت جدی که باعثشود بازیکنان ما برای مدتی از فوتبال دور شوند به وجود نیامد، تعدادی از بازیکنان آسیب دیده هستند که در حال حاضر زیر نظر کادر پزشکی تیم ملی و کمیته پزشکی مصدومیت آنها رو به بهبود است و مراقبت‌های ویژه‌ای از آنها خواهد شد و تا هر زمان که بازیکن و باشگاه مایل باشند، ما در مجموعه تخصصی و پیشرفته پزشکی آکادمی ملی فوتبال و با هزینه فدراسیون فوتبال آماده خدمت رسانی به این عزیزان هستیم.

رئیس کمیته پزشکی فدراسیون فوتبال در پاسخ به این سوال که مهمترین نکته پزشکی در خلال برگزاری مسابقات جام جهانی چه بود، گفت: مهمترین مسئله استانداردهای فیفا بود که همگی به دقت انجام شد. شاهد این بودیم که تمام استانداردها شامل کیف‌های پزشکی، دستگاه‌های شوک قلبی و حتی کلاس‌های آموزشی که توسط فیفا پیش از شروع مسابقات برگزار شد و همکاران من هم در این کلاس ها شرکت کردند، کامل به اجرا درآمد.

هاشمیان گفت: شیوه استاندارد کنترل دوپینگ مورد دیگری از استانداردهای فیفا بود که می توانم با قاطعیت بیان کنم این مسئله در فوتبال به طور ویژه‌تر و در بالاترین حد استاندارد نسبت به سایر رشته‌های ورزشی پیگیری می‌شود.

وی در پایان گفت: لازم می‌دانم این نکته را به مردم عزیز بگویم که برخی بازیکنان تیم ملی کشورمان خصوصا در بازی مقابل بوسنی با درد مواجه بودند. البته آسیب ها محدود بود ولی احساس درد وجود داشت که بدون ابراز آن به عنوان سربازان غیور کشور به زمین مسابقه رفتند که این مسئله جای ستایش دارد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز