خبرگزاری کار ایران

مدیرکل ارزیابی امنیتی محصولات سازمان فناوری اطلاعات مطرح کرد؛

کاهش تب دلار با استفاده از رمزینه ارز / حجم مبادلات بیت کوین در ترکیه افزایش یافته است/ وجود بیش از 3 هزار خودپرداز بیت کوینی در دنیا

asdasd
کد خبر : ۶۵۶۹۳۹

مدیرکل ارزیابی امنیتی محصولات سازمان فناوری اطلاعات گفت: در شرایط افزایش قیمت دلار و تحریم‌های کنونی، ارز دیجیتال یا به عبارت درست‌تر رمزینه ارز می‌تواند به راهکاری برای دور زدن دلار تبدیل شود که البته این موضوع نیازمند پذیرش از سوی حاکمیت و کشورهای همسایه است.

محمدرضا فروزنده دوست در گفت‌وگو با خبرنگار فن‌آوری ایلنا، با بیان اینکه ارزهایی نظیر بیت کوین بهتر است رمزینه ارز نامیده شود، گفت: عنوان ارز دیجیتال برای اینگونه ارزها درست نیست؛ چراکه پولی که در کارت خود داریم هم ارز دیجیتال محسوب می‌شود.

وی افزود: درمجموع پیش‌بینی شده که حدود 3 هزار رمزینه ارز در دنیا تولیده شده است. تولید این نوع ارز چندان دشوار نیست و به صورت برنامه‌نویسی انجام می‌شود اما نکته این است که چه کسی از آن‌ها استفاده کند. شما به هر چیزی می‌توانید بگویید پول؛ حتی یک کاغذ خالی می‌تواند پول محسوب شود اما مشروط به اینکه از سوی حاکمیت و مردم مورد پذیرش قرار گیرد.

فروزنده دوست با بیان اینکه در سال 1971 نیکسون، رئیس جمهور وقت امریکا پشتوانه طلا را از دلار خارج کرد، تاکید کرد: از آن زمان ارز تبدیل شد به پولی که پشتوانه آن حاکمیت و تولید ناخالص ملی کشورها بود. بنابراین پذیرش چیزی تحت عنوان پول از سوی حاکمیت بسیار مهم است. براساس پیش‌بینی‌ها تا سال 2025 حدود 10 درصد تولید ناخالص ملی جهان بر پایه بلاک چین قرار می‌گیرد.

مدیرکل ارزیابی امنیتی محصولات سازمان فناوری اطلاعات ادامه داد: شیوه کار با رمزینه ارزها به این گونه است که امکان فروش این نوع ارز از سوی بانک مرکزی به صرافی‌ها داده می‌شود و آنگاه ما می‌توانیم به صرافی‌ها ریال داده و رمزینه ارز دریافت کنیم.

وی تاکید کرد: مشروط به اینکه رمزینه ارز در داخل پذیرفته و فراگیر شود، می‌توان دلار را دور زد و رمزینه ارز را جایگزین آن کرد. اگر ما بتوانیم حداقل با کشورهای دوست و همسایه یک رمزینه ارز منطقه‌ای ایجاد کنیم، می‌توانیم آن را جایگزین دلار کنیم. اگر ما بخواهیم دلار را حذف کنیم باید چیزی مشابه آن بیاوریم. اگر بتوانیم مبادلات دلاری را تبدیل به مبادلات رمزینه ارزی کنیم، پیشرفت خوبی در زمینه ارز خواهیم کرد.

فروزنده دوست با بیان اینکه در حال حاضر رمزینه ارزی که در منطقه استفاده شود، وجود ندارد، اظهار داشت: چند کشور عربی سعی کردند یک رمزینه ارز تولید کرده و آن را فراگیر سازند اما هنوز به اجماع واحدی نرسیده‌اند. اغلب کشورهای دنیا به دنبال رمزینه ارزها هستند و شاید همین بیت کوین روزی غالب شده و جای دلار را بگیرد؛ البته این کار فرایندی طولانی می‌طلبد.

وی اضافه کرد: روسیه و دوبی تلاش کردند رمزینه ارزهایی ایجاد کنند. حتی دوبی کوینی ایجاد کرد که قیمت آن تا 20 دلار رفت. حتی کوین‌هایی مثل پوتین کوین و ترامپ کوین هم ایجاد شده است اما هیچ یک نتوانسته‌اند موفقیت‌آمیز عمل کنند.

مدیرکل ارزیابی امنیتی محصولات سازمان فناوری اطلاعات تصریح کرد: پیش‌بینی من این است که اگر رمزینه ارزی در کشور تولید کنیم و پذیرفته شود، تب دلار فروکش می‌کند و از قیمت آن کاسته می‌شود. در این صورت هم بازار داخلی کشور تسهیل می‌شود و هم مردمی که نگرانی دارند و با دلار کار می‌کنند می‌توانند به رمزینه ارز روی آورند.

وی با اشاره به تحریم‌های اخیر امریکا علیه کشور ترکیه و سقوط ارزش لیر این کشور گفت: طی چند روز گذشته حجم مبادلات بیت کوین در کشور ترکیه افزایش یافته است. در کشور ما نیز سیاستگذاران می‌توانند به موضوع رمزینه ارزها گرایش پیدا کنند و از این طریق با افزایش قیمت دلار مقابله کنند. در حال حاضر بیشتر وزیر ارتباطات به بحث رمزینه ارزها علاقمند است.

فروزنده دوست اضافه کرد: آنچه در حال حاضر وزارت ارتباطات انجام می‌دهد، در زمینه بحث فنی رمزینه ارزهاست. این در حالی است که حتی اگر رمزینه ارز در کشور تولید شود، فرایند قرارگیری آن در چرخه توسط بانک مرکزی، شورای پول و اعتبار و نهادهایی از این دست انجام می‌شود. تولید رمزینه ارز کاری ندارد اما اگر مقبولیتی نداشته باشد، فایده نخواهد داشت.

مدیرکل ارزیابی امنیتی محصولات سازمان فناوری اطلاعات با اشاره به اینکه اکنون در دنیا بیش از 3 هزار BTM یا خودپرداز بیت کوینی وجود دارد، گفت: در گذشته این خودپردازها یک‌طرفه بود؛ به این معنی که افراد پول می‌دادند و بیت را تحویل می‌گرفتند. اکنون این خودپردازها دو طرفه شده‌اند؛ یعنی هم می‌توان پول داد و بیت گرفت؛ هم می‌توان بیت تحویل داد و پول تحویل گرفت.

وی افزود: برخی کشورها نگران مشکل ردیابی رمزینه ارزها هستند؛ چراکه می‌توان از این نوع ارز در فعالیت‌هایی مثل پولشویی سود جست. معمولا رمزینه ارزها قابل ردیابی نیستند اما رمزینه ارزهایی هم هستند که قابل کنترل و ردیابی هستند. این نوع ارزها در مدل بلاک چین مبادله می‌شوند و فرایند تشخیص و تایید هویت شخص از همان ابتدا می‌تواند انجام شود.

فروزنده دوست با بیان اینکه بلاک چین مثل یک سیستم عامل است و رمزینه ارزها مثل نرم افزارهایی هستند که در محیط سیستم عامل تعریف می‌شوند، گفت: تنها کاربرد بلاک چین در این زمینه نیست. از بلاک چین می‌توان در فعالیت‌هایی مثل رای‌گیری و انتخابات، فروش کالای ایرانی، زنجیره تامین و موضوع حمل و نقل کالا استفاده کرد.

وی گفت: یک شرکت که در حوزه سنگ‌های قیمتی کار می‌کند، حدود 20 میلیون قطعه الماس را با 40 ویژگی روی آن در ظرفیت بلاک چین ثبت کرد. از این طریق هویت خریداران از همان ابتدا مشخص می‌شود و جلوی خرید و فروش الماس تقلبی گرفته می‌شود. از آنجا که الماس در شبکه بلاک چین ثبت می‌شود؛ از معدن و تراش و صنعتگر تا پشت ویترین الماس فروشی‌های ایتالیا در شناسنامه آن ثبت می‌شود.

به گفته فروزنده دوست یکی دیگر از کاربردهای شبکه بلاک چین می‌تواند فروش کالای ایرانی باشد و این روش جایگزین روش‌های سنتی شود.

به گزارش ایلنا، بلاک چین یک نوع سیستم ثبت اطلاعات و گزارش است. تفاوت آن با سیستم‌های دیگر این است که اطلاعات ذخیره‌شده روی این نوع سیستم، میان همه اعضای شبکه به اشتراک گذاشته می‌شوند و با استفاده از رمزنگاری امکان حذف و دستکاری اطلاعات ثبت شده تقریبا غیرممکن است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز