خبرگزاری کار ایران

کشف ۵۹ تابوت ۲۶۰۰ ساله در قاهره

asdasd
کد خبر : ۹۷۸۱۶۷

باستان‌شناسان مصری اعلام کردند ۵۹ تابوت را از یک چاه با عمق ۱۱ متر که به‌تازگی در ۳۰ کیلومتری جنوب قاهره کشف شده است، بیرون کشیده‌اند.

به گزارش ایلنا، خالد العنانی (وزیر گردشگری و آثار باستانی مصر)، عنوان کرد: باستان‌شناسان مصری ده‌ها تابوت باستانی را در یک گورستان بزرگ در جنوب قاهره پیدا کرده‌اند.

او گفت:‌ دست‌کم ۵۹ تابوت سنگ‌آهکی مهر و موم‌ شده که داخل بیشترشان مومیایی وجود دارد، بیش از ۲۶۰۰ سال پیش درون سه چاه دفن شده‌اند. در یک کنفرانس خبری که پای هرم معروف جوزر در گورستان سقاره (محل پیدا شدن تابوت‌ها) برگزار شد، تابوت‌ها به نمایش درآمدند و یکی از آن‌ها در مقابل چشمان خبرنگارها باز شد تا مومیایی داخلش را ببینند.

النعانی گفت:‌ به نظرم این شروعی برای یک کشف بزرگ است و هنوز تعداد نامعلومی تابوت در اینجا وجود دارد که باید از زیر زمین بیرون کشیده شوند.

او اعلام کرد: تابوت‌های تازه ‌کشف‌شده به ۳۰ تابوت چوبی که اکتبر ماه گذشته در شهر اقصر ملحق می‌شوند و در موزه بزرگ مصر که در حال ساخت در نزدیکی اهرام جیزه است به نمایش درخواهند آمد. این اکتشاف جدید‌ترین کشف از مجموعه یافته‌های باستان‌شناسی است که مصر با هدف احیای صنعت گردشگری خود، به آن دست زده است، صنعتی که بعد از اعتراضات سال ۲۰۱۱ با افولی روزافزوون مواجه بوده و همه‌گیری کرونا هم ضربه مهلکی به آن وارد کرده است.

در فلات سقاره دست‌کم ۱۱ هرم و صدها آرامگاه دیگر که مربوط به مقامات باستانی می‌شوند و همچنین آثار باستانی متعددی وجود دارند که مربوط به دوره دودمان اول (۲۹۲۰ پیش از میلاد‌ـ‌۲۷۷۰ پیش از میلاد) تا دوران قبطی (۳۹۵ـ۶۴۲) هستند.

مسئولان باستان‌شناسی مصر اعلام کرده‌اند که اولین مجموعه تابوت‌ها که شامل ۱۳ تابوت می شد، حدود یک ماه پیش از یک چاه با عمق ۱۱ متر کشف شدند. سقاره بخشی از گورستان پایتخت باستانیِ مصر، ممفیس، است که شامل هرم‌های مشهور جیزه و اهرمِ کوچک‌تری در ابوصیر، دهشور و ابو رویش می‌شود. ویرانه‌های ممفیس در دهه ۷۰ میلادی در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار گرفت.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز