خبرگزاری کار ایران

عضو هیئت مدیره انجمن هنرهای تجسمی خوزستان:

تاثیرات وضعیت نابسامان اقتصادی در آثار هنری مشهود است/ در بزنگاه بحران، نقش فرهنگ‌سازِ هنر را فراموش می‌کنند

asdasd
کد خبر : ۹۷۵۶۷۹

عضو هیئت مدیره انجمن هنرهای تجسمی خوزستان می‌گوید: مسئولان همیشه می‌گویند در هر بحرانی باید فرهنگ‌سازی شود اما در بزنگاه، آنچه در ابتدا فراموش شده و کنار گذاشته می‌شود، فرهنگ و هنر است. در صورتی‌که اگر هنرمندان حمایت شوند می‌توانند جامعه را به سمت فرهنگ‌سازی درست ببرند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، کرونا منجر به ۷ ماه رکود در گالری‌گردی حرفه‌ای اهواز شد و فاصله زیادی در جریان مثبت گالری‌های تجسمی، هنرمندان و خریداران آثار هنری انداخت. تا پیش از شروع کرونا، اهواز ۴ گالری معتبر و حرفه‌ای داشت اما بحران کرونا و وضعیت طولانی قرمز، رکود و فشار زیادی را بر مدیران گالری‌های خوزستان وارد آورد، در حدی که در شرف ورشکستگی و تعطیلی بودند. اولین نمایشگاه تجسمی خوزستان، پس از ۷ ماه بحران کرونا اواخر شهریور ماه در گالری کینو اهواز، افتتاح شد.

«محمدرضا جُرجُرزاده» (عضو هیئت مدیره انجمن هنرهای تجسمی خوزستان) درباره این شرایط به ایلنا گفت: کرونا اوضاع همه اقشار جامعه را بهم ریخت و هنرمندان هم قشری از همین جامعه‌اند، اما از آنجا که در مشکلات این‌چنینی همیشه اولویت‌ها روی تامین مایحتاج ضروری مردم و خورد و خوراک متمرکز می‌شود، فرهنگ و هنر کم‌لطفی بیشتری شامل حالش می‌شود و نیاز به حمایت دولتی و کمک‌هایی دارد که بتواند سرپا بایستد.

او تصریح کرد: مسئولان همیشه می‌گویند در هر بحرانی باید فرهنگ‌سازی شود اما در بزنگاه، آنچه در ابتدا فراموش شده و کنار گذاشته می‌شود، فرهنگ و هنر است. در صورتی‌که اگر هنرمندان حمایت شوند می‌توانند جامعه را به سمت فرهنگ‌سازی درست ببرند. مخصوصا استان‌های کم‌برخوردار و شهرهای کوچک که نیاز بیشتری به این حمایت مادی و معنوی دارند.

این نقاش و مدرس دوره‌های خلاقیت کودکان، تعداد هنرمندان نقاش استان خوزستان را که عمدتا منبع درآمدی جز هنرشان ندارند، حدود ۳۰۰ نفر خواند و گفت: درآمد برخی از این هنرمندان به‌طور مستقیم از فعالیت هنری بود و با شیوع کرونا بیکار شدند و برای تامین مایحتاج زندگی‌‌شان از دوستان‌شان قرض می‌کنند یا به شغل‌های کاذب روی آورده‌اند تا بتوانند زندگی‌شان را بگذرانند و از این دوره بحرانی عبور کنند.

جُرجُرزاده درباره برپایی اولین نمایشگاه نقاشی در خوزستان بعد از هفت ماه رکود گفت: بخش فروش آثار هنری در خوزستان پیش از کرونا هم ضعیف بود و شرایط خوبی نداشت و الان به دلیل کرونا خریداران هم دچار مشکلاتی هستند. از سویی نوسانات ارز به بسیاری فشار آورده و از سوی دیگر کرونا بسیاری از کسب و کارها را ضعیف یا متوقف کرده است. در این شرایط بسیاری از گالری‌ها هنوز تعطیل‌اند و اگر هم باز باشند فعالیت هنری ندارند. در چند ماه اخیر یک نمایشگاه نقاشی برگزار شد که هرچند شروع خوبی محسوب می‌شد اما هنوز هم فروش آثار به عنوان یک منبع درآمد برای هنرمندان شکل نگرفته است.

او خاطرنشان کرد: تعدادی از هنرمندان که توانایی لازم را داشتند، آموزش آنلاین برگزار کردند و درآمد ناچیزی از آن طریق برای خود ایجاد کردند اما باز هم نمی‌توان گفت از پس خود برمی‌آیند.

عضو هیئت مدیره انجمن هنرهای تجسمی خوزستان همچنین درباره تاثیر شرایط اقتصادی و اجتماعی بر کمیت و کیفیت آثار هنری گفت: می‌دانیم که بخشی از پروسه خلق اثر به احساسات هنرمند برمی‌گردد؛ یک نقاش وقتی خوشحال است شادی‌های جامعه‌اش را تصویر می‌کند و وقتی دچار مشکلات اجتماعی است، درد جامعه را می‌کشد. بخشی از درد جامعه امروز هم مربوط به کرونا و بخشی دیگر مربوط به نوسانات ارزی و مشکلات اقتصادی است که به‌طور مستقیم روی روحیه جامعه اثر می‌گذارد.

جُرجُرزاده یادآور شد: چپ و راست می‌بینید که پوسترهایی با عناوینی مانند نمایشگاه آثار هنری به نفع اقشار آسیب‌دیده جامعه و... بیرون می‌آید و نمایشگاه نقاشی با موضوع کرونا برگزار می‌شود. بنابراین هنر سعی می‌کند درباره این مشکلات با زبان خودش حرف بزند. ولی اینکه بگوییم آثاری به‌طور مستقیم درباره این مسائل تولید شود نیاز به زمان دارد، چون الان همه درگیر زندگی روزمره‌اند. شاید بعد از عبور از این دوره بحرانی، آثاری که خلق شده اما دیده نشده یکی یکی بیرون بیایند و نمایش داده شوند.

او در پایان خاطرنشان کرد: اما فکر می‌کنم تاثیر شرایط اقتصادی به مرور زمان خود را در آثار هنری نشان می‌دهد و اثرش را بلافاصله نمی‌توان دید.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز