خبرگزاری کار ایران

در گفت و گو با ایلنا مطرح شد:

در حوزه الکترونیک مصرف کننده هستیم، دولت تسهیل‌کننده است/ عدم تحقق دولت الکترونیک، چالش‌ پیش روی گردشگری الکترونیک

asdasd
کد خبر : ۹۵۶۰۶۹

رئیس جامعه گردشگری الکترونیکی ایران با اشاره به پیشرفت‌هایی که این حوزه در عرصه جهانی و بین‌المللی داشته، اظهار کرد: باید به این موضوع اذعان داشت که ما در حوزه الکترونیک مصرف‌کننده هستیم و با وجود تحریم‌ها بسیاری از فناوری‌ها به کشور وارد نمی‌شوند اما خوشبختانه استارت‌آپ‌های خوبی در این وضعیت شکل گرفته‌اند که شرایط جدید و امیدبخشی را برای کشور نوید می‌دهند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، این روزها شیوع ویروس کرونا تا حدودی سبک زندگی‌ها را تغییر داده است. تقریبا همه چیز در فضای مجازی شکل می‌گیرد از ارتباطات خانوادگی و تازه کردن دیدارها گرفته تا گشت و گذار در موزه‌ها و حتا رفتن به سفر. شاید در این نقطه است که بیش از گذشته توجه به گردشگری الکترونیک نمود پیدا می‌کند. گردشگری به واسطه گسترش فضای مجازی و دهکده جهانی می‌تواند در روزهایی که امکان سفر حقیقی وجود ندارد، ما را از چهاردیواری خانه‌هایی که در آن قرنطینه شده‌ایم، به دیاری آشنا ببرد تا شاید بتوانیم از دریچه کوچک گوشی تلفن همراه یا مانیتور تلویزیون و لپ تاپ و... دمی بیاساییم و از زیبایی‌هایی که وجود دارد، لذت ببریم. 

 گردشگری الکترونیک به معنای حضور در سرزمین دیجیتال اطلاعات و ارتباطات و ظهور بر پهنه شبکه گسترده جهانی است که امکان مشاهده اطلاعات صوتی، تصویری و متنی را از دنیای فیزیکی پیرامون ما در اختیارمان می‌گذارد.

گردشگری الکترونیک مقوله‌ای جدید و نوپا است که در طی دو دهه اخیر مطرح و مورد توجه قرار گرفته است. این نوع از گردشگری برپایه فناوری اطلاعات و ارتباطات بنا شده و ابزاری است که از طریق آن گردشگر می‌تواند در کوتاه‌ترین زمان و با کمترین امکانات و هزینه به یک کشور یا مکانی خاص سفر کرده و جاذبه‌های گردشگری و ظرفیت‌های گردشگری یک کشور را شناسایی نماید و در حقیقت عبارت است از بکارگیری فناوری نوین برای ارائه سرویس‌های مورد نیاز گردشگران. گردشگری الکترونیک به معنای حضور در سرزمین دیجیتال اطلاعات و ارتباطات و ظهور بر پهنه شبکه گسترده جهانی است که امکان مشاهده اطلاعات صوتی، تصویری و متنی را از دنیای فیزیکی پیرامون ما در اختیارمان می‌گذارد.

در ایران نیز چندی است که مسئولان به فکر رونق و توسعه گردشگری الکترونیک افتاده‌اند. در این راستا بخش خصوصی نیز ورود کرده و سعی دارد امکانات لازم را فراهم سازد. حسن تقی زاده انصاری (رئیس جامعه گردشگری الکترونیکی ایران) دراین باره به ایلنا گفت: استفاده از فناوری‌های جدید مثل رزرواسیون و فروش خدمات گردشگری به صورت مجازی، برخط، تور و بازدید مجازی و وسائل حمل ونقل کم مصرف باعث کاهش مصرف سوخت و انرژی می‌شوند، معرفی مقصد و بازاریابی الکترونیکی و بهره‌گیری از شبکه‌های اجتماعی ازجمله مواردی هستند که نقش مهمی در توسعه پایدار گردشگری دارند. از این رو باید مورد توجه قرار گیرند. 

از آنجا که گردشگری الکترونیک بیشتر به اینترنت و استفاده از فناوری اطلاعات و ابزارهای الکترونیک متکی است، از این رو نیازمند بسترسازی‌هایی در این خصوص نیز هست، به گفته انصاری گردشگری و زیرساخت‌های الکترونیک در سطح معقول وجود دارد اما نیاز است دولت تمهیدات لازم را برای افزایش پهنای باند اینترنت و ورود نسل پنج اینترنت در آینده نزدیک ببیند. از سوی دیگر، آموزش‌های عمومی و فرهنگسازی در عرصه تخصصی و عمومی ضروری به‌نظر می‌رسد.

بنابراین گزارش، هنگامی که مسافر یا گردشگر به یک سایت گردشگری وارد می‌شود، انتظار دسترسی به سرویس‌ها و اطلاعات خاص منطقه مورد نظر را دارد. از این رو تولید محتوا از یکسو و آماده‌سازی بسترهای لازم برای بارگذاری آن از دیگر سو اهمیت دارد. درعین حال، گردشگری الکترونیک کارهایی از قبیل رزرو کردن بسته‌های سفر، پروازها، هتل‌ها و عرضه‌ اطلاعات گردشگری را ساده‌تر می‌کند. با استفاده از گردشگری الکترونیک تمام بخش‌های سنتی صنعت گردشگری از قبیل خطوط هوایی، شرکت‌های کرایه اتومبیل، هتل‌ها، تورگردانان، دفاتر خدمات مسافرتی و سازمان‌های مدیریت مقصد و … می‌توانند فعالیت‌های خود را به صورت لحظه‌ای و آنلاین انجام دهند.

با این وجود عدم تحقق کامل دولت الکترونیک، سنتی بودن بخشی از فعالیت‌ها و اقدامات درحوزه‌های مختلف صنعت گردشگری ازجمله چالش‌های پیش روی گردشگری الکترونیک است که انصاری به آن اشاره دارد و از آن به عنوان مشکلات این حوزه یاد کرد. 

او در پاسخ به این سوال که با توجه به شرایط موجود، چه برنامه‌هایی برای آینده گردشگری الکترونیک دارید، گفت: حوزه گردشگری الکترونیک در جهان نوپا است و به مرور زمان، با توجه به مسائل و مشکلاتی که در این حوزه به مروراتفاق خواهند افتاد، مقررات مربوطه تدوین می‌شود، ولی از مهمترین مقررات مورد نیاز، ساماندهی کسب و کارهای الکترونیکی، جلوگیری از حراج‌های بی‌ضابطه، سوءاستفاده افراد فاقد تخصص از شبکه‌های اجتماعی برای ارایه خدمات گردشگری و بروز مشکلات ناشی از آن، عدم وجود نقشه راه، عدم حمایت مالی از فعالان حوزه گردشگری الکترونیک است. 

رئیس جامعه گردشگری الکترونیکی ایران با اشاره به پیشرفت‌هایی که این حوزه در عرصه جهانی و بین‌المللی داشته، اظهار کرد: باید به این موضوع اذعان داشت که ما در حوزه الکترونیک مصرف‌کننده هستیم و با وجود تحریم‌ها بسیاری از فناوری‌ها به کشور وارد نمی‌شوند اما خوشبختانه استارت‌آپ‌های خوبی در این وضعیت شکل گرفته‌اند که شرایط جدید و امیدبخشی را برای کشور نوید می‌دهند.

انصاری در پاسخ به سوالی مبنی برآنکه باتوجه به شرایط موجود، آیا ایران می‌تواند از تجربیات جهانی در این خصوص بهره‌مند شود، گفت: تبلور نقش بخش خصوصی در حوزه گردشگری الکترونیک همین جامعه گردشگری الکترونیکی است که توسط مهمترین شرکت‌های این عرصه و فعالان گردشگری مدیریت می‌شود. البته تا بخش خصوصی نیاز بازار را به خدمات الکترونیک به طور کامل احساس نکند هنوز شاهد کارهای سنتی در صنعت گردشگری خواهیم بود.

او ادامه داد: در این رابطه دولت، به عنوان سیاستگذار و حمایت‌کننده برای تسهیل و تسریع در این روند اجتناب‌ناپذیر است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز