خبرگزاری کار ایران

مدیرکل حقوقی وزارت میراث‌فرهنگی و گردشگری:

خروج ۱۷ اثر از فهرست میراث ملی طی ۷ سال/ سال ۸۸ بیشترین آثار حذف شدند/ ۸۰۰ سند تک برگی برای آثار تاریخی گرفته‌ایم/ نقض حریم کاخ گلستان چالش برانگیزترین پرونده میراثی سال‌های اخیر است

asdasd
کد خبر : ۹۲۴۲۳۱

طی ۷ سال گذشته شاهد خروج ۱۷ اثر از فهرست میراث ملی کشور بودیم در این میان باتوجه به ثبت ۳۳ هزار اثر در فهرست میراث ملی کشور، می‌توان گفت طی سه دهه گذشته حدود ۳/۰ درصد آثار از ثبت خارج شده‌اند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، ابراهیم شقاقی (مدیرکل حقوقی وزارتخانه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی)  با اشاره به آنکه طی ۳۵ سال شکل‌گیری سازمان میراث فرهنگی شاهد ثبت ۳۳ هزار اثر غیرمنقول در فهرست آثار میراث ملی هستیم، گفت: قانون تشکیل سازمان میراث فرهنگی در سال ۶۴ اعلام شد و از آن سال تاکنون در کل کشور ۳۳ هزار اثر ثبت شده است. در تمام این ۳۵ سال تنها ۸۵ اثر از ثبت خارج شده است که حدود ۳/۰ درصد کل آثار ثبتی را دربرمی‌گیرد و می‌توان گفت حتی به نیم درصد هم نمی‌رسد.

به گفته او، طی ۳۵ سال گذشته که شاهد شکل‌گیری سازمان میراث فرهنگی و ثبت آثار ملی هستیم، بیشترین خروج  آثار از فهرست میراث ملی در سال ۸۸ اتفاق افتاده است. چنانکه در این سال بنا بر رای دیوان عدالت اداری ۱۱ اثر از فهرست ثبت ملی خارج شدند.

 شقاقی در خصوص تعداد آثار ثبتی کشور که از سال ۹۲ تاکنون از فهرست میراث ملی خارج شده‌اند، گفت: در سال ۹۲ دو اثر، در سال ۹۳ سه اثر، سال ۹۴ یک اثر، سال ۹۵ سه اثر، سال ۹۶ دو اثر، سال ۹۷ سه اثر و سال ۹۸ نیز سه اثر از فهرست میراث ملی خارج شدند. درواقع  می‌توان گفت در طول هفت سال گذشته، ۱۷ اثر از فهرست میراث ملی خارج شده‌اند. این در حالی است که در سال‌های قبل از آن مانند سال ۸۸ و ۸۷ به ترتیب ۱۱ و ۷ اثر از فهرست میراث ملی خارج شده بودند.

او یادآور شد: استان آذربایجان شرقی ازجمله استان‌هایی است که بیشترین آثار خروج از ثبت را دارد.  در این میان نام استان‌هایی مانند آذربایجان غربی، اصفهان و گلستان نیز در فهرست استان‌هایی که آثارشان از فهرست میراث ملی خارج شده‌اند، دیده می‌شود.

 مدیرکل حقوقی وزارتخانه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در خصوص چالش برانگیزترین پرونده قضایی در حوزه میراث فرهنگی که طی سال‌های گذشته با آن دست و پنجه نرم کرده‌اند نیز گفت: نقض حریم کاخ گلستان چالش برانگیزترین پرونده‌ای بود که در سال‌های گذشته در حوزه میراث فرهنگی مطرح شد. البته این پرونده هنوز باز است و به نتیجه نرسیده. با این وجود متخلفین شناسایی و به کمیته رسیدگی به تخلفات اداری فرستاده شده‌اند همچنین پیگیر این پرونده در قوه قضاییه هستیم. البته درحال حاضر این ساخت و ساز متوقف شده است. 

او با اشاره به آنکه از میان ۳۳ هزار اثر ثبتی کشور، وزارت میراث و گردشگری مالکیت تعداد اندکی از این آثار را برعهده دارد، گفت: بسیاری از این آثار مالکان خصوصی و و دولتی دارند و برخی از این آثار توسط وزارت میراث گردشگری تملک شده است. البته در طول سال‌های حضور علی اصغر مونسان در وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی جلسات متعددی با سازمان ثبت اسناد برگزار کردیم و موفق شدیم  ۸۰۰ سند تک برگی آثار تاریخی ثبت شده و در اختیار وزارتخانه میراث را دریافت کنیم. یک نمونه آن عمارت ‌مسعودیه است که هنوز پرونده آن در دادگاه جریان دارد و هنوز رای صادر نشده است اما سند تک برگی آن را دریافت کردیم. ضمن آنکه حتی اگر رای نیز صادر شود بدوی خواهد بود و به دادگاه تجدیدنظر خواهد رفت. شاید بتوان گفت این پرونده نیز یکی دیگر از پرونده‌های چالش برانگیز سال‌های گذشته در حوزه میراث فرهنگی بود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز