خبرگزاری کار ایران

یک باستان‌شناس در گفت‌وگو با ایلنا:

میراثفرهنگی مانع ساخت و ساز در حریم پاسارگاد شود

asdasd
کد خبر : ۲۰۲۹۰۵

شکستن حریم درجه دو و سه درجه پاسارگاد اقدام بسیار مخربی است که میراثفرهنگی باید جلوی چنین اقداماتی را بگیرد و مانع ساخت‌وساز در حریم این سازۀ بسیار مهم تاریخ ایران شود.

یک باستان‌شناس ساخت کارخانه ذرت خشک کنی در حریم درجه یک پاسارگاد و گسترش شهرک صنعتی احداثشده درحریم درجه ۳ این اثر ارزشمند تاریخی را بسیار نکوهیده‌ خواند و گفت: میراثفرهنگی باید جلوی چنین اقداماتی را بگیرد.

«شاهین آریامنش» در گفت‌گو با ایلنا دربارۀ نقض حریم آثار تاریخی و باستانی گفت: نقض حریم محوطه‌های باستانی و تاریخی در حالی صورت می‌گیرد که وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها، موسسات دولتی و استانداری‌های کشور، بر اساس بخش‌نامۀ هیئت وزیران در سال ۱۳۸۲ به منظور حفاظت از میراثفرهنگی، برای هرگونه ساخت‌و‌ساز ملزم به استعلام از سازمان میراثفرهنگی هستند.

وی افزود: از سوی دیگر در ماده ۵۶۰ قانون مجازات اسلامی نیز چنین آمده که هر کس بدون اجازه از سازمان میراثفرهنگی کشور، در حریم آثار فرهنگی - تاریخی به عملیاتی دست بزند که بنیان آن اثر را متزلزل کند، افزون بر پرداخت خسارت وارده به حبس از یک تا سه سال محکوم می‌شود.

این باستان‌شناس با تاکید براینکه نه تنها حریم حفاظتی آثار تاریخی و باستانی بلکه حریم بصری آنها نیز بسیار مهم هستند، افزود: مخدوش کردن حریم بصری آثار تاریخی و فرهنگی درحالی انجام می‌گیرد که سال‌ها پیش در غرب، مردم می‌توانستند ساخت‌ و سازهایی که حریم آثار تاریخی را مخدوش می‌کرد، ویران کنند.

آریامنش خاطرنشان کرد: شکستن حریم درجه سه و درجه دو پاسارگاد اقدام بسیار مخربی است که میراثفرهنگی باید جلوی چنین اقداماتی را بگیرد و مانع ساخت‌وساز در حریم این سازۀ بسیار مهم تاریخ ایران شود، بی‌گمان یونسکو نیز در برابر شکستن حریم آثاری که در یونسکو به ثبت رسیده واکنش نشان خواهد داد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز