خبرگزاری کار ایران

به مناسبت زادروز هنرمند؛

یادی از کیخسرو پورناظری+صوت

asdasd
کد خبر : ۹۱۸۸۹۲

امروز 7 خردادماه‌ زادروز آهنگساز و نوازنده معاصر کیخسرو پورناظری است. او زاده سال 1323 و اهل کرمانشاه است و با تشکیل گروه «تنبور شمس» مسیر جدیدی را در جهت شناساندن تنبور ایجاد کرد. به مناسبت زادروزش سه اثر از او را بشنویم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، امروز هفتم خردادماه زاردوز هنرمند معاصر کیخسرو پورناظری (آهنگساز و نوازنده تنبور) است.

کیخسرو پورناظری به سال 1323 در کرمانشاه چشم به جهان گشود و در خانواده‌ای هنرمند رشد کرد. پدرش، پرویز پورناظری، از شاگردان کلنل علینقی وزیری و درویش خان، و مادرش پورانداخت سرحددار مؤسس نخستین دبیرستان ملی دختران و اولین زن دیپلمه در کرمانشاه بود.

کیخسرو پورناظری در دوران کودکی موسیقی را با ساز تار آغاز کرد و نزد پدر و تحت نظارت او ردیف موسیقی سنتی را آموخت و به مطالعه آثار علینقی پرداخت و نزد مادر شعر و ادبیات کهن فارسی را فرا گرفت و سپس از محضر بزرگانی چون بهزاد کرمانشاهی و کیوان سمیعی بهره برد.

او در جوانی به تحصیل در رشته مهندسی راه و ساختمان پرداخت، اما آن را رها کرد و برای تحصیل در رشته موسیقی به دانشکده هنرهای زیبا رفت.

کیخسرو پورناظری در سال ۱۳۵۱ به عنوان کارشناس موسیقی در وزارت فرهنگ و هنر وقت به گردآوری و بازسازی نغمه‌های موسیقی کردی و سنتی پرداخت و سرپرستی ارکستر کردی و سنتی را تا سال ۱۳۵۷ به عهده داشت. او در سال ۱۳۵۹ گروه «تنبور شمس» را تاسیس کرد و طی این اتفاق مسیری جدید را در جهت شناساندن ساز تنبور و موسیقی مقامی ایجاد کرد.

شناخت کیخسرو پورناظری از ساز تنبور و آشنایی عمیق‌اش با موسیقی نواحی منطقه کرمانشاه و علاوه بر آن، استفاده ظریف و متناسب از ساز دف در ساختار گروه، فضایی را فراهم کرد تا نگاه به گروه‌نوازی تنبور شکلی متفاوت پیدا کند و بعدها گروه‌های دیگری مسیر او را ادامه دادند.

کیخسرو پورناظری با همراهی اعضای گروه «تنبور شمس» آلبوم‌های «صدای سخن عشق»، «حیرانی» و «مهتاب رو» را با صدای شهرام ناظری منتشر کرده است. تصنیف معروف «مردان خدا» با صدای جلال‌الدین محمدیان که توسط خوانندگانی چون محمد معتمدی و همایون شجریان بازخوانی شده از ساخته‌های کیخسرو پورناظری است.

کیخسرو پورناظری در اواسط دهه هفتاد به اتفاق فرزندانش، تهمورس و سهراب تغییراتی در گروهش ایجاد کرد و به اتفاق اعضای آن تا به حال بیش از  300 کنسرت داخلی و خارجی برگزار کرده است.

«مطرب مهتاب‌رو» ساخته کیخسرو پورناظری با صدای شهرام ناظری/ از آلبوم «مطرب مهتاب رو»؛

 

 

«گندم» ساخته کیخسرو پورناظری با صدای شهرام ناظری/ از آلبوم «مطرب مهتاب رو»

 

 

«هوای عاشقی» ساخته کیخسرو پورناظری با صدای شهرام ناظری/ از آلبوم «حیرانی»؛

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز