خبرگزاری کار ایران

نگاه پادآرمان‌شهری اوگاوا در رمان «پلیس حافظه»

asdasd
کد خبر : ۹۱۳۲۷۳

هرچند رمان «پلیس حافظه» در سال ۱۹۹۴ نوشته شده است اما موضوع پادآرمان‌شهری آن حتا در سال ۲۰۱۹ نیز واکنش‌ مثبت منتقدان را به همراه داشت.

به گزارش خبرنگار ایلنا، «پلیس حافظه» نام رمانی است که در سال ۱۹۹۴ توسط نویسندهٔ ژاپنی یوکو اوگاوا نوشته شد اما ترجمه کتاب در سال ۲۰۱۹ به زبان انگلیسی انجام شد و موضوع پادآرمان‌شهری آن واکنش‌ مثبت منتقدان را همراه داشت.

مجله‌ «تایم» در مقاله‌ای در تابستان ۲۰۱۹ پلیس حافظه را یکی از بهترین کتاب‌های فصل نامید و درباره آن نوشت: رمان افسانه‌ای اوگاوا به‌شدت یادآور تم ۱۹۸۴ جورج اورول و فارنهایت ۴۵۱ ری‌بردبری و صد سال تنهایی گابریل گارسیا مارکز است؛ اما با این حال صدا و قدرت خاص خود را دارد.

منتقدان، اوگاوا را نویسنده‌ای می‌دانند که در آثارش به شدت تحت تاثیر داستان گویی هاروکی موراکامی است. اما از سوی دیگر برخی از منتقدان در آثار او رد عناصر بورخسی را نیز یافته‌اند. در «پلیس حافظه» اواگاوا به سراغ داستانی الهام گرفته از رمان دفتر خاطرات آن فرانک رفته است. روابط بینامتنی میان اثار اوگاوا سبب شده است رگه‌هایی از دورنمایه‌های رمان‌های هتل آیریس و پروفسور و خدمتکار در این رمان نیز قابل مشاهده باشد.

روابط میان زنی جوان و پیرمردی فرزانه و موضوع حافظه (پروفسور و خدمتکار) و سرسپردگی کال در برابر شکنجه‌های جسمی و روحی (هتل آیریس) از این دست درونمایه‌های مشترک هستند.  

در بخشی از کتاب آمده است: پروفسور گفت: یه تصمیم دیگه هم باید می‌گرفتیم. باید می‌دیدیم با مجسمه‌هایی که مادرت به ما داده بود چیکار کنیم. وقتی ما ناپدید بشیم پلیس حافظه خونه ما رو تفتیش می‌کنه، ممکنه بیشتر چیزهایی رو که جا گذاشتیم نابود کنن. برای همینه که می‌خوایم چند تا از چیزهایی رو که خیلی برامون ارزشمندن حفظ کنیم. هرچند ممکنه همین کارمون هم خطرناک باشه چون ممکنه رازمون برملا بشه. ما باید اطلاعات مربوط به خونه‌های امن رو با کمترین تعداد افراد ممکن در میان بگذاریم.

یوکو اوگاوا ریاضیدان و نویسنده ژاپنی، تاکنون بیش از چهل اثر داستانی و غیرداستانی خلق کرده است که اغلب آثارش در چارچوب ادبیات روانشناختی قرار می‌گیرند. وی تاکنون برنده چند جایزه ازجمله «اکوتا گاوا» (۱۹۹۰) و جایزه‌ شرلی جکسن (۲۰۰۸) شده است.

رمان «پلیس حافظه» اوایل سال ۱۳۹۹ با ترجمه کیهان بهمنی از سوی نشر آموت به چاپ رسید. این کتاب در ۳۴۳ صفحه و به قیمت ۵۱ هزار تومان در بازار کتاب موجود است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز