خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

چرا اجرای تئاترهای جشنواره فجر، در پایتخت خلاصه می‌شود؟ / ضرورت تمرکززدایی از یک رویداد هنری

asdasd
کد خبر : ۸۶۵۷۴۲

کارگردان نمایش «در دهانم حرف بزن» که در بخش مسابقه صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر حضور دارد، با طرح این پرسش که چرا اجرای آثار برگزیده جشنواره تنها باید در پایتخت متمرکز باشد، گفت: تمرکز زدایی از انحصار اجرای تئاترهای جشنواره فجر در تهران، می‌تواند امر مبارکی برای تئاتر سراسر ایران باشد چراکه بخش عظیمی از مفاخر تئاتر امروز ایران کسانی هستند که کار خود را در شهرستان آغاز کرده‌اند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، عبدالزهرا محمودی کارگردان نمایش «در دهانم حرف بزن» از بندر دیر بوشهر است که بر اساس متنی از سیدقاسم حسینی در بخش مسابقه صحنه‌ای سی و هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر حضور دارد.

عبدالزهرا محمودی در گفتگو با ایلنا، با بیان اینکه «در دهانم حرف بزن حاوی قصه‌ای است که اگر بخواهیم به لحاظ تاریخی آن را مورد بررسی قرار دهیم، شاید اندکی از امروزمان فاصله داشته باشد» گفت: اما نمود محتوای آن را در رگ‌های امروز جامعه می‌توان دید.

محمودی با اشاره به اینکه این موضوع ولع هر کارگردانی را که به دغدغه‌های جامعه خود ارج می‌گذارد برمی‌انگیزد، گفت: از طرف دیگر رنگ و بوی بوم و ریشه در واقعیت داشتن قصه، برایم انگیزه‌ساز بود.

کارگردان نمایش «در دهانم حرف بزن» ادامه داد: همچنین دسترسی به نویسنده و امکان تعامل با وی نیز تا حدودی خیال‌مان را بابت تحلیل راحت می‌کرد. اینها همه بخشی از جرقه رفتم سراغ نمایش «در دهانم حرف بزن» بود.

محمودی همچنین درباره چالش‌هایی که تئاتر در شهرستان‌ها با آن مواجه است، گفت: کار تئاتر در مقیاس شهرستان یک نوع ریسک است. شما در شهرستان نمی‌توانید از طریق تئاتر امرار معاش کنید لذا در هر صورت شغل اصلی شما نمی‌تواند تئاتر باشد‌ بنابراین مدیریت طاقت‌فرسای وقت و هزینه را می‌طلبد.

او ادامه داد: این حقیقت از دور می‌تواند تئاتر را به هیولایی شبیه کند اما عشق به تئاتر اندکی به تلطیف مسئله کمک می‌کند.

این کارگردان تئاتر که با نمایشی در بخش رقابتی جشنواره حاضر شده است، گفت: جشنواره فجر برای تئاتر شهرستان، یک اکسیر انگیزه‌بخش است. حتی با گفتن «هنر قابل قیاس نیست» نیز ارزش آن کم نمی‌شود چراکه من این مسئله را به خوبی درک کرده‌ام که حتی صرف حضور در جشنواره و تبادل نظر با اساتید و همکاران می‌تواند تا چه اندازه به غنای ذهنی کمک کند.

محمودی با بیان اینکه «تنها نقد من تمرکز اجرای آثار برگزیده در پایتخت است» گفت: چرا نشود چند اجرای جشنواره را به‌طور مثال در بوشهر داشته باشیم؟ آن‌هم وقتی حداقل تا به امروز ثابت کرده‌ایم میزبان بدی برای هنرمندان و هنر دوستان نیستیم.

او تصریح کرد: این تمرکز زدایی می‌تواند امر مبارکی برای تئاتر سراسر ایران باشد چراکه بخش عظیمی از مفاخر تئاتر امروز ایران کسانی هستند که کار خود را در شهرستان آغاز کرده‌اند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز