خبرگزاری کار ایران

پایان فصل پنجم کاوش در جوبجی/ آخرین تابوت مکشوف به محل امن انتقال یافت

asdasd
کد خبر : ۸۲۲۱۱۱

معاون میراث فرهنگی مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خوزستان گفت: با انتقال آخرین تابوت بدست‎آمده از پنجمین فصل کاوش در محوطه باستانی جوبجی رامهرمز، پرونده این فصل از کاوش میدانی محوطه بسته شد.

به گزارش ایلنا، احمدرضا حسینی‎بروجنی (معاون میراث فرهنگی مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خوزستان) اظهار داشت: آخرین تابوت حاصل از عملیات کاوش و نجات‎بخشی سال ۹۷ در محوطه تاریخی جوبجی رامهرمز، پس از مرمت اولیه و حفاظت، توسط کارگروه انتقال اشیای تاریخی، زیر نظر معاونت میراث فرهنگی خوزستان و با نظارت کارشناس اموال تاریخی و تیمی زبده با حضور کارشناسان ارشد باستان‎شناس و کارشناس ارشد مرمت اشیای تاریخی انجام شد.

او با اشاره به مراحل استحکام‎بخشی و انتقال این تابوت تصریح کرد: طی هفت روز کار سخت و طاقت‎فرسا ابتدا تثبیت نهایی بقایای انسانی درون تابوت با دقت و ظرافت خاص صورت گرفت و پس از آن، با جداسازی مرحله به مرحله تابوت از بستر خاک، نسبت به استحکام‎بخشی و تثبیت آن اقدام شد.

معاون میراث فرهنگی مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خوزستان ادامه داد: پس از بانداژ و مفتول‎کشی این اثر ارزشمند، عملیات بلوک‎برداری و تثبیت قسمت زیرین تابوت نیز به اتمام رسید و در پایان این اثر  به منظور طی مراحل نهایی نجات‎بخشی و مرمت به محل امنی انتقال داده شد.

او از راه‎اندازی موزه باستان‎شناسی رامهرمز در عمارت تاریخی صمیمی این شهر در آتیه‎ای نزدیک خبر داد و افزود: براساس پیش‎بینی کارشناس امور موزه‎های استان، موزه تاریخی رامهرمز در طبقه بالاییِ کوشک میانی عمارت طراحی خواهد شد و طبقه زیرین عمارت به سایت اداری و پژوهشی و بزرگترین آزمایشگاه مرمت اشیای تاریخی فرهنگی شرق خوزستان تبدیل خواهد شد.

حسینی‎بروجنی خاطرنشان کرد: با نظر مساعد مدیرکل میراث فرهنگی خوزستان، یکی از پنج مخزن امن و استاندارد اشیای تاریخی استان قرار است در شهرستان تاریخی رامهرمز احداث شود.

او ضمن تقدیر از تلاش‎های بی‎شائبه مسئولان و کارشناسان وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، پژوهشگاه میراث فرهنگی، پژوهشکده باستان‎شناسی، مدیرکل میراث فرهنگی خوزستان، یگان حفاظت اداره‎کل استان، مدیر و کارکنان اداره میراث فرهنگی شهرستان، مدیر پروژه جوبجی رامهرمز، سرپرست کاوش و همه کارکنان اداره موزه‎های استان، تیم زبده مرمت، حفاظت و انتقال و نیز نماینده مردم رامهرمز در مجلس شورای اسلامی و فرماندار رامهرمز یادآور شد: با پایان انتقال آخرین تابوت حاصل از کاوش و نجات‎بخشی جوبجی، پرونده این فصل از کاوش میدانی محوطه باستانی جوبجی بسته شد و با تأمین اعتبار، ادامه عملیات کاوش و نجات‎بخشی به‎زودی از سر گرفته می‎شود.

گفتنی است، فصل پنجم عملیات کاوش و نجات‎بخشی در محوطه باستانی جوبجی رامهرمز، پاییز سال ۱۳۹۷ به همت پژوهشگاه میراث‌فرهنگی آغاز که طی این کاوش‎ها، تیرماه امسال سه عدد تابوت سفالی در این منطقه کشف شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز