خبرگزاری کار ایران

حسین انتظامی مطرح کرد:

آخرین وضعیت جشنواره‌های ملی و جهانی فیلم فجر، رده‌بندی سنی فیلم‌ها و انتشار صورتجلسه شورای پروانه ساخت و نمایش

asdasd
کد خبر : ۸۰۹۳۳۹

رئیس سازمان سینمایی معتقد است که می‌توان بسیاری از جشنواره‌های سینمایی را تعطیل کرد.

 به گزارش خبرنگار ایلنا، حسین  انتظامی (رئیس سازمان سینمایی) با اشاره به مباحث مطرح شده درباره آیین‌نامه رده‌بندی سنی فیلم‌های سینمایی گفت: در شورای رده‌بندی سنی رابطه تعاملی با فیلمساز برقرار می‌شود. در این شورا فیلم توسط اعضا دیده می‌شود و پلان‌هایی از فیلم مشخص می‌شود و سپس به تهیه کننده  اعلام می‌شود که مثلاً، فلان پلان در فیلم باعث می‌شود تا فیلم شما رده‌بندی سنی +12 یا +15 بگیرد و بعد از آن تشخیص خود فیلمساز است که آیا دوست دارد این رده‌بندی سنی روی اثرش قرار بگیرد یا حذف کند.

وی ادامه داد: رویکرد اصلی ما در این شورا توجه به بهداشت روانی جامعه، خانواده‌ها و کودکان و نوجوانان  و محافظت از این قشر آسیب پذیر است و این امری است که در  همه کشورهای صاحب سینما انجام می‌شود و وظیفه تولیدکنندگان و سیاستگذاران فرهنگی این است که این مساله را جدی بگیرند. البته این آیین نامه همانند  تعداد دیگری از آیین‌نامه‌ها پیش‌نویس است تا ما بتوانیم نظرات اهل فن را دریافت کنیم و در ادامه آیین‌نامه‌ای بدون ایراد آماده کنیم. در پیش‌نویس آیین‌نامه طراحی شده است که ممکن است در آینده آیین‌نامه نظامنامه اکران به شکلی تغییر کند که محدودیت رده‌بندی سنی از طریق آن انجام شود. اگر ما به کمک رسانه‌ها و سینماگران فرهنگسازی صورت گیرد و ما شاهد این امر باشیم که خانواده‌ها به هشدارهایی که قرار است درباره فیلم‌ها داده شود و در همه اقلام تبلیغاتی نیز لحاظ شود، توجه کنند ما به هدفمان رسیده‌ایم و دیگر لازم نیست محدودیت را اعمال کنیم.

 انتظامی  که در  شبکه خبر و برنامه شهر فرنگ حضور پیدا کرده بود با اشاره به اینکه اوایل هفته آینده آیین‌نامه جشنواره‌های ملی و جهانی فیلم فجر، سینما حقیقت، کودک و کوتاه تهران منتشر می‌شود افزود: اصرار ما این است که ضوابطمان را روشن بیان کنیم زیرا هرسال گلایه‌هایی به وجود می‌آید. مثلاً، فیلمسازی می‌گفت بر اساس ضرب الاجل اعلام شده من فیلمم را رسانده‌ام اما فلان فیلمساز که دی سی پی فیلمش آماده نشده نامش جزء 22 فیلم است درحالی‌که شما باید نام فیلم رزرو را اعلام می‌کردید.

او ادامه داد: اگر ما در ضوابط خود همه مسائل را پیش بینی کنیم دیگر گلایه‌ای به وجود نمی‌آورد. هرچقدر بتوانیم به صورت شفاف‌تر ضوابط را بیان کنیم اجماع بیشتری به وجود می‌آید زیرا شفافیت به معنای پیش‌بینی‌پذیری است و مراجعه‌کننده قبل از مراجعه به هر دستگاهی با خواندن ضوابط بتواند جواب دستگاه را پیش‌بینی کند و حس تبعیض از بین برود و سرمایه اجتماعی افزایش پیدا می‌کند و اعتماد به وجود می‌آید.

 وی درباره آخرین وضعیت جشنواره جهانی فیلم فجر گفت: برخی سینماگران معتقدند که بهتر است دو جشنواره ملی و جهانی ادغام شوند و برخی نیز می‌گویند باید به صورت تفکیک شده برگزار شود. ظرفیت رو به تعالی که جشنواره جهانی دارد و این امکان را به وجود آورده است که ایران به عنوان یک حامی منطقه‌ای مطرح شود و تاثیرگذاری بین‌المللی در سطح منطقه‌ای داشته باشد ما را به این نتیجه رساند که جشنواره به صورت مجزا برگزار شود و برخی اشکالات کوچک دارد که به مرور می‌توان ان را اصلاح کرد. این جشنواره با شرایط امروز ایران که گروهی از کشورها سعی دارند با یک انزوایی با ایران رفتار کنند، می‌تواند ظرفیت‌های خوبی ایجاد کند.

وی درباره اعلام نام دبیر جشنواره جهانی گفت: شورای سیاستگذاری طی روزهای آینده معرفی می‌شود.

رئیس سازمان سینمایی درباره برگزاری جشنواره فیلم کودک به‌صورت هر ساله گفت: زمانی‌که جشنواره برگزار می‌کنیم سینماگران برای آنکه کارشان دیده و در رقابتی شرکت کنند به سمت تولید برای آن جشنواره حرکت می‌کنند و همزمان کار خود را به لحاظ کیفیت ارتقا می‌دهند. برگزاری جشنواره به نوعی همسایه سیاستگذاری در آن حوزه است. اما اینکه انگیزه‌ای که برای تأسیس یک جشنواره وجود داشته همچنان برای ادامه برگزاری آن نیز وجود داشته باشد مبحثی قابل بررسی است. به صورت شخصی معتقدم که بسیاری از جشنواره‌ها را می‌توانیم تعطیل کرد و یا اگر بلوغ آن در صنف وجود دارد برگزاری آن را به صنوف واگذار کنیم و ما در نهایت به عنوان سیاستگذار حضور داشته باشیم. البته در سازمان سینمایی قرار ما این است که درباره همه مسائل به اجماع برسم و آیا برنامه‌ها در چهارچوب سیاست‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دولت قرار می‌گیرد یا خیر؟ البته عقب‌نشینی به نفع صنوف در چارچوب سیاست‌های دولت و وزارت ارشاد قرار دارد.

وی با اشاره به اهمیت شفافیت گفت: اگر شفافیت اجرا شود بسیاری از آسیب‌ها کاهش پیدا می‌کند زیرا شفافیت پیش‌بینی‌پذیری را بالا می‌برد و به توسعه سرمایه اجتماعی کمک می‌کند و اعتماد مردم به مردم و اعتماد حاکمیت به مردم  و اعتماد مردم به حاکمیت را افزایش می‌دهد. مطابق قانون انتشار و دسترسی ازاد به اطلاعات همه دستگاه‌های دولتی باید اطلاعات خود را حسب درخواست شهروندان در اختیار آنها قر آر دهد و منتشر شود و سند دولتی یعنی آن چیزی که شماره و تاریخ می‌خورد مشمول این قانون است. البته اسناد محرمانه و حریم خصوصی از این امر مستثنا هستند. سال 88 این قانون تصویب شد و چند سال نیز به آن بی‌مهری شد اما از سال 92 این قانون اجرایی شد اما مردم متاسفانه هنوز به این حق خود وقوف ندارند. نه تنها نامه‌ها بلکه قراردادها و اسناد حسابداری و صورت‌های هزینه هم می‌تواند منتشر شود.

 انتظامی درباره اینکه آیا امکان دارد صورتجلسه شورای پروانه نمایش و ساخت با جزئیات منتشر شود، گفت: در شوراهای پروانه نمایش و ساخت؛ آنچه صورتجلسه می‌شود از نظر ما سند دولتی است و باید منتشر شود و گام‌های بعدی ما در این حیطه است البته کار سختی است. کدام دستگاه تا به امروز شهامت داشته تا نامه‌ها و اسناد را منتشر کند. از این جهت وزارت فرهنگ و ارشاد در بحث شفافیت شاگرد اول است و این شهامت را داشته که 45 روز بعد از پایان هر جشنواره جزئیات هزینه‌های مالی آن جشنواذره را اعلام کند. درباره رأی اعضای شورای پروانه ساخت و نمایش باید خود اعضا بخواهند. خودم به دلیل آنکه سالها عضو هیات نظارت بر مطبوعات هستم به سایر دوستان اصرار داشتم که آرا خود را به صورت شفاف اعلام کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز