خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با مدیرعامل کانون جهان‌گردی و اتومبیل‌رانی مطرح شد؛

جای خالی ایران در نقشه‌ی اکوکمپ‌های جهانی

asdasd
کد خبر : ۷۹۴۱۸۶

درحالی که برپایی کمپ و ارائه دفترچه‌های کمپینگ در زمره وظایف کانون جهانگردی و اتومبیل‌رانی است اما ایران نه تنها اکوکمپ ندارد بلکه جایی هم در نقشه اکوکمپ‌های جهانی ندارد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، کمپ‌های گردشگری از جمله جذاب‌ترین بخش‌های طبیعت‌گردی هستند که این روزها مورد استقبال گردشگران قرار گرفته‌اند. در این میان با توجه به انواع سفرها در طبیعت، ماشین‌های کارواندار یا کاروان‌های مسافرتی از جمله وسایل سفر در گردشگری هستند که این روزها مورد توجه قرار گرفته‌اند.

از طریق ماشین‌های کارواندار یک خانواده می‌تواند با کمترین هزینه به سفر برود و نقاط مختلف دنیا را ببینید. ضمن آنکه سال‌هاست این ماشین‌ها مورد استفاده گردشگران هستند و فدراسیون‌های بین‌المللی از جمله امکانات خاصی برای این بخش از گردشگران در سراسر دنیا ایجاد کرده‌اند.

در این میان در تاریخچه کانون جهانگردی و اتومبیلرانی جمهوری اسلامی ایران که یکی از اعضای فدراسیون جهانی اتومبیل‌رانی است، آمده که برگزاری رالی و برپایی نمایشگاه، کمپینگ، صدور اسناد بین المللی رانندگی و خودرو، امداد خودرو، خدمات مسافرتی و گردشگری و خدمات رسانه‌ای و... در زمره وظایف این بخش است.

البته صدور کارت‌های معرفی نامه بین‌المللی، دفترچه‌های کمپینگ و کارت بیمه به جهانگردان و معرفی الگوهای قابل قبول درصنعت حمل و نقل و اجاره خودرو، مطابق با استانداردهای جهانی و توسعه تاسیسات حمل و نقل ریلی، جاده‌ای، هوایی و دریایی، گسترش زیرساخت‌ها و خدمات جانبی گردشگری و جهانگردی از طریق ایجاد مراکز اقامتی در شهرها، اردوگاه (کمپینگ)، استراحت‌گاهای بین راهی نیز در زمره وظایف کانون اتومبیل‌رانی و جهانگردی است.

با این وجود رامین افشاری (مدیرعامل کانون جهان‌گردی و اتومبیل‌رانی جمهوری اسلامی ایران) از نبود اکوکمپ‌های مخصوص مسافرانی که با اتومبیل خود سفر می‌کنند خبر داده و می‌گوید: متاسفانه تعداد کمپ‌هایی که به خودرو‌ها خدمات بدهند، در ایران بسیار کم است چراکه از یکسو زیرساخت لازم برای این مهم فراهم نیست و از دیگر سو باتوجه به آنکه متولی این کار به صورت مستقیم کانون‌های جهان‌گردی و اتومبیل‌رانی نیستند؛ بنابراین در ایران چنین کمپ‌هایی فعال نیستند. شهرداری‌ها باید به اکوکمپ‌ها فضا اختصاص دهند و تامین زیرساخت‌های آن نیازمند تامین بودجه‌های هنگفت است.

او اظهار می‌کند: با وجود آنکه گردشگران ما با خودرو زیاد سفر می‌کنند اما نمی‌دانم که چرا کمپ‌های مورد نیاز خودروها در نظر گرفته نشده، این امر صدمات بیشتری را متوجه طبیعت می‌کند چراکه اتومبیل‌ها به دلیل نداشتن مکانی مشخص برای ماندگاری، در هر جایی اتراق می‌کنند. امکانات نیست و سرویس و خدمات لازم را دریافت نمی‌کنند. البته کانون‌های اتومبیل‌رانی در عرصه بین‌الملل ضوابطی دارند که می‌توانند مجوز‌های لازم برای بخش خصوصی را دریافت کنند. با معاونت گردشگری نیز تعاملاتی برای ایجاد شرایط مناسب تاسیس اکوکمپ‌ها داریم. حتا در برخی از نقاط مانند ورودی کمپ مرنجاب، اکوکمپ راه‌اندازی شده است.

افشاری با اشاره به آنکه در قوانین کشور با مشکلاتی در حوزه ضوابط راهنمایی و رانندگی درخصوص تردد اتومبیل‌های کارواندار روبه رو هستیم، ادامه می‌دهد: با اصلاح ضوابط موجود باید این خلاء را رفع کنیم. این معضل در بخش خودروهای تاریخی نیز وجود داشت که با راه‌اندازی کارگروه مربوطه، ضوابط لازم تدوین و تبدیل به قانون و آیین‌نامه شد. اکنون نیز درخصوص ورود ماشین‌های کارواندار و تردد آن در کشور جلوگیری می‌شود.

به گفته مدیرعامل کانون جهان‌گردی و اتومبیل‌رانی جمهوری اسلامی ایران، درحال حاضر ایران هیچ کمپی برای ارائه و معرفی در نقشه کمپ‌های فدراسیون جهانی اتومبیل‌رانی ندارد. حتا رالی‌های بین‌المللی که در ایران برگزار می‌شود، از فضاهای دیگر به جای کمپ استفاده می‌‌کنند.

به گزارش ایلنا، نهادهای بین‌المللی فعال در حوزه سفر و اکوکمپ‌ها در ازای عضویت علاقه‌مندان به سفر با اتومبیل، خدماتی ازجمله کارت عضویت و کتابچه راهنما و ... ارائه می‌دهند. در کتابچه راهنمای ارائه شده اطلاعاتی اعم از جانمایی کمپ‌های بین‌المللی، خدمات، تاسیستات گردشگری و اطلاعات لازم برای سفر در دنیا در اختیار گردشگر قرار داده می‌شود. حتا این اطلاعات در سایت فدراسیون جهانی در دسترس است و هر گردشگر در هر نقطه از دنیا که به خدمات نیاز داشته باشد، با جانمایی نزدیک‌ترین کمپ‌ها روی نقشه می‌تواند از خدمات آن استفاده کند.

حتا با در دست داشتن کارت عضویت کمپینگ‌های بین‌المللی دیگر نیازی به پاسپورت وجود ندارد چراکه اعتبار آن به اندازه پاسپورت است و دارنده کارت می‌تواند به همراه خانواده خود به سفر برود. در بخشی از کارت نیز به این نکته اشاره شده که دارنده آن می‌تواند هزینه‌های از دست رفته را بازیابی کند، به گونه‌ای که بیش از ۲۵ درصد تخفیف در تمام هزینه‌ها را شامل می‌شود و حتا برخی از کشورها نیز معافیت پرداخت هزینه تا سقف مبلغی خاص را برای دارندگان این کارت‌ها در نظر گرفته است. دارنده این کارت‌ها بیمه سفر دارند و حتا گروه همراه نیز بیمه می‌شوند.

تمام این خدمات درحالی ارائه می‌شود که با وجود عضویت کانون جهان‌گردی و اتومبیل‌رانی جمهوری اسلامی ایران در فدراسیون جهانی اتومبیل‌رانی، ایران از هیچیک از این خدمات نه تنها استفاده نمی‌کند بلکه جایی هم در نقشه کمپ‌های بین‌المللی ندارد.

افشاری در این خصوص می‌گوید: از آنجایی که امکان تردد اتومبیل‌های کارواندار در ایران وجود ندارد، کمپی نیز پیش‌بینی نشده. ایران نیز در نقشه کمپ‌ها جهانی جایی ندارد و گزینه روشنی ندارد. ضمن آنکه کمپ‌های راه‌اندازی شده در ایران نیز به صورت اختصاصی خدمات نمی‌دهند و به همه گردشگران خدمات ارائه می‌دهند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز