خبرگزاری کار ایران

چقدر استریمرهای ایرانی را می‌شناسید؟

بازی آنلاینی که از گیمرها "ستاره" می‌سازد/ با دنیای میلیارد دلاری استریمرها آشنا شوید

asdasd
کد خبر : ۷۸۵۸۶۶

چقدر استریمرهای ایرانی را می‌شناسید؟ اصلا می‌دانید استریم چیست؟ بازی‌های آنلاین و فضای زنده‌ای با هزاران مخاطب که حاضرند برای تماشای بازی شما یا حتی زندگی روزمره‌تان پول پرداخت کنند و از استریمرها ستاره‌هایی میلیون دلاری بسازند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، برای گیمرهای حرفه‌ای و علاقه‌مندان به بازی‌های آنلاین هیچ چیزی ازین جذاب‌تر نیست که صدها نفر به تماشای بازی‌شان بنشینند و برای دیدن رقابت‌شان پولی هم پرداخت کنند؛ کمتر از یک دهه است که «استریم» در جهان دنیای وسوسه‌انگیزی به روی گیمرها باز کرده و دنیای بازی، شغل و زندگی روزمره را درهم آمیخته است؛ دنیای جدید و کشف نشده‌ای که یک سال است پایش به ایران هم باز شده. «علی آذرگون» از نخستین استریمرهای ایران است که البته در دنیای استریم با نام دیگری بازی می‌کند. او و همسرش با گذشت یک سال از ورود به دنیای استریم حالا ماهیانه چند میلیون تومان درآمد دارند. اما ورود به این دنیای جدید، دست و پا کردن تماشاگران علاقه‌مندی که حاضر باشند برای تماشای بازی شما به‌عنوان بازیکن پول خوبی بپردازند و سر و کله زدن با حاشیه‌ها و در نهایت ماندن و ادامه دادن، کار هر کسی نیست و این میدان حریفِ قدر طلب می‌کند.

اولین سوال‌مان از علی آذرگون این است که اصلا «استریم» چیست و چگونه کار می‌کند؟

آذرگون با بیان اینکه دو نوع استریم داریم، توضیح می‌دهد: «IRL» نوعی از استریم است که فرد در آن زندگی شخصی خودش را به‌طور آنلاین ارائه می‌کند. به عنوان مثال از زمانی که بیدار می‌شود، گوشی خود را روشن کرده و درباره اینکه می‌خواهد چه کاری انجام دهد، با مخاطبانش صحبت می‌کند. یعنی از ابتدا تا آخر روز لایو یا روی خط است و مردم آن را می‌بینند. آنهایی هم که در این کار حرفه‌ای می‌شوند، همچون سلبریتی‌ها توسط کاربران دنبال شده و مورد توجه قرار می‌گیرند.

این استریمر جوان ادامه می‌دهد: اما نوع دیگر استریم که من هم در آن کار می‌کنم، بازی آنلاین گیم‌های روز دنیا با حضور تماشاگران آنلاین است. یعنی افرادی که علاقمند به آن بازی و نوع بازی استریمر باشند، به حساب کاربری او وصل شده و بازی را تماشا می‌کنند. در حین بازی هم بسته به علاقه‌شان، از بازیکن حمایت مالی می‌کنند.

آذرگون درباره سازوکار این حمایت مالی تشریح می‌کند: با توجه به مبلغی که از طرف حامی مالی به بازیکن داده می‌شود، مقدار زمانی به او می‌دهند تا محتوای دلخواهش را از حساب کاربری استریمر پخش کند که به اصطلاح به آن «دُمِین» می‌گویند.

او همچنین درباره لوازم موردنیاز یک استریمر می‌گوید: برای استریم کردن ابتدا باید یک سیستم قوی داشت که حداقل بتواند چهار بازی خوب را در حد نرمال اجرا کند. در کنارش، یک بازیکن برای جذب بازدیدکننده به چند شرط نیاز دارد؛ اول اینکه بازی‌های روز را بازی کند، دوم اینکه شومن خوبی باشد و در حین بازی با مخاطبان ارتباط خوبی برقرار کند.

آذرگون ادامه می‌دهد: استریم دقیقا همانند یک برنامه زنده است که بازیکن باید به بهترین نحو ممکن آن را اجرا کند. یعنی باید به گونه‌ای عمل کرد که مخاطبان از دیدن اجرا و بازی شما لذت ببرند. در غیر این‌صورت نمی‌توان مخاطبان زیادی را با خود همراه کرد و اتفاقا بسیاری از کسانی که در این حرفه تازه‌کار هستند، با چنین مشکلی مواجه‌اند.

این استریمر درباره پیشینه استریم می‌گوید: عمر استریم در جهان نزدیک به هفت سال است اما در ایران تقریبا تازه شروع شده. من و چند نفر دیگر از جمله اولین استریمرهایی به شمار می‌آییم که استارت این کار را در ایران زدیم. به این تریب باید بگویم استریم در ایران نوپا بوده و تقریبا یک سال و چند ماه بیشتر از عمر فعالیت آن نمی‌گذرد.

آذرگون از درآمدزایی پله پله خود از استریم اشاره کرده و می‌گوید: ابتدا که استریم را شروع کرده بودم، تا یکی دو ماه اول تمام درآمدم شبی دو هزار تومان بود. یادم می‌آید زمانی که ۱۰ هزار تومان حمایت شدم، آنقدر خوشحال بودم که با خودم گفتم، اگر این روند ادامه داشته باشد، پایان ماه ۳۰۰ هزار تومان دارم که یک کمک خرج خوب، در کنار کار دیگرم حساب شود. ولی کم کم با توجه به اینکه از زمان تولد به بازی خیلی علاقه داشتم، زمان بیشتری را معطوف این کار کردم و بعد از چند ماه درآمدم به ماهی یک و نیم؛ دو میلیون تومان رسید و فهمیدم که می‌توانم در این حوزه درآمد خوبی داشته باشم. البته استریم، یک کار آزاد است و امکان دارد درآمد شما از این حرفه یک ماه خوب و ماه دیگر بد باشد.

او با بیان اینکه خوبی استریم در این است که آدم‌های معمولی در آن می‌توانند تبدیل به ستاره شوند، توضیح می‌دهد: وقتی شما طرفدار خواننده‌ای هستید، حاضرید بلیت کنسرت او را ۲۰۰ هزار تومان بخرید؛ حمایت از استریمر به خصوص در ایران هم به همین صورت بوده و براساس علاقه‌ای که افراد به شما دارند مبالغی پرداخت می‌شود.

آذرگون با بیان اینکه میانگین مخاطبانی که هرشب استریم او را می‌بینند، ۱۷۰ تا ۱۸۰ نفر است، درباره اینکه آیا حتما همه افرادی که با او همراه هستند، باید پولی بپردازند، هم می‌گوید: فضایی که اکنون در آپارات برای استریم ایجاد شده بسیار ابتدایی است. البته در حال کار روی آن هستند تا ارتقایش دهند اما در سایت‌های خارجی همچون توئیچ یا یوتیوب که دو سایت ابرقدرت در حوزه استریمینگ جهان هستند، طرحی تعریفی شده که شما می‌توانید برای استریم خود بلیت تعیین کنید ولی برای ما چنین امکانی وجود ندارد و حمایت مالی مخاطبان تنها محل درآمد استریم است که به دلخواه خود مخاطب پرداخت می‌شود.

این فعال حوزه بازی آنلاین ایران، همچنین در پاسخ به این پرسش که تماشای استریم توسط افراد دیگر چه جذابیتی دارد که عده‌ای حاضرند مبلغی را برای تماشای آن بپردازند؟ توضیح می‌دهد: افراد زیادی به فوتبال علاقمند هستند و با اینکه بازی آن هزینه‌ای ندارد اما به‌عنوان طرفدار این ورزش ترجیح می‌دهند که بازی رئال مادرید و بارسا را نگاه کنند و حتی برای دیدن این بازی حاضرند هزینه‌ای را هم بپردازند. استریم هم به همین صورت است؛ کسی که این بازی را نگاه می‌کند، به طور کل به دنیای گَِیم علاقمند است. علاوه بر این عده‌ای به دلیل نداشتن سیستم خوب و یا بازی مورد نظرش که گاهی باید اکانت آن را خریداری کند، راغب به دیدن استریم آن بازی می‌شود. البته ممکن است،‌ فرد مورد نظر سیستم خوب و بازی مورد نظر را هم داشته باشد اما توانایی بازی همچون یک استریمر حرفه‌ای را نداشته باشد. درست همانند فوتبال و حتی دیدن فیلم است. یعنی عده‌ای برای سرگرم شدن به جای اینکه به تماشای فیلمی بروند، زمان خود را صرف دیدن استریم زنده یک فرد دیگر می‌کنند.

او همچنین درباره درآمد استریمرهای خارجی در مقایسه با افرادی که در ایران فعالیت می‌کنند، یادآور می‌شود: درآمد استریمرهای خارجی تنها از طریق حمایت مردم نیست بلکه با توجه به میزان دنبال‌کنندگان‌شان می‌توانند تبلیغات هم بگیرند. به عنوان مثال «نینجا» که استریمر درجه یک دنیا بوده و رکورد بیشترین بازدید آنلاین جهان را دارد، با شرکت‌های مختلفی طرف است و از طریق تبلیغات، درآمد بالایی کسب می‌کند. رکورد نینجا تا امروز ۴۰۰ هزار بیننده در لحظه بوده و تعداد بینندگان او در کمترین حالت ۴۰ تا ۴۵ هزار نفر هستند. جالب است بدانید درآمد تنها سه ماه این استریمر بیشتر از ۱۰۰ میلیون دلار بوده که در هر حرفه‌ای رقم قابل توجهی به شمار می‌آید.

آذرگون ادامه می‌دهد: علاوه بر اسپانسر و تبلیغات، سایت توئیچ یا یوتیوب هم بعد از اینکه بازدید استریمر از ۱۰۰۰ نفر بیشتر شود، براساس معادله‌ای و به صورت ساعتی، به او پولی پرداخت می‌کنند. اما متاسفانه هنوز چنین سیستم‌هایی به آپارات راه پیدا نکرده و درآمد استریمرهای ایرانی تنها از طرف حمایت علاقمندان است. این در حالی است که بیشتر از دو میلیون نفر در دنیا مشغول این کار هستند و گردش مالی سالیانه استریم به یک میلیارد دلار هم می‌رسد.

این فعال حوزه گیم در بخش دیگری از صحبت‌هایش با اشاره به اینکه چند وقتی‌ست به همراه همسرش استریم می‌کند و برای همین از سوی سایت آپارات به عنوان اولین زوجی معرفی شده‌اند که استریم منبع درآمد اصلی آنهاست، خاطرنشان می‌کند: قصد ما از این کار، ایجاد این فرهنگ بوده که حضور بانوان هم در این فضا عادی شود و زنان استریمر شاهد ناسزا و حمله‌های بی‌دلیل نباشد. خوشبختانه امروز با گذشت دو ماه از حضور همسرم در این فضا می‌بینم که این فرهنگ تا حد زیادی جا افتاده است.

او با تاکید بر اینکه استریم می‌تواند در ایران به یک صنعت سودده تبدیل شود، در پاسخ به این پرسش که چطور می‌توان بعد از عمومی شدن آن با آسیب‌هایی که ممکن است در جامعه به وجود آورد، مقابله کرد، می‌گوید: با توجه به اینکه استریم هنوز آنطور که باید در ایران عمومی نشده، اتفاقاتی همچون کلاه‌برداری‌، در آن بسیار محدود است. اما این موضوع باید عمومی شود تا استریم به یک صنعت تبدیل شود. چراکه به این صورت می‌توان همچون کشورهای خارجی درآمد‌ بسیاری از این حوزه کسب کرد. به طور کلی استریم، آسیب اجتماعی چندانی ندارد و بزرگترین آسیبی که می‌تواند افراد حاضر در آن را تهدید کند، سوءاستفاده مالی و کلاه‌برداری است که با نظارت بیشتر می‌توان آن را کنترل کرد.

آذرگون ادامه می‌دهد: راه‌حل مقابله با کلاه‌برداری در حوزه استریم، این است که سایت ارائه دهنده، هویت افراد را شناسایی، تایید و ثبت کند. به این صورت اگر اتفاقی هم بیفتد می‌توان آن را پیگیری کرد و اعتماد متقابلی به وجود می‌آید تا علاقمندان خیالشان راحت باشد.

این فعال حوزه گیم با اشاره به خط قرمزهایی که در حال حاضر برای استریم کردن وجود دارد، می‌گوید: خط قرمزهای استریم در ایران، مقدسات و موضوعات سیاسی است که البته از سوی کاربران رعایت هم می‌شود.

به اعتقاد آذرگون، با عمومی و وسیع شدن استریم، فضای آن هم خود به خود و به مرور پالوده شده و درست می‌شود؛ به شرط آنکه دست بازیکن‌های این حوزه در استریم کردن باز گذاشته شود و برای مردم هم جذاب باشد. چراکه اگر روی موارد اصلی استریم فیلتر بکشیم، این کار بی‌مزه شده و دیگر مورد توجه قرار نمی‌گیرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز