خبرگزاری کار ایران

سفیر نروژ در ایران:

حوزه‌های فرهنگی و تعاملات دو ملت نباید دستخوش تنش‌های سیاسی شود/ خدمات ایران به مهاجران افغانستانی مورد توجه نروژ است

asdasd
کد خبر : ۷۷۶۹۳۹

سفیر نروژ در ایران با اشاره به آنکه حوزه فرهنگ و هنر و تعاملات دو ملت نباید دستخوش تنش‌های سیاسی شود، گفت: فعالیت‌های انسان دوستانه برای مهاجران در دستور کار نروژ است و از آنجایی که ایران در حوزه خدمات دهی به مهاجران فعال است، سعی می‌‌کنیم در این راستا ایران را حمایت کنیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، کشور نروژ را با وایکینگ‌ها می‌شناسیم. اقوامی که سال‌ها پیش در نروژ زندگی می‌کردند و داستان‌ها و افسانه‌های زیادی درخصوص آنها نقل شده. در این میان گفته می‌شود نروژ از جمله کشورهایی است که راضی‌ترین شهروندان را دارد و در حال حاضر بیش از ۵۰ هزار ایرانی در این کشور زندگی می‌کنند که از شهرها و اقوام مختلف از تهرانی، ترک و لر گرفته تا کرد و خوزستانی را شامل می‌شود.

البته شاید نزدیکی طبیعت نروژ به طبیعت ایران باشد که این تعداد ایرانی را به این کشور کشانده چراکه سفیر نروژ در ایران معتقد است: ایران و نروژ،‌ هر دو کشورهای زیبایی از منظر طبیعت هستند. بنابراین جاذبه‌های زیبا و زیادی در حوزه طبیعی برای گردشگران داخلی کشورهایمان و البته گردشگرانی که به کشورمان سفر می‌کنند، داریم. این نقطه قوت دو کشور و نزدیکی آنها به لحاظ جغرافیای طبیعی است.

در ادامه گفتگوی ایلنا را با لارس نوردروم (سفیر نروژ در ایران) می‌خوانید.

ایران از منظر باستانی، دارای تاریخی کهن است از این رو مملو از جاذبه‌ها و میراث فرهنگی است. با این وجود در بیشتر مواقع، شناخت کمتری از کشور ما در میان مردم دیگر کشورها وجود دارد به ویژه به دلایل سیاسی و ایران‌هراسی شکل گرفته در سال‌های اخیر این فرصت از کشور ما بیش از پیش سلب شده است. هموطنان شما چه اندازه تحت تاثیر فضاهای سیاسی مسلط بر نظام حاکم بر فضاسازی‌های رسانه‌ای علیه کشور ما هست؟

۵۰ هزار ایرانی در نروژ زندگی می‌کنند و به دلیل تعاملاتی که با مردم و جامعه دارند، عموم جامعه نروژ با فرهنگ و تاریخ ایران آشنا هستند. همچنین، گردشگران مختلفی از نروژ به ایران و بخصوص به اصفهان و شیراز سفر می‌کنند و وقتی به کشور خود بازمی‌گردند، می‌گویند که ایران با آنچه تصور می‌کردند بسیار تفاوت دارد و فضایی که در ایران است با آنچه فکر می‌کردند فرق دارد، این تفاوت‌ها را به دیگران و افرادی که تاکنون به ایران نیامده‌اند می‌گویند.

بیش از یک دهه است که سفارت‌های ایران و نروژ تعاملات مختلفی با یکدیگر دارند و این تعامل در تمام زمینه‌ها از اقتصادی و اجتماعی گرفته تا حضور سرمایه‌گذاران و فرهنگ، جاری است.‌ در این میان تلاشمان برآن است تا این تعاملات بخصوص در حوزه فرهنگ بیشتر شود تا دو ملت ایران و نروژ بهتر یکدیگر را بشناسند.

 سال گذشته چه تعداد ایرانی به نروژ سفر کردند و چه تعداد از نروژی‌ها به ایران آمدند؟

نروژ در طول سال گذشته، ۲۷۰۰ ویزا برای ایرانی‌ها صادر کرده است. البته اطلاعی از تعداد نروژی‌هایی که به ایران سفر کرده‌اند در دست ندارم و این اطلاعات باید از وزارت امور خارجه ایران اخذ شود.

خیلی طبیعی است که در حال حاضر، تنش‌های زیادی در منطقه وجود دارد و اخبار مختلفی مخابره می‌شود. شرایط سیاسی پیچیده‌ای حاکم است اما در همین شرایط پیچیده سیاسی، تلاش ما بر ادامه و توسعه روابط فرهنگی بین دو کشور است. حوزه فرهنگ و هنر و تعاملات دو ملت در این حوزه، نباید دستخوش تنش‌های سیاسی شود. در هر حال باید بپذیریم که هر روزه اخبارِ زیاد و متناقضی از سوی آژانس‌های مختلف خبری مخابره می‌شود.

باتوجه به آنکه چندی پیش شاهد برگزاری هفته فرهنگی نوردیک در ایران بودیم و کشوهای شمالی اروپا درصدد معرفی فرهنگ و هنر خود به مردم ایران برآمدند، به نظر شما قرابت فرهنگی و هنری که بین کشورهای ایران و نروژ وجود دارد در کدام بخش‌ها مشهود است؟

نخست آنکه ایران و نروژ،‌ هر دو کشورهای زیبایی از منظر طبیعت هستند. بنابراین جاذبه‌های زیبا و زیادی در حوزه طبیعی برای گردشگران داخلی کشورهایمان و البته گردشگرانی که به کشورمان سفر می‌کنند، داریم. این نقطه قوت دو کشور و نزدیکی آنها به لحاظ جغرافیای طبیعی است.

نکته دیگر آنکه، همانطور که در ایران، کودکان به عنوان نسل بعدی جامعه از ارزش بالایی برخوردارند و سعی می‌کنید آموزش‌های مختلفی را به آنها بدهید و قوانین حمایتی را برای آنها لحاظ کنید، نروژ نیز چنین نگاهی را به کودکان و حمایت و آموزش آنها دارد. این مهم نیز یکی دیگر از عوامل نزدیکی دو کشور است.

نکته سوم آنکه، ایران طی سال‌های گذشته در حوزه مهاجران میزبان تعداد زیادی از مردم افغانستان بود و توانسته خدمات مختلفی به آنها ارائه دهد. هرچند نروژ ممکن است کشور کوچکی باشد اما تلاش دارد تا سرویس و خدمات مختلفی به کشورهایی ارائه دهد که به مهاجران خدمات می‌دهند. درواقع حوزه فعالیت‌های انسان دوستانه برای مهاجران در دستور کار نروژ است و از آنجایی که ایران در حوزه خدمات دهی به مهاجران فعال است، سعی می‌‌کنیم در این راستا ایران را حمایت کنیم.

آژانس‌ها و تورهای گردشگری کشور شما چه اندازه و چگونه ایران را برای هموطنان شما و گردشگرانی که قصد انتخاب مقصد سفر دارند، توصیف می‌کنند؟

آژانس‌های گردشگری نروژ در دو حوزه فعالیت‌های متنوعی دارند، یکی از این حوزه‌ها معرفی و تعریف بسته سفر به مناطقی است که آثار تاریخی و باستانی ایران در آنجا قرار دارد و درواقع تاریخ ایران را می‌توان شاهد بود. دومین مسیر نیز شامل مناطقی است که کوه‌های برفی دارند و امکان اسکی برای گردشگران وجود دارد. در واقع با توجه به چهار فصل بودن ایران، طبیعت زمستانی و کوه‌های مملو از برف ایران برای نروژی‌ها جذاب است. این بخش‌ها در حوزه گردشگری برای آژانس‌ها و فعالان گردشگری نروژ اهمیت دارد. بسته‌های سفر در قالب این دو بسته ارائه می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز