خبرگزاری کار ایران

در روز جهانی صنایع دستی مطرح شد؛

ساره بیات دیگر سفیر صنایع دستی نیست/ ایران رتبه سوم دنیا در تنوع تولید صنایع‌دستی را دارد/ برای گرانی مواد اولیه نمی‌توانیم کاری انجام دهیم

asdasd
کد خبر : ۷۷۱۷۲۵

معاون صنایع دستی گفت: ساره بیات دیگر سفیر صنایع دستی نیست و اگر تاکنون برای انتخاب سفیر دست نگه داشته‌ایم از این جهت بود که بتوانیم از حوزه هنرمندان و بازیگران یا ورزشکاران و موسیقدانان این سفیر را انتخاب کنیم تا موج حمایتی از اقشار تاثیرگذار در حوزه صنایع دستی را داشته باشیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نشست خبری هفته صنایع دستی صبح امروز (20 خرداد ماه) با حضور معاون صنایع دستی و مدیرکل‌های بخش‌های مختلف این حوزه به مناسبت 20 خرداد روز جهانی صنایع دستی برگزار شد.

پویا محمودیان (معاون صنایع دستی کشور) با ارائه گزارشی از فعالیت‌های صنایع دستی در سال 97 گفت: در حوزه تولید و حمایت از تولید در پایان سال 97 از محل صدور مجوزها موفق به ایجاد 58 هزار و 537 مجوز در حوزه صنایع دستی روستایی شدیم که بعد از حوزه دامی، تسهیلات خوبی برای ایجاد ظرفیت‌های شغل و مشاغل خانگی و روستایی دریافت می‌کنند.

او در ادامه به حوزه بیمه صنعتگران اشاره کرد و گفت: در این حوزه دو اقدام را همزمان پیش بردیم نخست آنکه با صندوق بیمه عشایر و روستائیان صحبت کردیم و هنرمندان روستایی از طریق این صندوق بیمه شدند. این بیمه هیچ محدودیتی در تعداد بیمه‌شوندگان ندارد چنانکه طی سال 97 حدود چهار هزار نفر در حوزه روستایی از طریق این صندوق بیمه شدند. در مناطق غیرروستایی نیز پس از توقف پنج ساله شاهد از سر گرفته شدن بیمه صنعتگران و هنرمندان هستیم چنانچه تاکنون 812 نفر در سال 97 بیمه شده‌اند.

محمودیان همچنین به تسهیلات ارائه شده به صنایع دستی اشاره کرد و گفت:‌ از محل کمک‌های فنی و اعتباری و تفاهم‌نامه‌ای که با بانک گردشگری داشتیم تسهیلاتی با نرخ 10 درصد و با تنفس شش ماهه و بازپرداخت 24 ماهه برای هنرمندان صنایع دستی در نظر گرفتیم. همچنین قرار است تسهیلاتی نیز از 10 تا 40 میلیون تومان با تنفس شش ماهه و بازپرداخت سه ساله با کارمزد چهار درصد توسط یکی از مراکز اعتباری به صنایع دستی ارائه شود.

معاون صنایع دستی در ادامه به بحث صادرات و فروش داخلی و خارجی صنایع دستی اشاره کرد و گفت: در این حوزه سعی‌مان بر آن بود تا قوانین و مقررات را اصلاح و تسهیل کنیم چنانچه موفق شدیم کد تعرفه برای تمام محصولات صنایع دستی که در کتاب صادرات جمهوری اسلامی ایران جای دارند اخذ کنیم. همچنین امکان خروج محصولات نقره بدون در نظر گرفتن ارزش افزوده را از طریق پیمان‌سپاری و بر اساس نقره خام محقق کردیم.

او ادامه داد: همچنین موفق شدیم متراژ خروج گلیم را تا 40 متر مربع افزایش دهیم بدون آ‌نکه ممنوعیت و پرداخت عوارض شامل آن شود.

محمودیان با تاکید بر آنکه در سال 97 با هدف ساماندهی بازار ورود رسمی کمالاهای صنایع دستی غیرایرانی به کشور اقدامات لازم انجام شده است از ممنوعیت ورود رسمی کالاهای صنایع دستی غیرایرانی به کشور خبر داد و اظهار کرد: برای آنکه جلوی قاچاق صنایع دستی را بگیریم دستورالعمل‌هایی در این خصوص تدوین کردیم چنانچه طی سال گذشته چندین محموله صنایع دستی غیرایرانی کشف و ضبط شد.

به گفته او، بر اساس آمار رسمی گمرک بیش از 289 میلیون دلار صادرات صنایع دستی اتفاق افتاده است که بدون احتساب فرش، زیورآلات و صادرات چمدانی. همچنین فروش داخلی بر اساس ابزارهای محاسباتی که در اختیار قرار دارد 1700 میلیارد تومان است که با رشد 18 درصدی نسبت به سال 96 همراه بود.

محمودیان همچنین از ورود صنایع دستی به حوزه‌های کاربردی‌تر مانند سوزن‌دوزی روی جلد قرآن‌هایی که در داخل اتومبیل‌ها قرار می‌دهند، خبر داد و گفت: توانستیم با ایران خودرو به توافقاتی برسیم که از این پس به جای پوشش پلاستیکی که برای قرآن‌هایی که داخل خودرو قرار می‌دهند از پوشش‌های سوزن‌دوزی شده زنان بلوچ استفاده کنند چنانچه 400 هزار جلد سوزن‌دوزی شده برای خط تولید ماشین دنا در نظر گرفته شده است و به زودی این طرح در خصوص ماشین تیبا نیز اجرا خواهد شد. همچنین با تعاملاتی که داشتیم قرار شد لباس احرام حجاج دو استان توسط حوله‌بافان و صنایع دستی کاران ما تامین شود. معتقد هستیم صنایع دستی کاربردی می‌تواند در زندگی روزمره مردم جاری و ساری باشد.

این مقام مسئول یادآور شد: در سال 97 ، 17 نشان جغرافیایی ملی ارائه شد و در حوزه صیانت از صنایع دستی هفت رشته صنایع دستی دارای نشان جغرافیایی بین المللی شدند چنانچه تهران در حوزه آبگینه، یزد در حوزه زیلو، سیرجان در حوزه شیری تیپیک، اردبیل در حوزه ورنی، شیراز در حوزه خاتم، اصفهان در حوزه مینا این نشان‌ها را دریافت کردند. همچنین شاهد ثبت جهانی دو شهر و یک روستا در حوزه صنایع دستی بودیم در این میان سعی ما بر آن بود تا به حوزه اسباب‌بازی و عروسک‌ها که در حوزه کودک و نوجوان جای می‌گیرد، ورود کنیم.

محمودیان در ادامه با اشاره به نزدیکی حوزه بومگردی و صنایع دستی از باز زنده‌سازی رشته‌های صنایع دستی خبر داد و گفت: در این حوزه موفق شدیم 17 رشته صنایع دستی مورد توجه قرار دهیم البته نباید فراموش کرد که 295 رشته فعال در حوزه صنایع دستی داریم و در واقع رتبه سوم دنیا در تنوع تولید صنایع دستی متعلق به ایران است.

معاون صنایع دستی در ادامه به برنامه‌های هفته صنایع دستی اشاره کرد و گفت: در 31 استان کشور برنامه‌های مختلفی داریم که از تجلیل از پیشکسوتان گرفته تا برگزاری نمایشگاه، کارگاه‌های آموزشی و تورهای بازدید از کارگاه‌های صنایع دستی را شامل می‌شود. این اتفاقات تا پایان خرداد ادامه خواهند داشت البته که از تاریخ 28 تا 30 خرداد شاهد برگزاری بزرگترین نمایشگاه صنایع دستی در اصفهان خواهیم بود.

محمودیان همچنین از نامه‌ای خبر داد که علی اصغر مونسان معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به ائمه نماز جمعه‌های 31 استان کشور ارسال کرده است و گفت: مونسان در این نامه از ائمه نماز جمعه درخواست کرده است تا درباره صنایع دستی در خطبه‌های نماز جمعه صحبت کنند همچنین امکانی ایجاد شود تا فعالان صنایع دستی در خصوص این رشته صحبت کنند. در این راستا اردبیل اولین استانی بود که جمعه گذشته در خطبه‌های نماز جمعه به صنایع دستی پرداخت.

به گفته او، از این پس نیز قرار است پنجشنبه‌های با صنایع دستی بیش از گذشته مورد توجه قرار گیرد چنانچه علاقمندان می‌توانند از تسهیلات و خدمات خاصی در پنجشنبه‌های با صنایع دستی بهره گیرند که از آن جمله می‌توان به تخفیف 10 درصدی در خرید صنایع دستی اشاره کرد.

به گفته محمودیان، قرار است بازدیدی از بازار قزوین انجام شود و بازار سعدالسلطنه به عنوان بازار صنایع دستی در عرصه جهانی ثبت و معرفی شود. میدان نقش جهان نیز بازار دیگری خواهد بود که از ایران معرفی خواهد شد.

معاون صنایع دستی در ادامه به سیل و خساراتی که سیل به صنایع دستی وارد کرده است، گفت: خسارات سیل 160 میلیارد تومان برآورد شده است که این تخریب در کارگاه‌های صنایع دستی هم اتفاق افتاده است البته زمان بیشتری برای برآورد نهایی خسارت به صنایع دستی نیاز است چراکه بسیاری از کارگاه‌های این حوزه در قالب تولید خانگی اجرا می‌شدند و باید تمام امور به آرامش برسد تا بتوانیم خسارت نهایی را برآورد کنیم.

محمودیان در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا در خصوص وضعیت سفیر صنایع دستی گفت: ساره بیات دیگر سفیر صنایع دستی نیست و اگر تاکنون برای انتخاب سفیر دست نگه داشته‌ایم از این جهت بود که بتوانیم از حوزه هنرمندان و بازیگران یا ورزشکاران و موسیقدانان این سفیر را انتخاب کنیم تا موج حمایتی از اقشار تاثیرگذار در حوزه صنایع دستی را داشته باشیم.

او ادامه داد: هر چند انتخاب ساره بیات به عنوان سفیر صنایع دستی در زمان مدیریت من انجام نشد اما گویا این انتخاب بر اساس تحصیلات و اشراف او به صنایع دستی اتفاق افتاده بود این در حالی است که اگر انتخاب درستی درباره سفیر صنایع دستی می‌داشتیم، می‌توانستیم معرفی درستی از صنایع دستی داشته باشیم.

او خاطرنشان کرد: ماهیت صنایع دستی این ظرفیت را دارد که تحریم‌ها را دور بزند در این میان سعی ما بر آن است تا بتوانیم بازارهای خود را حفظ و حتی بازارهای جدید تعیین کنیم.

این نشست با صحبت‌های فرهاد فلاح (سرپرست دفتر حمایت از تولید) ادامه یافت و او در خصوص تامین مواد اولیه فعالان صنایع دستی گفت: تشکیل کارگروه موقت تامین مواد ا ولیه صنایع دستی را در برنامه قرار داده‌ایم و از تولیدکنندگان دعوت کردیم تا به این طرح بپیوندند که استقبال خوبی نیز انجام شد به طور مثال برای اتحادیه قلمکارسازان اصفهان این امکان را ایجاد کردیم تا برای تامین نخ پنبه‌های زیرساز قلمکار با اتحادیه تولیدکنندگان در ارتباط باشند حتی این امکان را داریم تا چهار و پنج میلیارد تومان تسهیلات ارائه دهیم. همچنین برای اتحادیه نقاشان و دکورسازان شیشه که با مشکل کمبود طلای مایع روبرو بودند و این مواد اولیه در گمرک مانده بود این امکان را ایجاد کردیم تا این مواد از گمرک خارج شوند.

او ادامه داد:‌ ما می‌توانیم تولیدکننده را به مصرف‌کننده برسانیم و آنها را باهم آشنا کنیم اما در مورد گرانی مواد اولیه نمی‌توانیم تضمینی برای ارائه ارزان مواد اولیه داشته باشیم و نمی‌توانیم برای گرانی آن کاری انجام دهیم چراکه این گرانی‌ها اتفاق افتاده است.

در انتهای این مراسم؛ آیین رونمایی از بازنمایی نقوش سنتی سفال میبد برگزار شد. همچنین عصر امروز مراسمی به منظور نامگذاری خیابان استاد نجات اللهی به گذر صنایع دستی برگزار خواهد شد و از این پس با توجه به آنکه قرار است این خیابان به پاتوق فرهنگی و هنری استان تهران در جذب گردشگران شود، بعد از تصویب قانون حمایت از تولیدکنندگان از این پس اجازه تاسیس فروشگاه‌های صنایع دستی به معاونت صنایع دستی اختصاص یافته و امید است تا دیگر شاهد ادامه گرانفروشی‌های فروشگاه‌های خیابان نجات اللهی نباشیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز