خبرگزاری کار ایران

معاون صنایع‌دستی خبر داد:

شیراز سومین شهر جهانی صنایع‌دستی دنیا می‌شود/ افتتاح مجتمع تجارت جهانی صنایع‌دستی

asdasd
کد خبر : ۷۶۲۲۱۵

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی سازمان میراث‌فرهنگی از تهیه و تکمیل پرونده شیراز به‌عنوان سومین شهر جهانی صنایع‌دستی در دنیا خبر داد.

به‌ گزارش ایلنا، پویا محمودیان (معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی کشور) در حاشیه سفر خود به شیراز در جمع هنرمندان و سرمایه‌گذاران حوزه صنایع‌دستی با اعلام این خبر که شیراز سومین شهر جهانی صنایع‌دستی دنیا می‌شود، گفت: در سال ۹۷ منبت آباده به ثبت جهانی رسید و در حال حاضر ایران با ثبت ۸ شهر و ۱۰ روستا در قله صنایع‌دستی دنیا جای گرفت و اینک نگاه جهانیان به صنایع‌دستی کشور جلب شده است.

او ادامه داد: با برپایی جشن جهانی شدن منبت در آباده، غدا هیجاوی گزارشی از این مراسم در شورای جهانی آسیا و اقیانوسیه با  عنوان یک جشن باشکوه ارائه داد که این افتخار مرهون زحمات بسیار زیاد دکتر امیری مدیرکل میراث‌فرهنگی فارس و مجموعه همکاران ایشان در معاونت صنایع‌دستی، مسئولان و هنرمندان شهرستان آباده است.

این مقام مسئول تصریح کرد: به همت اداره‌کل میراث‌فرهنگی فارس، ارزیابان شورای جهانی طی مدت حضور خود در شیراز از کارگاه‌ها و ظرفیت‌های شهر شیراز در صنایع‌دستی بازدید و بر اساس رایزنی‌های صورت گرفته، مراحل جهانی شدن شهر شیراز در دست اقدام است که در صورت انجام این مهم، شیراز؛  به‌عنوان سومین شهر جهانی صنایع‌دستی در دنیا می‌شود.

پرونده نشان جغرافیایی خاتم شیراز، در دست اقدام است

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی سازمان میراث‌فرهنگی همچنین از تکمیل پرونده نشان جغرافیایی خاتم شیراز در سازمان مالکیت فکری و معنوی وایپو خبر داد.

او افزود: امیدواریم در سال ۹۸، شاهد کسب این نشان جغرافیایی با هدف حفظ صیانت از هنر خاتم  که خاستگاه آن در شهر شیراز است باشیم.

به گفته محمودیان، پس از کسب این نشان جغرافیایی، هر کسی که از خاتم شیراز کپی‌برداری کند مورد تعقیب و واخواهی بین‌المللی  قرار خواهد گرفت.  

رشد ۱۷.۵ درصدی صادرات صنایع‌دستی استان فارس در سال ۹۷

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی گفت: صادرات صنایع‌دستی فارس، در سال گذشته، ۱۷.۵ درصد رشد داشته است.

محمودیان اضافه کرد: کل صادرات غیرنفتی کشور در پایان سال گذشته، ۵.۶-  درصد بوده است اما صادرات صنایع‌دستی در کلان کشور ۳ درصد و در استان فارس ۱۷.۵ درصد رشد داشته است که نشان‌دهنده ظرفیت‌های بالای استان است.

او در ادامه با اشاره به سیل ناگوار نوروزی در شیراز، افزود: با وجود این  اتفاق تلخ، بازارچه‌های صنایع‌دستی نوروزی در فارس، با رشد فروش روبه‌رو بوده‌اند.

این مقام مسئول با تأکید بر دقت و پیگیری‌های صورت گرفته، از نمایشگاه سراسری صنایع‌دستی اسفندماه فارس به‌عنوان یک رویدادی مؤثر و فروش ۱۱۶ درصدی آثار صنایع‌دستی یاد کرد.

مجتمع تجارت جهانی صنایع‌دستی شیراز  خردادماه افتتاح می‌شود

محمودیان همچنین از مجتمع تجاری مهستان، واقع در خیابان انوری شیراز بازدید و در جمع مالکان، سرمایه‌گذاران، هنرمندان و دست‌اندرکاران راه‌اندازی این مجتمع به‌عنوان مرکز تجارت جهانی صنایع‌دستی شهر شیراز حضور یافت.

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی سازمان میراث‌فرهنگی در این بازدید تصریح کرد: هنر صنایع‌دستی شیراز و استان فارس نگین افتخار ایران است و این مکان منحصربه‌فرد تجاری  می‌تواند بستر رشد بیش‌ازپیش آثار ارزشمند صنایع‌دستی را فراهم کند.

او با اشاره به  دقت نظر ویژه معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان میراث‌فرهنگی بر راه‌اندازی چنین مراکزی عنوان کرد:  در تهران مجتمع تجاری جهانی فردوسی  در دست اقدام است و بسیار خرسندم در پایان سفر به دکتر مونسان نوید  مجتمعی با ماهیت و کارکرد مجتمع تهران را در شهر هنرپرور شیراز دهم و امیدوارم که این مجتمع الگویی موفق برای دیگر کلان‌شهرهای کشور باشد.

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی سازمان میراث‌فرهنگی خاطرنشان کرد: استان فارس، استان استراتژیک کشور در حوزه صنایع‌دستی است و در صورت راه‌اندازی این مجتمع در خردادماه جاری، تمام تلاش خود را برای حضور ارزیابان، نظریه‌پردازان و اعضای شورای جهانی دستی در این بازارچه تخصصی و باقابلیت انجام خواهم داد.

مصیب امیری مدیرکل میراث‌فرهنگی استان فارس در این مراسم با تقدیر از طرح مؤثر سرمایه‌گذاران این مجتمع در حمایت از هنرمندان و معرفی بیش‌ازپیش  صنایع‌دستی فارس به بازارهای جهانی اظهار کرد: با اقدامات صورت گرفته، پیش‌بینی می‌شود، مجتمع تجارت جهانی صنایع‌دستی شیراز به‌عنوان یک بازارچه دائمی تخصصی و منحصربه‌فرد صنایع‌دستی، در خردادماه  سال جاری به بهره‌برداری برسد.

او افزود: با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری و نام‌گذاری سال ۹۸ به نام "رونق تولید"، طرح توسعه مراکز آموزش و ایجاد بازارچه‌های صنایع‌دستی، در دستور کار جدی استان قرار دارد.

 در ادامه نعمتی (کارشناس جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری فرمانداری شیراز) گفت: صنایع‌دستی یکی از ارزآورترین حوزه‌ها با حداقل‌ترین منابع مالی و مکانی است و مجموعه میراث‌فرهنگی فارس، سرمایه‌گذاران بخش خصوصی، هنرمندان صنایع‌دستی  و فرمانداری شیراز، پیشگام راه‌اندازی این مجتمع تجارت جهانی صنایع‌دستی در شیراز شدند.

او عنوان کرد: در این مجموعه، اساتید صنایع‌دستی و متخصصان بخش‌های  تحقیق و آموزش، تجارت الکترونیک، بازاریابی و تبلیغات و گردشگری تجربی در کنار هم جمع  می‌شوند تا ضمن تولید آثار شناسنامه‌دار صنایع‌دستی فارس، زمینه حضور هنرمندان این عرصه در نمایشگاه‌های داخلی و خارجی را فراهم کنند.

ربیعی (مسئول آموزش و پژوهش) نیز با اشاره بر آموزش صنایع‌دستی توسط اساتید مورد تأیید مراکز فنی و حرفه‌ای در این مجتمع، بر استفاده از مواد اولیه مرغوب و استاندارد در تولید آثار تأکید کرد و از همکاری تیم بازاریابی مجتمع تجاری صنایع‌دستی مهستان با راهنمایان تورهای گردشگری برای معرفی این بازارچه دائمی و جهانی صنایع‌دستی خبر داد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز