خبرگزاری کار ایران

قائم مقام نمایشگاه کتاب:

نمایشگاه کتاب باید کوچک شود

asdasd
کد خبر : ۷۵۹۳۴۱

مشاور قائم‌مقام سی و دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با بیان اینکه نمایشگاه کتاب تهران به لحاظ اجرایی و محتوای در حال پوست‌اندازی است، گفت: گسترده شدن و درشت شدن بدنه نمایشگاه کتاب امروز به یک معضل تبدیل شده است و مسئولان، ناشران و مردم هم به این رسیده‌اند که نمایشگاه باید کوچک شود.

به گزارش ایلنا، مشاور قائم‌مقام سی و دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با بیان اینکه نمایشگاه کتاب تهران به لحاظ اجرایی و محتوای در حال پوست‌اندازی است، گفت: گسترده شدن و درشت شدن بدنه نمایشگاه کتاب امروز به یک معضل تبدیل شده است و مسئولان، ناشران و مردم هم به این رسیده‌اند که نمایشگاه باید کوچک شود.

حسین صفری؛ مشاور قائم‌مقام سی‌ودومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در جمع خبرنگاران با بیان اینکه نمایشگاه کتاب تهران باید کوچک شود، گفت: واقعیت این است که نمایشگاه کتاب تهران به لحاظ اجرایی و محتوایی در حال پوست‌اندازی است، این گسترده شدن و درشت شدن بدنه نمایشگاه کتاب امروز به یک معضل تبدیل شده است.

وی افزود: مسئولان، ناشران و مردم هم به این رسیده‌اند که نمایشگاه باید کوچک شود، اما بسیاری به ما می‌گویند که این کار شدنی نیست و چطور نمایشگاه کوچک‌تری با این ابعاد و اجزا داشته باشیم؟

صفری با بیان اینکه تغییر دستورالعمل‌ها و آئین‌نامه ورود در دوره‌های آتی باید در دستور کار نمایشگاه کتاب قرار گیرد، عنوان کرد: واقعیت این است که خود ناشران هم به این موضوع اذعان می‌کنند که این آئین‌نامه‌ها باید اصلاح شوند، ‌همچنین باید قیمت غرفه‌ها واقعی‌تر شود،‌ تا ناشرانی که در نمایشگاه حضور دارند، ناشران واقعی باشند.

مشاور قائم مقام سی و دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران یادآور شد: طی سال‌های گذشته مسئولان و ناشران تمایلی به کوچک شدن ساختار نمایشگاه نداشتند،‌ اما می‌دانیم که اکنون این تمایل در میان آن‌ها وجود دارد.

وی با اشاره به حضور در نمایشگاه کتاب تهران از هشتمین دوره برپایی، گفت: طی این ٢٤ دوره که در نمایشگاه کتاب تهران حضور داشتم شاهد دوره‌های مختلف بود‌ه‌ام و خاطرات تلخ و شیرین زیادی از آن دارم از زمانی که ارز یارانه‌ای به صورت دستی و بن کاغذی به مردم داده می‌شد و صف‌های طویل به همراه داشت تا امروز.

صفری افزود: اکنون نمایشگاه‌های بسیاری از دل نمایشگاه کتاب تهران بیرون آمده است به عنوان مثال،  نمایشگاه دیجیتال، نمایشگاه مطبوعات، نمایشگاه گل و گیاه و... از جمله این رویدادها هستند.

وی با اشاره به طرح بازگرداندن نمایشگاه به محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران در سئول  توسط برخی اهالی نشر نیز گفت: اگر بخواهیم به سئول هم برگردیم باز باید در چادر غرفه‌ها را برپا کنیم،‌ زیرا متراژ آن‌جا ٧٠ هزار متر مربع است و ما حداقل ١٣٠ هزار متر مربع نیاز داریم.

مشاور قائم مقام سی و دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، ادامه داد: باید به این فکر کنیم که چه ظرفی برای نمایشگاه با این ابعاد وجود دارد که رفاهیات را نیز تامین کند؟ بنابراین هم ساختار نمایشگاه نیاز به بازنگری دارد و هم محتوای آن. باید چاره‌ای اندیشید که کتاب‌سازها،‌ قاچاقچیان کتاب و ... نتوانند در این فضا حضور پیدا کنند.

بخش دیگر صحبت‌های صفری به روند واسپاری‌ها اختصاص داشت، وی در این زمینه توضیح داد: ‌از اولین دوره‌ای که نمایشگاه به مصلی آمد، انجمن‌های نشر فعال شدند و اندک اندک جانمایی‌ها به آن‌ها واسپاری شد،‌ در این میان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز به این موضوع پایبند است.

وی ادامه داد: نگاه وزیر این است که نمایشگاه به کل واسپاری شود، معاون فرهنگی وزیر هم همین مسیر را پیش گرفته است،‌ اما این واسپاری نیاز به یک بازنگری دارد، اینکه ما بخش‌ها را تفکیک کنیم و بگوییم،‌ این بخش‌ها مثلا ستاد خبری،‌ روابط عمومی و ... دست حاکمیت است و این بخش‌ها دست صنف،‌ درست نیست.

صفری با بیان اینکه صنف اکنون این رشد را داشته که بتواند کل نمایشگاه را در دست گیرد و ما نیز باید در حوزه نظارت فعالیت کنیم، عنوان کرد: ممکن است عده‌ای اعتراض کنند که اگر نمایشگاه واسپاری شود،‌ معاونت فرهنگی و موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی کنار گذاشته می‌شوند، البته همیشه اعتراض وجود دارد‌،‌ منتهی وزارت ارشاد باید در این زمینه نوآوری داشته باشد.

به گفته وی، در این زمینه می‌‌توان ریل‌هایی برای موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی تعریف کرد، زیرا تجربه، امکانات و نیروی انسانی در موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران یک سرمایه است و سوزاندن آن منصفانه نیست.

مشاور قائم مقام سی و دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با بیان اینکه نمایشگاه به بلوغی رسیده که می‌تواند خودگردان شود،‌ توضیح داد: به نظرم اکنون می‌شود،‌ کل این فعالیت را واگذار کرد، به شرط اینکه نمایشگاه کوچک شود، حمایت‌های مالی ارشاد اندک شود و نمایشگاه با درآمدهایی مثل اجاره غرفه‌ها و تبلیغات توسط خود صنف اداره شود.

صفری افزود: در این زمینه واسپاری باید به گونه‌ای باشد که کل فعالیت‌های اجرایی در اختیار صنف قرار گیرد،‌ نه مثل اکنون که هنوز همکاران ما در معاونت فرهنگی و موسسه نمایشگاه‌ها اجرائیات را در دست دارند.

وی همچنین درباره پیشنهاد تشکیل دبیرخانه دائمی نمایشگاه کتاب تهران به پیشنهاد  قادر آشنا، گفت:‌ رئیس این دبیرخانه آقای آشنا و دبیرش بنده هستم،‌ این موضوع باید به صورت جدی دنبال شود،‌ به هر حال سیاست‌گذاری نمایشگاه قطعا با وزارت ارشاد است،‌ نمایشگاه کتاب نمایشگاه بزرگی است که از مقام معظم رهبری تا دیگر مسئولان نظام در آن حضور پیدا می‌کنند،‌ چنین ظرفیتی می‌تواند فرصت بسیار مغتنمی برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باشد.

سی و دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران عصر شنبه ١٤ اردیبهشت به کار خود پایان داد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز