خبرگزاری کار ایران

معاون میراث فرهنگی:

۱۷۰ کلکسیون‌دار ایرانی صاحب شناسنامه شدند/ ثبت جهانی 299 شهاب‌سنگ

asdasd
کد خبر : ۷۵۶۰۹۰

معاون میراث فرهنگی در آئین افتتاحیه نمایشگاه شهاب‌سنگ در کاخ گلستان از شناسنامه‌دار شدن ۱۷۰ کلکسیون‌دار خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمدحسن طالبیان در مراسم افتتاح نمایشگاه شهاب‌سنگ در کاخ گلستان، با اشاره به اینکه بیش از ۵٠ موزه خصوصی در کشور ایجاد شده و تعدادی دیگر نیز در مسیر افتتاح قرار دارند، یادآور شد: طی ۵ سال گذشته در حوزه ایجاد موزه‌های خصوصی فعالیت‌هایی چشمگیری انجام شده است که می‌توان در این زمینه از اعطای شناسنامه به بیش از ۱۷۰ کلکسیون‌دار یاد کرد.

طالبیان همچنین میراث ناملموس کشور را از کرمان تا خراسان جنوبی و سیستان بلوچستان «فوق‌العاده جالب» توصیف کرد و گفت: این میراث، نشان دهنده ارزش‌های ایران است.

معاون میراث فرهنگی همچنین با اشاره به ظرفیت‌های نمایشگاه شهاب‌سنگ تصریح کرد: موزه مرکزی در تهران باید با سازمان زمین‌شناسی به تعامل برسد.

فرهاد عزیزی (مدیرکل امور پایگاه‌های میراث جهانی) نیز در این مراسم با اشاره به ظرفیت بالای نمایشگاه شهاب‌سنگ‌ها گفت: چنین کارهایی علاوه بر معرفی بخشی از پدیده‌های طبیعی، می‌توانند به فرصتی برای سرمایه‌گذاری نیز مبدل شوند.

مهران مقصودی (مدیر پایگاه میراث جهانی بیابان لوت) هم با اشاره به اینکه «همیشه صحبت از ارزش‌های بیابان لوت به عنوان بلندترین تپه و گرم‌ترین نقطه رودخانه شور می‌شود» گفت: تنوع زمین‌شناختی بیابان‌های ایران، جایگاه ویژه و ارزشمندی در میراث جهانی برای ما به ارمغان آورده است.

مقصودی با اشاره به ویژگی‌های کویر لوت برای ارسال پرونده ثبت جهانی آن به یونسکو به‌عنوان گرم‌ترین نقطه جهان و بلندترین نبکا، گفت: همچنین یکی از ارزش‌های افزوده این بیابان، وجود شهاب‌سنگ‌های متعدد آن است.

مدیر پایگاه میراث جهانی بیابان لوت خاطرنشان کرد: از ٣٠٠ قطعه ارائه شده در نمایشگاه شهاب‌سنگ، ٢١٤ قطعه در عرصه حریم بیابان لوت یافت شده‌اند.

مقصودی با اشاره به ویژگی شهاب‌سنگ‌های به دست آمده از بیابان لوت، گفت: بارندگی و تخریب و فرسایش در این سنگ‌ها کمتر است و برخی از آنها زیر تپه‌های ماسه‌ای هستند.

حجت کمالی (پژوهشگر زمین‌شناسی و سنگ) نیز در ادامه با اشاره به آماده‌سازی نمایشگاه شهاب‌سنگ در کاخ گلستان گفت: این مجموعه نتیجه ١۵ سال تحقیق من و گروهم است که تا ٥ سال پیش ادامه داشت.

کمالی با بیان اینکه تاکنون ٢٩٩ قطعه شهاب‌سنگ از ایران به ثبت جهانی رسیده، گفت: ٣ شهاب‌سنگ این مجموعه هم در فهرست آثار ثبت شده جهانی ایران است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز