خبرگزاری کار ایران

مشهدی‌زاده در مراسم رونمایی کتاب «ستایش روز»:

محمود جوادی‌پور، پایه گذار هنر گرافیک در ایران است

asdasd
کد خبر : ۷۵۳۱۳۴

کتاب «ستایش روز» مجموعه آثار گزیده محمود جوادی پور در سالن شهناز خانه هنرمندان ایران رونمایی شد.

به گزارش ایلنا، کتاب «ستایش روز» مجموعه آثار گزیده محمود جوادی پور از پیشگامان هنر نوگرای ایران که توسط نشر نظر منتشر شده جمعه ۳۰ فروردین با حضور اعضای خانواده و جمعی از هنرمندان در سالن شهناز خانه هنرمندان ایران رونمایی شد.

در ابتدای این مراسم نیوشا جوادی‌پور گفت: فیلمی که توسط مهرداد شیخان درباره پدرم «محمود جوادی پور» ساخته شد، اثر ارزشمند و قابل اعتنایی است و در این فیلم گوشه‌هایی از ذهنیت، خدمات و تاثیر پدرم در فرهنگ و هنر ایران به نمایش گذاشته شده است. امیدوارم با اسنادی که این فیلم سازاز پدرم در اختیار دارد در آینده نزدیک فیلم کامل تری درباره او بسازد.

این نقاش ادامه داد: پدرم معتقد بود درخت هر چه بارش بیشتر، سر به زیرتر، واقعا پدرم چنین بود او با طرز فکر، آثار و منش خود به ما و شاگردانش نشان داد که چگونه می‌توان هنرمندانه زیست.

او گفت: پدرم انسان مثبت اندیشی بود و در تمام مراحل زندگی‌اش از تجملات و ظاهرسازی پرهیز می‌کرد. او به ما هنر چگونه عشق ورزیدن را آموخت. پدرم در خانه نیز نقاشی می‌کرد و همیشه نوای موسیقی کلاسیک ایرانی و غربی به گوش می‌رسید و در خانه ما به روی همه دوستان و شاگردانش باز بود. او فعالیت خود را تنها به خلق اثر هنری معطوف نمی‌کرد، بلکه بیشتر اشیایی که در خانه ما بود از میز و صندلی و کتابخانه گرفته همه توسط پدرم طراحی و ساخته شده بود.

جوادی‌پور درباره چگونگی شکل‌گیری کتاب «ستایش روز» گفت: نه سال پیش در زمان حیات پدرم تصمیم گرفتیم این کتاب را با هم آماده کنیم، اما با سفر او به دیگر سو این کار ناتمام ماند. پس از او تصمیم گرفتم که این کار ناتمام نماند و در این راه قدردان مادرم «نزهت جوادی‌پور»، «سهیل سیگاری» همسرم و «محمود‌رضا بهمن‌پور» هستم.

در ادامه این مراسم محمود رضا بهمن‌پور (مدیرنشر نظر) گفت: محمود جوادی‌پور یکی از مهم‌ترین هنرمندان معاصر ایران است که مسیرهای متنوعی را در هنر دوران خود طی کرد و موفق شد راه هم نسلانش را هموار کند. کارهای نخستین او در گرافیک موجب شد تا طراحان گرافیک هم زمان و پس از او، تجربه‌های تازه‌ای را به کمال برسانند. او بر روی رشته‌های مختلف هنرهای تجسمی معاصر ایران تأثیر بسزایی گذاشته است و بسیاری از هنرمندان امروز ایران، وامدار او به شمار می‌روند.

او افزود: محمود جوادی پور انسان مبادی آداب، دقیق، منظم و مهربانی بود و تمام کسانی که در دوره‌های مختلف زندگی حضور او را درک کرده‌اند، به این موضوع اذهان دارند. «محسن وزیری مقدم» از جمله کسانی بود که زبانی تند و تیزی داشت؛ اما زمانی که در کتاب خاطراتش از محمود جوادی پور حرف می‌زند، از او بسیار به خوبی یاد می‌کند.

بهمن پور با اشاره به نقش جوادی پور در هنر معاصر ایران و راه اندازی گالری «آپادانا» که نخستین گالری ایران به شمار می‌رود گفت: شهریور ماه سال جاری، ۷۰ سال از تاسیس نخستین گالری ایران می‌گذرد و این تاریخ و خدمت جوادی پور به هنرتجسمی ما بسیار ارزشمند است.

او در ادامه با اشاره به تلاش جوادی پور برای ثبت تاریخ هنرهای تجسمی ایران گفت: به واسطه پژوهش‌هایی که برای انتشارکتاب «ستایش روز» کردیم، بارها همراه «توکا ملکی» به منزل استاد جوادی پور رفتیم و در آتلیه او با مجموعه توصیف ناپذیری از اسناد درباره هنرهای تجسمی ایران روبرو شدیم که این مجموعه بسیارارزشمند است و فکر نمی‌کنیم در هیچ موزه و یا کتابخانه‌ای با چنین مجموعه‌ای روبرو شویم و یکی از ترس‌هایم سرنوشت این مجموعه ارزشمند است که سرانجامش چه خواهد شد.

بهمن پورادامه داد: یکی از اسنادی که برای نخستین باردر آرشیو جوادی کشف شد، مقاله «هوشنگ پزشک نیا» درباره هنر بود که جایی موجود نبود و برای نخستین بار بود که با آن روبرو شدیم و این مقاله در کتاب «همسفر با باد» منتشر شد.

او درباره مناقشه درباره پدر گرافیک ایران گفت: همیشه درباره پدر گرافیک ایران بحث‌ها متعددی وجود داشته و برای انتشار این کتاب با سندی در گنجینه جوادی پورروبرو شدیم؛ در سال ۱۳۴۲ «هوشنگ سیحون» طی نامه‌ای از محمود جوادی پورمی خواهد مجموعه دروس رشته گرافیک را تهیه و تدوین کند تا رشته گرافیک در ایران راه اندازی شود.

قباد شیوا نیز با بیان این مطلب که برخود می‌بالد که شاگرد محمود جوادی پوراست، گفت: اگر من در زندگی‌ام چیزی یاد گرفته‌ام، کاری کرده‌ام و کسی شده‌ام همه را مدیون محمود جوادی پورهستم. جوادی پوردر دوره‌ای که جنگ میان نقاشان بالا بود و هر کسی ادعا می‌کرد که پایه گذار فلان مکتب هنری در ایران است بدون ادعا مشغول کار خود بود.

او افزود: محمود جوادی پورنسبت به تمام شاگردانش حس پدری داشت و همواره نگران ما بود. تمام دانشجویان و فارغ التحصیلان هنرهای تجسمی به نوعی مدیون او هستند. من از او بسیار یاد گرفته‌ام.

این گرافیست پیشکسوت ادامه داد: محمود جوادی پور آثار متعددی خلق کرده که بسیاری از آن ها امضا ندارند و با انتشار کتاب «ستایش روز» سند معتبری پیش روی پژوهشگران و نقاشان گذاشته شد تا بداند جوادی پور به هنرهای تجسمی ما چه خدماتی کرده است.

به گفته قباد شیوا، محمود جوادی پور پیرو هیچ مکتب هنری نبود، او پیرو عشق و نگاه خودش نسبت به زندگی بود و این رویکرد برای فرهنگ و هنر ما غنیمت است.

او افزود: جوادی پور یکی از بهترین استادان من در دانشگاه بود او هیچ فرقی میان شاگردانش نمی گذاشت و همیشه زودتر از شاگردانش سر کلاس حاضر بود و دیرتر از همه از کلاس بیرون می‌رفت.

عباس مشهدی زاده نیز به ذکر خاطراتی از جوادی پور پرداخت و گفت: با این که من عمری را گذرانده‌ام، اما در زندگی‌ام آرام‌تر و صبورتر از محمود جوادی پور ندیده‌ام. گویی در زبان فارسی واژه آرام را براساس شخصیت و روحیه محمود جوادی پورابداع کرده‌اند.

او با اشاره به راه اندازی نخستین مرکز آموزش هنرغیرآکادمیک ایران توسط جوادی پورگفت: نقش و تاثیر محمود جوادی پور در آموزش و ترویج هنرهای تجسمی در ایران انکار ناپذیر است.

مشهدی زاده با اشاره به بحث های متعددی که درباره نخستین کسی که در ایران گرافیک را پایه گذاری کرد گفت: محمود جوادی پور نخستین کسی است که در ایران با گرافیک کار کرد و درآمد کسب کرد.

در ادامه مهدی حسینی گفت: من هیچ وقت شاگرد مستقیم محمود جوادی پور نبوده‌ام ولی جوادی پور را استاد خودم می‌دانم چون او تربیت روح و منش را به ما آموخت. او یک انسان و هنرمند چند وجهی بود و همانند او در تاریخ هنر ایران کم داریم.

او با اشاره به لگوی هواپیمای ملی ایران که بسیاری آن را اثر مرتضی ممیز می‌دانستند گفت: سال‌ها درباره این لگو بحث بود تا این که یک بار در جمعی که ممیز نیز حضور داشت درباره این لگو از او پرسیدند و او گفت این لگو اثر او نیست و امروز با انتشار این کتاب و برپایی نمایشگاه محمود جوادی پور می‌دانیم این لگو اثر کیست.

حسینی در بخش دیگر صحبت‌هایش گفت: به نظر من با این که کتاب «ستایش روز» مجموعه بسیار ارزشمندی است، اما به نظر من بخش مقالات آن ضعیف است و ای کاش درباره هر یک از بخش‌های مختلف فعالیت محمود جوادی‌پور مقالاتی نیز منتشر می‌شد.

در بخش پایانی این مراسم نیز از کتاب «ستایش روز» رونمایی به عمل آمد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز