خبرگزاری کار ایران

مونسان خبر داد:

کاخ ورسای ایران از ثبت ملی خارج نمی‌شود

asdasd
کد خبر : ۷۳۹۲۹۷

این روزها خبرها از احتمال خروج کاخ ثابت پاسال (کاخ ورسای ایران) از فهرست میراث ملی و در نهایت تخریب و انجام ساخت و ساز در این ملک حکایت دارند. البته مونسان از عدم خروج این کاخ از فهرست میراث ملی خبر داده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، این روزها اخبار تغییر کاربری خانه‌های تاریخی داغ است. در این میان یکی از قدیمی‌ترین و گرانترین خانه‌های تهران نیز از این ماجرای تغییر کاربری مستثنی نمانده و شنیده‌ها حکایت از احتمال تخریب این بنا دارند.

کاخ ثابت پاسال واقع در بزرگراه آفریقا (تهران) عمارتی با بیش از ۱۱ هزار و ۵۴۳ متر مربع مساحت است که ساخت آن به سال ۱۳۴۰ شمسی بازمی‌گردد. عمارت ثابت پاسال را به اسم‌های قصر سنگی و کاخ ورسای نیز می‌شناسند چراکه معماری آن از روی الگوی معماری قصر پتی تریانو در ورسای ساخته شده است. از زیر کاخ یک جریان آب همانند چیزی که در معماری سنتی ایرانی می‌بینیم، عبور می‌کرد و یک استخر بزرگ و جوی آبی پلکانی دور تا دور آن و همچنین آلاچیقی در حیاط این عمارت قرار گرفته است.

ارزش این خانه قبل از انقلاب بیش از ۱۵ میلیون دلار برآورد شده بود و به گفته برخی از کارگران آن ساخت این عمارت ۱۲ سال به طول انجامیده است و در زمان خود به عنوان بزرگترین و گران‌ترین خانه دوران شناخته شده است، اما صاحب آن ایرج ثابت پاسال تنها دو سال در خانه اقامت داشت و بعد از انقلاب به آمریکا رفت.

در روز چهارشنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۶ مراتب ثبت ملی خانه ثابت در نامه‌ای از سوی معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری به استاندار تهران ابلاغ شد. طبق این ابلاغیه «خانه ثابت (معروف به کاخ ثابت‌پاسال)» تحت حفاظت و نظارت این سازمان است و هر گونه دخل و تصرف یا اقدام عملیاتی که منجر به تخریب یا تغییر هویت آن شود جرم محسوب می‌شود و مرتکب مشمول مجازات‌های قانونی خواهد شد و مرمت و بازسازی اثر صرفاً با تأیید و نظارت این سازمان ممکن خواهد بود.

با این وجود این روزها خبرها از احتمال خارج شدن این بنای تاریخی از فهرست میراث ملی و در نهایت تخریب و ساخت و ساز در این محوطه حکایت دارند. در این میان علی اصغر مونسان(معاون رییس جمهور و رییس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری) با تاکید برآنکه کاخ ثابت پاسال از فهرست میراث ملی خارج نمی‌شود گفت: قرار نیست این کاخ از ثبت خارج شود.

کاخ ورسای ایران از ثبت ملی خارج نمی‌شود

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز