خبرگزاری کار ایران

رونمایی از مجموعه‌های وقفی فتح اله عباد و فرش‌های اهدایی غلامعلی ملول

asdasd
کد خبر : ۷۳۵۹۱۰

دو مجموعه نفیس وقفی«نقاشی‌های فتح اله عباد» و «فرش‌های اهدایی غلامعلی ملول» در باغ موزه نگارستان افتتاح شد.

به گزارش ایلنا، دو مجموعه نفیس وقفی«نقاشی‌های فتح اله عباد» و «فرش‌های اهدایی غلامعلی ملول» با حضور رئیس دانشگاه تهران، معاون فرهنگی و اجتماعی و معاون برنامه‌ریزی و فناوری اطلاعاتدانشگاه، مهندس غلامعلی ملول و نادره حاجیان، دوشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۷، در باغ موزه نگارستان افتتاح شد.

در این مراسم، محمود نیلی احمدآبادی (رئیس دانشگاه تهران) طی سخنانی گفت: خوشحالیم که امروز این توفیق یار شد که در خدمت عزیزان باشیم، امروز یکی از روزهای بزرگ و خوب دانشگاه تهران است. من افتخار می‌کنم که دانشگاه تهران چنین جایگاهی دارد، چنین خیرین و چنین فارغ التحصیلانی دارد زیرا اینها گنجینه‌های کشور و دانشگاه تهران هستند؛ ملتی که گنجینه‌های خود را حفظ نکند و بزرگان خود را پاس ندارد، شایسته ملت نامیده شدن نیست.

وی افزود: اگر ما بخواهیم به عنوان یک ملت تمدن دار از خودمان نامی بگذاریم، باید گنجینه‌هایمان را حفظ کنیم، پاس بداریم، توسعه و ترویج دهیم. دانشگاه تهران به عنوان بزرگترین مرکز آموزش عالی کشور که فقط وظیفه آموزش ندارد بلکه وظیفه نشر و توسعه فرهنگ و هنر نیز دارد و جایگاه ویژه‌ای در ترویج تمدن ایرانی دارد؛ وظیفه خود می‌داند که در جهت نشر دستاوردهای گذشتگان و پاسداشت بزرگان کشور کوشش کند.

رئیس دانشگاه تهران در ادامه، اظهار کرد: این کاری است که ما برای آینده می‌توانیم انجام دهیم، همانطور که گذشتگان ما آثاری را برای ما به یادگار گذاشتند و ما به آن افتخار می‌کنیم، همانطور که زنجیره ما با گذشته حفظ می‌شود ما نیز باید این زنجیره و اتصال را قوی‌تر کنیم؛ چه بهتر که این کار بر پایه علم و دانش باشد.

وی تصریح کرد: دانشگاه تهران خودش یک گنجینه است، هم بناهایش، هم فارغ التحصیلانش، هم دانشجویانش، علمی که به جامعه عرضه کرده، دانشی که تولید کرده و در نتیجه بهترین جا برای اینکه گنجینه‌های دیگر نیز به آن بپیوندند همین دانشگاه است. دانشگاه دارای موزه‌های متعددی است؛ موزه‌های علمی و موزه‌های فرهنگی، در بین این‌ها باغ موزه نگارستان و خانه موزه مقدم واقعا در کشور و در دنیا استثنایی هستند.

نیلی احمدآبادی با اشاره به برگزاری نشست‌های بین المللی دانشگاه تهران در باغ موزه نگارستان، افزود: هر چه به گنجینه‌هایی که خیرین و واقفین و دانشمندان به دانشگاه تهران اهدا می‌کنند اضافه شود و گنجینه باغ موزه نگارستان غنی‌تر شود می‌تواند جایگاه ویژه‌تری را در دنیا پیدا کند.

وی تاکید کرد: باغ موزه نگارستان اکنون یکی از قطب‌های گردشگری پایتخت و کشور است و تمام کسانی که در تور گردشگری قرار می‌گیرند حتما از این موزه بازدید می‌کنند و ما خوشحالیم که می‌توانیم بخش بسیار کوچکی از نیاکان و هنرمندان معاصرمان را به مردم عرضه کنیم.

رئیس دانشگاه تهران، تاکید کرد: ما در دانشگاه تهران بزرگترین مرکز آموزش عالی هنر را داریم، پردیس هنرهای زیبا که دانش آموختگان و اساتیدش آثار ماندگار بسیاری را برای کشور به جا گذاشتند مثل مرحوم عباد که اکنون آثارش در این موزه جای گرفته است. از این روی پیگیری نشست‌های تخصصی نشر و ترویج هنر و فرهنگ از سوی دانشگاه تهران باید در برنامه‌های دانشگاه بیش از پیش قرار گیرد.

وی در ادامه با ذکر خاطراتی از تاسیس بنیاد حامیان دانشکده فنی و پس از آن بنیاد حامیان دانشگاه تهران، گفت: ما فرا تر از آثاری که به دانشگاه هدیه می‌شود و یا کمک‌هایی که خیرین می‌کنند، آن روحی که خیرین در دانشگاه می‌دمند برایمان بسیار بسیار با ارزش است. ما فکر می‌کنیم نسلی که امروز با خیرین و نیت خیر آن‌ها آشنا می‌شوند نسلی متفاوت خواهند بود، این نسل ارزش‌ها و شاخص‌هایشان متفاوت می‌شود و من خیلی از این جهت به آینده امیدوار هستم و فکر می‌کنم نسل امروز که با این نگاه تربیت می‌شوند، امید است که آینده‌ای بسیار بهتر برای کشور بسازند.

نیلی احمدآبادی با اشاره به ارزشی که فرهنگ وقف در دل خویش دارد، گفت: این فرهنگ بسیار ارزشمند است و ایران را در اینده خیلی بهتر خواهند ساخت کسانی که با این نگاه وارد دانشگاه می‌شوند و دانش آموخته می‌شوند. دیدین آثار فرمانفرمائیان، عباد، ملول و ... غیر از زیبایی و ارزش هنری ای که در بر دارد ارزش ترویج فرهنگ وقف و نیت خیر را نیز در خود دارد که به بازدید کننده منتقل می‌شود.

وی افزود: موقوفات وظیفه ما را سنگین‌تر می‌کند، ما وظیفه داریم که این فرهنگ را توسعه دهیم و متعهدیم نسبت به قبول این هدایا و نگهداری از آن ها؛ علی رغم مشکلات مالی دانشگاه، خوشبختانه موزه‌های فرهنگی خوب نگهداری شده‌اند. سرسنگی و همکاران با تمام قوا کار می‌کنند، با فکر و  با عقل کار می‌کنند و صرف احساس نیست و وقتی جایی عشق و عقل و منطق با هم جمع شوند، اتفاقات بزرگی رخ می‌دهد.

رئیس دانشگاه تهران در پایان از سازمان سرمایه گذاری دانشگاه که وظیفه مدیریت امور وقف دانشگاه را بر عهده دارد نیز برای فعالیت سختکوشانه در زمینه حفظ موقوفات، قدردانی کرد.

پیش از سخنان رئیس دانشگاه تهران، دکتر مجید سرسنگی معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران، گفت: امروز روز خوبی برای دانشگاه تهران و باغ موزه نگارستان است زیرا دو مجموعه هنری ارزشمند در باغ موزه نگارستان به دست رئیس محترم دانشگاه تهران و واقفین محترم افتتاح می‌شود.

وی افزود: امروز از تعدادی از آثار زنده یاد فتح اله عباد که وقف دانشگاه تهران شده است رونمایی می‌کنیم. این آثار سال‌ها در دانشکه هنرهای زیبا بود و به دستور نیلی احمدآبادی به باغ موزه نگارستان منتقل شد. مدت زیادی است که همکاران ما مشغول مرمت آثار هستند و مرمت آثار به اتمام نرسیده و تالارهایی که امروز افتتاح می‌شوند بخش اول آثاری است که مورد مرمت قرار گرفته‌اند.

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران، در ادامه اظهار کرد: آثار منظره و برخی آثار دیگر استاد عباد در حال مرمت است ولی خوشبختانه تعداد قابل توجهی آماده شده که امروز در دو گالری افتتاح خواهد شد.

وی با اشاره به افتتاح مجموعه فرش‌های وقف شده توسط غلامعلی ملول، گفت: ملول دو مجموعه از مجموعه‌های نفیس خود را وقف دانشگاه تهران کرد که امروز مجموعه فرش‌های او افتتاح می‌شود که فرش‌های منحصر به فردی هستند.مجموعه نقره‌های او هم در حال آماده سازی است که با همت و نظارت خودشان تا دو هفته آینده آماده افتتاح خواهد بود و بعد از تعطیلات هم افتتاح رسمی خواهد شد.

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران در پایان، افزود:  ملول با گشاده دستی در فرآیند کار نیز ما را همراهی کرد و همچنین خانم حاجیان (خواهر زاده واقف) بخشی از هزینه مرمت را نیز متقبل شد که به تسریع عملیات بسیار کمک کرد.

در پایان این مراسم، ضمن تقدیر از واقفین این دو مجموعه، دو تالار آثار فتح اله عباد و تالار فرش‌های اهدایی مهندس ملول افتتاح شد.

گفتنی است، در حال حاضر ۲۳ عدد از تابلوهایفتح اله عباد و ۱۲ فرش نفیس اهدایی مهندس غلامعلی ملول دانش آموخته دانشگاه تهران در معرض دید عموم قرار گرفته است.

رونمایی از مجموعه‌های وقفی فتح اله عباد و فرش‌های اهدایی غلامعلی ملول

رونمایی از مجموعه‌های وقفی فتح اله عباد و فرش‌های اهدایی غلامعلی ملول

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز