خبرگزاری کار ایران

مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی در گفت‌وگو با ایلنا:

نظارت استصوابی بر گالری‌ها نداریم/ دود بی‌دقتی و سهل‌انگاری برخی از گالری‌ها به چشم همه می‌رود

asdasd
کد خبر : ۷۲۰۱۳۷

درحالی که چندی‌ست شاهد سانسور و مشکل‌ساز شدن برخی از آثار به نمایش درآمده در گالری‌ها هستیم، مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی می‌گوید: دود بی‌دقتی و سهل‌انگاری برخی از گالری‌ها به چشم همه می‌رود. با این حال در این میان نظارت استصوابی بر گالری‌ها نداریم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مدتی است در برخی از گالری‌ها شاهد نمایش آثاری در عرصه هنرهای تجسمی هستیم که گاها با سانسورهایی از نوع نوار چسبی یا کاغذ یا انواع دیگر سانسورها در معرض دید عموم گذاشته می‌شوند.  

هادی مظفری (مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی) در خصوص اتفاقاتی که طی چند ماه گذشته در حوزه آثار به نمایش در آمده در گالری‌ها و سانسور برخی از این آثار شاهد هستیم، گفت: طبق قانون، نظارت بر آثاری که در گالری‌ها به نمایش درمی‌آیند به عهده مدیر گالری است و مرکز هنرهای تجسمی؛ نظارت عالی را برعهده دارد. به این معنا که مدیران گالری‌ها از باب اطلاع‌رسانی، آثارشان را برای مرکز تجسمی می‌فرستند تا ما مطلع باشیم اما ما نظارت استصوابی انجام نمی‌دهیم.

او ادامه داد: طبیعی است که اگر اثری روی دیوار رفت و خارج از موازین بود، مسئولیت آن برعهده مدیریت گالری است. در برخی از موارد شاید بی‌دقتی‌هایی صورت گرفته باشد و نظارت کافی توسط مدیریت گالری انجام نشده باشد؛ حتی شاید کارکنان گالری آثاری را بدون هماهنگی مدیریت روی دیوار برده باشند که سبب سوءتفاهمات جدی شده است اما این موارد بسیار محدود هستند  و مواردی نیستند که آن را به تمام گالری‌ها تعمیم دهیم.

به گفته مظفری، در حال حاضر بیش از ۵۰۰ گالری در ایران فعال هستند و نمی‌توان گفت آنچه که طی چند ماه گذشته در برخی از گالری‌ها شاهد بودیم، یک حرکت هدایت شده و توافق شده بین تمام گالری‌داران است. ما نیز چنین اعتقادی نداریم. بیشتر احساس می‌کنیم گاهاً عدم اطلاع و کم دقتی صورت گرفته در انتخاب آثار سبب به وجود آمدن مواردی در خصوص نمایش آثاری خارج از قوانین و موازین نمایشگاهی شده است. البته در برخی از موارد حتی قبل از برگزاری نمایشگاه متوجه این امر شدیم و از مدیر گالری خواستیم قوانین را رعایت کنند و آنها نیز با ما همراهی کردند. اگر هم بعد از برگزاری بود، از آنها توضیح خواستیم تا دلایل عدم رعایت قانون را عنوان کنند. در مجموع می‌گویم گاهی اوقات یک گالری و شاید یک بی‌دقتی و سهل‌انگاری مسیری را رقم بزند که دود آن به چشم تمام گالری‌داران برود و این اتفاقی است که نه تنها خوشایند ما نیست بلکه برای مدیران گالری که سال‌هاست در این عرصه تلاش می‌کنند نیز ناگوار خواهد بود.

نظارت استصوابی بر گالری‌ها نداریم/ دود بی‌دقتی و سهل‌انگاری برخی از گالری‌ها به چشم همه می‌رود

به گفته مظفری، مدیران گالری معتقد هستند این مراقبت‌ها برای نمایش آثار همسو با قوانین و موازین کشور باید توسط خودشان انجام شود تا تعداد بروز چنین اتفاقاتی کاهش یابد یا اصلا اتفاق نیفتد.

مدیر مرکز هنرهای تجسمی خاطرنشان کرد: ما فراتر از قانون نمی‌توانیم برویم و قانون به ما در حد نظارت بر گالری‌ها اختیار داده و مسئولیت آنچه که در گالری‌ها به نمایش درمی‌آید نهایتاً برعهده مدیریت گالری است.

مظفری در خصوص ارائه اخطار یا توقیف گالری‌ها طی سال گذشته گفت: طی سال گذشته تنها به چند مورد اخطار کتبی یا شفاهی به گالری‌داران اکتفا شد و عمده گالری‌ها بر مدار دقت و با وسواس آثار را انتخاب می‌کنند.

نظارت استصوابی بر گالری‌ها نداریم/ دود بی‌دقتی و سهل‌انگاری برخی از گالری‌ها به چشم همه می‌رود

حضور گالری‌داران در فجر، آغازی برای رونق اقتصاد هنر

او با اشاره به حضور ۵۳ گالری در یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر گفت: اکنون این فرصت ایجاد  شده که گالری‌داران سراسر ایران در کنار یکدیگر قرار بگیرند و آثار هنرمندان خود را در معرض تماشا بگذارند، که یک اتفاق همگرایانه است. فکر می‌کنم این امر می‌تواند آغازی برای یک حرکت در اقتصاد هنر باشد.

مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی در خصوص ملاک‌های انتخاب ۵۳ گالری حاضر در جشنواره هنرهای تجسمی فجر گفت: این گالری‌ها باید حداقل یک سال فعالیت مستمر داشته باشند و به لحاظ کیفی نیز عملکرد آنها نیز توسط مرکز هنرهای تجسمی مورد تایید قرار گرفته باشد.

او در پاسخ به این سوال که قیمت آثار ارائه شده در بخش چهارسوی هنر چه رنج قیمتی دارد، گفت: گالری‌دارها هستند که این رنج قیمت را تعیین می‌کنند و رنج مشخصی نخواهیم داشت. ما از هنرمندان جوان گرفته با آثاری که با قیمت‌های مناسب و پایین ارائه می‌شوند تا آثار بزرگان هنرهای تجسمی را در این بخش ارائه خواهیم کرد اما از آنجا که این بخش در اختیار گالری‌داران است از رنج قیمت آن اطلاعی ندارم. با این حال فکر می‌کنم بتوانیم توقع بسیاری از اقشار جامعه را در این بخش برآورده کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز