خبرگزاری کار ایران

کاندیداهای هیات‌مدیره اتحادیه ناشران و کتابفروشان برنامه‌های انتخاباتی خود را ارایه دادند

asdasd
کد خبر : ۷۱۸۶۳۰

فخری‌زاده گفت: اتحادیه حق کار اقتصادی ندارد اما مسائل اقتصادی وجود دارد که باید از طریق بازوی اقصادی صنف که همان تعاونی اتحادیه است مرتفع شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، در آستانه انتخابات چهاردهمین دوره اتحادیه صنفی ناشران و کتابفروشان تهران نشست خبری برخی کاندیداهای این دوره در خانه گفتمان شهر (وارطان) برگزار شد که براساس آن کاندیداهای مختلف در حضور رسانه‌ها به تبیین برنامه‌های خود پرداختند.

در ابتدای این نشست سعید اردهالی (مدیر نشر انتشارات اختران) با ابراز خرسندی از کاندیداتوری برای مرتفع ساختن مشکلات صنفی حوزه کتاب اظهار داشت: گروهی با عنوان هم‌اندیشی به مدت یک سال با همکاری و پشتیبانی بیش از 405 ناشر و کتابفروش نسبت به طراحی یک برنامه عملیاتی برای اتحادیه صنفی بود که این برنامه 14 ماده‌ای اقدام خروجی هزاران ساعت نفر جلسات هم‌اندیشی و هم‌فکری این گروه بود.

در ادامه این نشست؛ محمد یراقچی (مدیر انتشارات کتاب پنجره) اظهار داشت: از میان 105 نفر واجد شرایط حضور در گروه هم‌اندیشی 96 نفر در این گروه شرکت کردند و این برنامه انتخاباتی حاصل این تاملات جمعی است که بیش از 300 ناشر و کتابفروش پشتوانه این گروه بودند. گروه هم‌اندیشی یک گروه کاملا صنفی است و هیچ رویکرد سیاسی خاصی ندارد و از تمام کسانی که خواهان حل مشکلات صنفی این صنف هستند، دعوت به عمل می‌آوریم که به این گروه بپیوندند.

وی در پایان فردمحور نبودن و برنامه‌محوری را از مشخصات ویژه این گروه نام برد.

سخنران بعدی این نشست نسرین سیاح‌فر (مدیر نشر چالش و رئیس کنونی کمیسیون بازرسی اتحادیه ناشران و کتابفروشان) بود که اظهار داشت: حضور زنان در این عرصه قدری سخت و کم‌رنگ بود و این دومین مرحله‌ای است که در انتخابات هیئت مدیره حضور می‌یابند. یکی از مباحثی که در برنامه گروه هم‌اندیشی وجود دارد تاکید بر تقویت کارگروه‌ها است. براساس قانون تشکیلی برخی کمیسیون‌ها کاملا ضروری است ولی تشکیل کارگروه ها براساس نیازهاست. حضور افراد مختلف در این اتحادیه باعث شکل‌گیری یک هیئت مدیره پاسخگو خواهد بود که در نتیجه به سیاست‌گذاری‌های محض صنفی نیز منجر خواهد شد. تجربه کاری من می‌گوید اگر سیاست‌گذاری‌ها صنفی نباشد علمیاتی هم نخواهد بود.

در ادامه این نشست کاظم علمی (مدیر شرکت توزیع گسترش فرهنگ مطالعات) عنوان کرد: یکی از مواد مصوب شده در برنامه هم‌اندیشی ماده پنج برنامه اقدام است که بر اساس آن ساماندهی اقتصاد توزیع نشر یکی از رویکردهای اساسی این گروه است و باید هیئت مدیره‌ای وجود داشته باشد که بتواند ناهماهنگی‌های موجود در این عرصه از قبیل توزیع کتاب توسط شهرداری و سایر ارگان‌ها، دستفروشان، مترو و سایر توزیع‌کنندگان غیرمجاز کتاب را ساماندهی کنند.

وی افزود: ماده هفتم این برنامه نیز در رابطه با ساماندهی کتابفروشان موازی است که باید در نهایت در ذیل نظارت صنف قرار گیرد.

سپس مسعود کازری (مدیر انتشارات کتاب خورشید) اظهار داشت: مدل اجتماعی بنده به گونه‌ای است که اگر کاری را برعهده گرفتم همه‌جانبه نگر و بیطرفانه انجام دهم.

وی در رابطه با وظیفه بازرس در اتحادیه نیز عنوان کرد: این دومین باری است که پست بازرسی در این انتخابات وجود دارد و البته در دوره پیشین آقای حسینی نیک این مسئولیت را برعهده داشتند که باید در رابطه با اقدامات خودشان پاسخگو باشند و به‌طور قطع الگوی من آقای حسینی‌نیک نیست بلکه من به شرح وظایف بازرس در ذیل ماده 23 قانون نظام صنفی پایبندم.

وی در پایان اظهار داشت: وظایف بازرس با کمیسیون بازرسی متفاوت است و آنها وظایف قانونی خود را به شکلی جداگانه از بازرس انجام می‌دهند.

حسن قربانی (مدیر انتشارات آیلار) اظهار داشت: یکی از برنامه‌هایی که گروه هم‌اندیشی مدنظر دارد جلب مشارکت تمامی بخش‌های صنفی اعم از توزیع کنندگان، کتابفروشان، ناشران، توزیع‌کنندگان و کارت پستال فروشان است که ما همه آنهارا به همگرایی در راستای حفظ منافع این صنف دعوت می‌کنیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اصلاح آیین‌نامه‌ها و مصوباتی که به شکل قانون درآمده و در تعارض با منافع صنف است نیز در دستور کار ما قرار می‌گیرد.

محمدمهدی فخری‌زاده (مدیر انتشارات روزنه‌کار) با بیان اینکه سال‌های متوالی در صنف حضور دارد خاطرنشان ساخت: من از آغاز کتب سینمایی و دانشنامه‌ای منتشر می‌کردم و بیش از سه دهه است که در امور صنفی فعالم.

وی در رابطه با علت سومین دوره کاندیداتوری پیاپی‌اش اظهار داشت: کارهای بسیاری از دو دوره پیشین بر زمین مانده که یا به علت موانع بیرونی بوده و یا ناهماهنگی‌های داخلی در اجرای آن منافع صنفی تاخیر ایجاد کرد.

وی افزود: اتحادیه حق کار اقتصادی ندارد اما مسائل اقتصادی وجود دارد که باید از طریق بازوی اقصادی صنف که همان تعاونی اتحادیه است مرتفع شود.

وی در رابطه با صدور پروانه نشر توسط دولت نیز یادآور شد: در سراسر دنیا صدور پروانه نشر منوط به نظر اتحادیه‌ها و تشکل‌های صنفی است اما در ایران همچنان مسئولیت صدور این پروانه‌ها برعهده دولت است.

سیدرفیع احمد جواهری (مدیر انتشارات ابوعطا و رئیس پیشین اتحادیه کتابفروشان و ناشران تهران) نیز با بیان اینکه 14 ماده اقدام در گروه هم‌اندیشی حاصل یک خرد جمعی است، متذکر شد: در ماده 8 برنامه اقدام سازوکاری برای این حضور فعال ناشران در نمایشگاه بین المللی کتاب طراحی شده است.

وی با بیان اینکه نمایشگاه کتاب اصولا وجود خارجی ندارد و در واقع یک فروشگاه بسیار بزرگ است، افزود: ما در ایران نمایشگاه کتاب نداریم و این باعث زیان‌دهی طولانی مدت ناشران خواهد شد.

احمد جواهری با ذکر مثالی از مصر عنوان کرد: در این کشور نمایشگاه کتاب به مدت یک ماه و با فضایی بسیار وسیع‌تر در دو بخش جداگانه 15 روزه در اختیار ناشران و کتابفروشان است و البته این الگوی ترکیبی که در سایر نقاط جهان نیز به کار گرفته شده یکی از رویکردهای جذابی است که می‌تواند جای خالی نمایشگاه فعلی را پر کند.

وی با بیان اینکه کتابفروشی‌های قدیم که نیروهای‌شان به شکل تخصصی به فروش کتاب مبادرت می‌ورزیدند و جایشان خالی است، افزود: یکی دیگر از موارد مندرج در برنامه اقدام در حوزه آموزش است که بسیار مورد تدقیق قرار گرفته و ما امیدواریم که افراد برای حضور در این صنف تحت آموزش‌های جدی و اساسی قرار گیرند. 

محمود آموزگار (رئیس کنونی اتحادیه و مدیرعامل نشر آمه) با بیان اینکه این برنامه براساس هدف همگرایی طراحی می‌شده است، اظهار داشت: آقای اردهالی در ابتدا مواردی را در رابطه با نیت برنامه توضیح دادند که البته رویکرد تمامی ماست.

وی افوزد: یکی از مشکلاتی ما همواره در نظام‌های صنفی داریم فردمحوری است و این نباید به همین صورت تداوم یابد و اگر من وضع موجود را تکرارپذیر می‌دیدم به هیچ وجه حاضر به کاندیداتوری نبودم.

محمود آ‌موزگار خاطرنشان ساخت: یکی از مباحثی که بسیار مورد تاکید ماست اصل 24 قانون اساسی است که در رابطه با آزادی بیان است. مجموعه اتفاقاتی در این زمینه می‌تواند رخ دهد که کار را برای همکاران ما در راستای کاهش سانسور و افزایش آزادی‌ بیان برای حوزه‌هایی نظیر فلسفه، تاریخ، ادبیات و شعر، علوم تخصصی و حوزه کودک فراهم سازد.

آموزگار با بیان اینکه باید اقداماتی صورت بگیرد تا مشکلات همکاران ما در این حوزه کاهش یابد، عنوان کرد: ما درخواست کمک‌های یارانه‌ای به ناشران نداریم بلکه می‌گوییم مواردی نظیر عوارض تابلو، مالیات در شهرستا‌ن‌ها و اینکه کل حق بیمه بر عهده کارفرما است اصلاح شود تا هزینه‌های اضافی و غیرضروری همکاران‌مان در این حوزه کاهش یابد.

وی همچنین حوزه پست و ارسال محصولات ناشران مختلف را یکی از مشکلات دیگر در این حوزه عنوان کرد و افزود: براساس بند ج ماده 92 قانون برنامه ششم توسعه دولت موظف است که با کاهش هزینه خدمات و آبونمان‌ها، هزینه‌های کتابفروشان را کاهش دهد.

آموزگار در پایان اظهار داشت: تمام تلاش ما بر این است که کتابفروشی‌ها را در ذیل بند 24 ماده 55 قانون شهرداری‌ها بگذاریم تا فشار کمتری به فعالان این عرصه وارد شود.

آخرین سخنران نیز هومان حسن‌پور (مدیر انتشارات آریابان) بود که اظهار داشت: ما در رابطه با تشکل‌ها و انجمن‌ها برنامه ویژه‌ای داریم اما در تقسیم‌بندی‌ها رویکردهای موضوع‌محوری کنونی را نمی‌پذیریم و تقسیم‌بندی مدنظر ما بیشتر ناظر بر نحوه کار و مسائل صنفی است که آن را در حوزه‌های کتابفروشان، ناشران، توزیع‌کنندگان و ... دسته‌بندی می‌کنیم و تلاش می‌کنیم تا حقی از کسی ضایع نشود.

وی در رابطه با تقسیم‌بندی‌های تخصصی موجود نیز خاطرنشان ساخت: تشکل‌ها و انجمن‌های موجود بخش زیادی از ظرفیت‌های این اتحادیه را دربرمی‌گیرد و نادیده انگاشتن آنها به معنای نادیده‌انگاری بخش‌های بزرگی از این صنف است و ما حتما از ظرفیت‌های آنها در کارگروه‌ها استفاده می‌کنیم.

حسن‌پور در پایان با تاکید بر ماده 6 برنامه اقدام یادآور شد: این ماده در رابطه با نحوه برخورد با ویژه‌خواری‌هاست که در نهایت به اجرایی شدن سیاست عدالت در توزیع امکانات برای همه فعالین این عرصه منجر خواهد شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز