خبرگزاری کار ایران

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یزد به ایلنا خبر داد:

اجاره ندادیم، بنیاد مستضعفان موزه قصر آیینه را پلمپ کرد

asdasd
کد خبر : ۷۱۶۴۷۴

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یزد با ارائه توضیحاتی از چرایی تعطیلی موزه قصل آیینه سخن گفت.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مصطفی فاطمی (مدیرکل مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یزد) با اشاره به آنکه روز گذشته با حضور افرادی از بنیاد مستضعفان در موزه قصر آیینه (موزه آیینه و روشنایی) شاهد بیرون شدن کارمندان سازمان میراث‌فرهنگی از این موزه بودیم، گفت: بنیاد مستضعفان با حکم قضایی اقدام به فک قفل موزه قصر آیینه یزد کرد.

او با اشاره به آنکه عمارت قصر آیینه (موزه آیینه و روشنایی) بنایی مربوط به دوره پهلوی در شهر یزد است که در سال ۱۳۲۰ جهت استفاده به عنوان مهمانسرای خصوصی توسط صراف‌زاده ساخته شد و پس از انقلاب مصادره و به بنیاد مستضعفان تحویل و در سال ۱۳۷۷ تبدیل به موزه شده است، تصریح کرد: این موزه تنها موزه استان یزد و موزه ثبتی است. درعین حال بزرگترین موزه استان نیز به حساب می‌آید و صدها شیء و اثر تاریخی و باستانی در آن به نمایش گذاشته شده که مالکیت آنها با سازمان میراث فرهنگی است.

فاطمی خاطرنشان کرد: باتوجه به آنکه ملک موزه از جمله املاک بنیاد مستضعفان است، طی چند سال گذشته نامه‌هایی برای دریافت اجاره بها برایمان ارسال کرد اما از آنجایی که موزه درآمد چندانی ندارد و کار آن صرفا فرهنگی است، امکان پرداخت مبلغ اجاره بهای مورد نظر بنیاد مستضعفان را نداشتیم. مگر یک موزه در شهرستان چقدر درآمد دارد که بتواند ماهانه اجاره بها پرداخت کند؟ ضمن آنکه اداره میراث یزد نیز ردیف بودجه‌ای برای پرداخت اجاره بهای این موزه نیز ندارد. همچنین تمام درآمد حاصل از موزه به خزانه دولت واریز می‌شود.

به گفته مدیرکل مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یزد، طی ماه‌‌ها و سال‌های گذشته نامه‌های متعددی از سوی بنیاد مستضعفان به این اداره کل نوشته شد و مطالبی درخصوص این مهم که اگر تکلیف اجاره بها مشخص نشود، درصدد تعطیلی موزه برخواهند آمد، ارسال شد. همچنین حدود دو ماه پیش نامه‌هایی مبنی بر پلمپ موزه ارسال کردند و در نهایت نیز حکم دادگاه را برای این قضیه دریافت کردند.

فاطمی خاطرنشان کرد: در آن زمان سه پیشنهاد را برای ادامه روند فعالیت موزه قصر آیینه به بنیاد مستضعفان ارائه دادیم. یکی از این پیشنهادات، معاوضه املاک بود، یکی دیگر آنکه محوطه بزرگ موزه آیینه را برای فعالیت کافی شاپ اجاره دهند، پیشنهاد سوم آنکه مدیریت موزه قصر آیینه به بنیاد واگذار شود و فقط در قالب موزه به کار خود ادامه دهند. در این میان یکی از این موارد پذیرفته شد اما هنگامی که برای عقد تفاهم‌نامه آمدیم، گفته شد که سازمان مرکزی هیچیک از پیشنهادات را نپذیرفته است.

او ادامه داد: در نهایت نیز بنیاد مستضعفان با استناد به مصادره‌ای بودن این بنا، اقدام به دریافت حکم قضایی کرد. البته تمام آثار همچنان در این موزه هستند و این نگرانی وجود دارد که دچار آسیب شوند. ضمن آنکه این ساختمان در دست مرمت بود، نیاز است توجه ویژه‌ای به این بنا شود.

به گفته مدیرکل مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یزد، روزانه بیش از ۵۰ نفر از این موزه دیدن می‌کنند و در پلان مسیر گردشگری یزد قرار دارد و درهای بسته آن می‌تواند به حوزه گردشگری یزد آسیب وارد کند. البته مسئولان بنیاد مستعضفان خواهان اجاره دو سال اخیر هستند.

عمارت قصر آیینه (موزه آیینه و روشنایی) بنایی مربوط به دوره پهلوی در شهر یزد است که در سال ۱۳۲۰ جهت استفاده به عنوان مهمانسرای خصوصی توسط صراف‌زاده ساخته شد و پس از انقلاب مصادره و به بنیاد مستضعفان تحویل و در سال ۱۳۷۷ تبدیل به موزه شد.

سبک معماری این عمارت ترکیبی از معماری سنتی و اروپایی و شامل اتاق‌هایی رو به استخر یا نشیمن بهاری، اتاق خواب، قسمت شاه‌نشین، حوضخانه و سرویس است.

تزئینات اتاق‌ها شامل گچبری و نقاشی روی دیوار و آیینه کاری است که حوضخانه بنا بیشترین تزئینات را دارد. درها و پنجره‌ها چوبی و مشبک با شیشه‌های رنگی است و پنجره‌ها به وسیلهٔ لولای جدا شونده به صورت ساده و رنگی در می‌آید.

موزه قصر آیینه و روشنایی شامل اشیاء روشنایی پی‌سوز (نصبی، آویز، پایه دار، دستی)، شمع سوز (نصبی، آویز، پایه دار، دستی)، نفت سوزها، گاز سوزها، برق سوزها، مجموعه آیینه‌ها است.

۱۲۴ شیء در این موزه به نمایش گذاشته شده بود. قدیمی‌ترین شیء موجود در موزه پی سوزهای متعلق به دوران ساسانی است.

اجاره ندادیم، بنیاد مستضعفان موزه قصر آیینه را پلمپ کرد

اجاره ندادیم، بنیاد مستضعفان موزه قصر آیینه را پلمپ کرد

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز