خبرگزاری کار ایران

احیای دست سازه‌های فلزی در گالری مس

asdasd
کد خبر : ۷۱۲۴۸۸

نمایشگاه «دست سازه‌های فلزی ثریا محمدی» در گالری مس‌نگار برپا می‌شود.

به گزارش ایلنا، گالری مس‌نگار که همواره در تلاش برای معرفی گونه‌های مختلف هنرهای صنایع ایران است، این بار نمایشگاهی با عنوان «جانی دوباره» را تدارک دیده است. در این نمایشگاه چهار روزه که از روز جمعه ۲۱ دی ماه در گالری مس‌نگار افتتاح خواهد شد، آثاری از هنرمند جوان ثریا محمدی به نمایش گذاشته می‌شود.

ثریا محمدی درباره این نمایشگاه گفت: در طول تاریخ تزیین همواره جایگاه ویژه‌ای چه به صورت زیور برای زن و مرد و یا حتی به شکل لوازم کاربردی روزمره، داشته است. یکی از نخستین دلایل پیدایش هنر، تمایل ذاتی انسان به زیباتر کردن خود و زندگی اطرافش بود. در خصوص دوران باستان و پس از آن تحقیقات بسیاری صورت گرفته ولی دوران قبل از آن خصوصاً هزاره اول قبل از میلاد دوره تاریک و مهجور تاریخ کشورمان است. این مهم دلیلی شد تا پس از سال‌ها تحیق نظری در مقطع دکتری، نتایج آن در قالب کتابی مجزا در مورد اقوامی که در این بازه زمانی وارد ایران شده و سکنی گزیدند و آثار قلمزنی، جواهر سازی و فلزکاری قابل توجهی بر جای گذاشتند، ارائه شود.

او ادامه داد: سکاها که آریایی نژاد بوده و اقوام لرستان با مفرغ‌های بی نظیرشان دو قومی بودند که مورد بررسی دقیق قرار گرفته و نهایتاً مشخص شد که این اقوام با سبک جانوری و انتزاعی شگفت انگیزشان علاوه بر تأثیر و تأثر بر یکدیگر، پایه گذار هنر شکوهمند هخامنشی و ادوار بعدی نیز بوده‌اند.

محمدی  افزود: امروزه قلمزنی در کشورمان به عنوان یکی از اصلی‌ترین شاخه‌های صنایع دستی جایگاه ویژه‌ای دارد و در شهرهای مختلف با سبک و سیاقی اندک متفاوت از هم در حال انجام است. پس از سال‌ها تلاش برای شناخت این حوزه، اکنون لزوم نوآوری و ایجاد تحول خصوصاً در مورد طراحی در قلمزنی و برجسته کاری جهت تداوم این هنر اصیل ضروری است و سالیان درازیست که  قلمزنان مان همان طرح‌ها و الگوهای تکراری خود را اجرا می‌کنند و در اغلب موارد هنرجویان هر استاد نمونه‌ای تازه کار از سبک استاد خود می‌شوند.

او معتقد است: اجرای ایده‌ها و طرح‌هایی متفاوت با آنچه تاکنون به عنوان قلمزنی دیده‌ایم؛ که کم کم می‌توانند برای نسل‌های جدید ایجاد دلزدگی نمایند، می‌تواند نجات بخش هنر فلزکاری‌مان باشد که با توجه به این پیشینه غنی خیلی دور از تحقق نیست. پس از سال‌ها تحقیق نظری در رابطه با هنر این اقوام و سبک طراحی و ساخت آثار پیچیده و حیرت انگیزشان تصمیم به تفحص در مورد چگونگی ساخت نفایسی به این ارزش گرفته و این امر مدت‌ها به طول انجامید و دشواری‌های بسیاری داشت و نهایت این تلاش و کوشش منجر به کشف و شناخت روش ساخت و نیز بازنمایی برخی از آن‌ها و در ادامه؛ ساخت آثاری با الهام گرفتن از سبک منحصر به فرد این هنرمندان سبک جانوری شد. تمامی این آثار بر روی ورق مس و با تکنیک برجسته سازی « ُنده کاری» ساخته شده‌اند که برای هر نمونه نیاز به چند بار قیر گیری از رو و سپس پشت ورق بوده و فرم دهی اشکال با کمک قلم‌ها و چکش‌های فلزی، چوبی و لاستیکی در ابعاد و اشکال مختلف صورت گرفته است. امید به این که این دوره از تاریخ سرزمینمان که علی رغم جذابیت‌های فراوانش نسبت به دوره‌های تاریخی دیگر کمی ناشناخته و خاموش مانده، مورد توجه پژوهشگران در حوزه‌های مختلف قرار گیرد و برای آیندگان تصویری روشن و شفاف بر جای گذارد.

 گالری مس‌نگار از روز جمعه بیست و یکم دی ماه، ساعت ۱۶  به مدت چهار روز میزبان برگزاری نمایشگاه «جانی دوباره» خواهد بود. علاقه مندان می‌توانند برای بازدید از این نمایشگاه، به گالری مس‌نگار واقع در مجتمع پارک پرنس، واحدِ تجاریِ شماره ۵ و به نشانی تهران ـ خیابان ملاصدرا ـ خیابان شیراز شمالی ـ کوچه حکیم اعظم، مراجعه کنند.

احیای دست سازه‌های فلزی در گالری مس

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز