خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

اعلام اسامی و سرنوشتِ ۶ خانه در تصرفِ کارکنان سازمان میراث‌فرهنگی

asdasd
کد خبر : ۷۰۹۲۷۴

معاون میراث فرهنگی تهران با اعلام اسامی خانه‌های تاریخی تهران که در تصرف کارکنان میراث فرهنگی است، گفت: احتمام حضور دفتر بافت تاریخی شهرداری تهران در خانه نصیرالدوله زیاد است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محسن‌ شیخ الاسلامی (معاون میراث فرهنگی تهران) با اشاره به ابلاغ حکم تخلیه خانه‌هایی که در تصرف کارکنان میراث فرهنگی هستند، درخصوص خانه‌هایی که در چشمه‌علی قرار دارند، گفت: این خانه‌ها تاریخی نیستند و برای آزادسازی حریم چشمه‌علی توسط سازمان میراث فرهنگی خریداری شده بودند. باتوجه به آنکه خانه‌ها در اختیار کارکنان میراث فرهنگی قرار گرفته بودند، طی سال‌های گذشته تبدیل به محل زندگی آنها شده بود اما حدود دو ماه پیش نامه‌ها و اخطارهایی برای تخلیه این خانه‌ها ارسال شد و اکنون این خانه‌ها تخلیه شده‌اند و دیگر خانه‌ای وجود ندارد که در تملک کارکنان سازمان میراث فرهنگی باشد.

وی درخصوص وضعیت خانه نصیرالدوله گفت: انکار نمی‌کنم که شرایط نگهداری افرادی که در این خانه زندگی می‌کردند مناسب نبود به همین علت دفتر بافت تاریخی شهرداری تهران اعلام آمادگی کرده تا این ملک را در اختیار بگیرد، مرمت کند و استفاده فرهنگی صحیحی از آن داشته باشد.

معاون میراث فرهنگی تهران با اشاره به آنکه علی اصغر مونسان (رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری) نیز دستوری مبنی بر اختصاص بودجه برای مرمت خانه نصیرالدوله صادر کرده است، گفت: هنوز چنین بودجه‌ای اختصاص نیافته. از این رو این باتوجه به آنکه دفتر بافت تاریخی تهران که یک دفتر دیگر در نزدیکی خانه نصیرالدوله دارد، ممکن است این خانه را نیز در اختیار بگیرد.

به گفته او، مرمت خانه نصیرالدوله می‌تواند با حدود ۲۰۰ میلیون تومان انجام شود. در این میان مسئولیت تخریب‌های صورت گرفته برعهده مدیریت وقت سازمان میراث فرهنگی است چراکه از همان ابتدای امر نباید چنین کاری انجام می‌شد و هیچ نهاد و ارگانی حق ندارد خانه‌های تاریخی را به کارکنان خود برای زندگی اجاره دهد. تغییر کاربری و اصلاح وضعیت این ملک باید هشت سال پیش اتفاق می‌افتاد اما طی سال‌های گذشته هیچکس به یاد این خانه نبود. این کوتاهی قابل انکار نیست.

شیخ‌الاسلامی با تاکید بر آنکه تخریب عمدی آثار تاریخی جرم محسوب می‌شود، یادآور شد: در خانه نصیرالدوله شاهد تخریب عمدی نیستیم و این خرابی‌ها به دلیل فرسودگی اتفاق افتاده است. این تخریب‌ها به دلیل عدم نگهداری مناسب بنا، طی سال‌های پیش اتفاق افتاده است. تخریب توسط افرادی که در آن خانه زندگی می‌کردند اتفاق نیفتاده است. در واقع ما کوتاهی کرده‌ایم. ضمن اینکه امکانات مالی ما بسیار محدود است.

او درخصوص آزادسازی سایر ملک‌های تاریخی تهران گفت: به فردی که در بخش سرایداری برج طغرل زندگی می‌کرد نیز ابلاغ شده است که آنجا را تخلیه کند. البته این امکان وجود دارد که او همچنان جهت نگهداری برج در مکان حضورداشته باشد اما امکان زندگی در آنجا را نخواهد داشت. چراکه بخشنامه‌های دولتی است که این امکان وجود ندارد که کارکنان دولت در خانه‌های که در اختیار دولت هستند، زندگی کنند.

دلاوربزرگ‌نیا (مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران) چندی پیش در خصوص واگذاری بی‌چون و چرای خانه‌های تاریخی تهران به کارکنان و بازنشستگان سازمان میراث فرهنگی گفت: در سال‌های گذشته براساس نظر مدیران وقت سازمان میراث فرهنگی، برخی از خانه‌های تاریخی به منظور حمایت‌های مادی و معنوی به صورت رایگان به کارکنان و بازنشستگان سازمان داده شد تا در آن ساکن شوند و به نوعی روند تخریب برخی املاک تاریخی که بدون سکونت بیشتر خواهد بود را کاهش دهند. اما اتفاقات بعدی حکایتی دیگر داشت به همین دلیل از حدود دو سال پیش بنابر دستور رییس جدید سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، قرار شد تا این خانه‌های تاریخی از کارکنان و بازنشستگان میراث فرهنگی که در آن زندگی می‌کردند، گرفته و به نوعی آزادسازی شود.

در این میان ۶ خانه تاریخی در حال حاضر در تهران در تصرف کارکنان میراث هستند و ابلاغیه تخلیه این خانه‌ها صادر شده است و بعد از تخلیه، مورد به مورد بررسی می‌شوند و اگر نیازمند مرمت بودند به صورت اضطراری مرمت خواهد شد و اگر امکان واگذاری وجود داشته باشد، واگذار می‌شود.

به گزارش ایلنا، خانه نصیرالدوله، مسجد جامع ورامین، برج طغرل، خانه امام جمعه و چند خانه در چشمه‌علی، خانه‌هایی هستند که کارکنان یا بازنشستگان سازمان میراث فرهنگی در بخش سرایداری یا در ملک آنها زندگی می‌کنند.

درحال حاضر وضعیت خانه نصیرالدوله که در سال ۱۳۸۲ در فهرست ملی میراث فرهنگی ثبت و توسط سازمان میراث فرهنگی خریداری شده، خوب نیست. این درحالی است که حدود ۸ سال یکی از پرسنل بازنشسته میراث فرهنگی در آن زندگی می‌کرد.

اعلام اسامی و سرنوشتِ ۶ خانه در تصرفِ کارکنان سازمان میراث‌فرهنگی

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز