خبرگزاری کار ایران

مشکلات و چالش‌های تئاتر در شهرستان‌ها/(۲۶):

مشکل تئاتر گلستان توان مالی پایین است/شهرداری و نهادهای فرهنگی از تئاتر حمایت نمی‌کنند

asdasd
کد خبر : ۷۰۵۳۰۸

رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان گلستان با اشاره به اینکه شهرداری‌ها و نهادهای دیگر در اینجا از تئاتر حمایت نمی‌کنند، گفت: دفعاتی با شهردار وقت گرگان صحبت کردیم اما ایشان بیشتر عمرانی بود و با هنر کاری نداشت. اما باز قرار است نشست‌هایی با استاندار داشته باشیم تا ببینیم چه می‌شود.

محمدحسن رستمانی (رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان گلستان) در گفتگو با خبرنگار ایلنا، درباره زیرساخت‌های نمایشی این استان گفت: سالن فخرالدین اسعد گرگانی چهار سال است که تبدیل به مجموعه تئاترشهر گرگان شده. در این مجموعه یک سالن اصلی و دو سالن کوچک داریم که بیشترین فشار کاری روی سالن اصلی است.

رستمانی با اشاره به اینکه ۱۳ گروه ثبت شده تئاتری در استان گلستان فعالیت می‌کنند، یادآور شد: این تعداد سالن جوابگوی نیاز تئاتر نیست. چون تقاضای اجرا در شهرستان گرگان خیلی زیاد است و برای اینکه بتوانیم در طول سال نوبت‌دهی را رعایت کرده و تا حد امکان به همه متقاضیان امکان اجرا بدهیم، تعداد اجراهای هر نمایش را به ۱۰ و ۷ شب رسانده‌ایم. البته یک سالن سینما هم داریم که گاهی برخی آثار تئاتر کمدی یا کودک آنجا اجرا می‌شود.

او خاطرنشان کرد: به دنبال راه‌اندازی سالن‌های خصوصی هستیم اما چون گرگان شهری صنعتی نیست سرمایه‌گذار علاقه‌مند کم پیدا می‌شود. حدود ۴ سال پیش برخی دوستان اقدام به راه‌اندازی یک سالن خصوصی کردند، اما به دلیل مشکلات و محل قرارگیری‌اش که در بافت قدیمی شهر بود، تعطیل شد.

رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان گلستان با بیان اینکه «پیدا کردن کسی که با توجه به شرایط موجود، برای احداث سالن تئاتر با امید اینکه برگشت پول سرمایه‌گذاری کند، سخت است» گفت: مسئولان امر باید مشکلات پیش‌روی تئاتر را در سطح کشور کارشناسی کنند، در غیر این صورت مسیر تئاتر که یکی از رسالت‌هایش انگشت گذاشتن روی نارسایی‌ها و مشکلات است تا به سمت پالایش برود، از مسیر اصلی‌اش جدا شده و صرفا به طرف کارهای کمدی موقعیت و نمایش‌هایی می‌رود که هیچ ارزش هنری ندارند. چون سرمایه‌گذار خصوصی تنها به دنبال جذب تماشاگر و خنداندن اوست. نمی‌توانیم بگوییم جزو هنر نیست، هست اما به جنبه‌های هنری زیاد توجه نمی‌کند. یا از حضور چهره‌ها برای فروش استفاده می‌کنند یا کارهایی را روی صحنه می‌برند که شبیه تئاترهای لاله‌زاری قبل از انقلاب است.

رستمانی با تاکید بر اینکه گلستان باوجود مشکلات تماشاگران ثابت تئاتر دارد، گفت: باتوجه به سبقه تئاتر در گرگان، به لحاظ فرهنگی شهر خوبی است اما از نظر تولید کارهای نمایشی در درجه اول مشکل اصلی کمبود توان مالی است که باید کمک‌هزینه بیشتری به پیکره گروه‌های نمایشی چه ثبتی و چه غیرثبتی تزریق شود. اصلا اینکه توجه به سرمایه‌گذار و راه‌اندازی سالن خصوصی ترویج می‌شود برای این است که کمی بار مالی را از دوش دولت بگیرند و خود تئاتری‌ها به سمت تهیه بروند که این موضوع معایب و تهدیدهایی دارد و باید همگونی را به وجود آورد که در این زمینه شرایط در گلستان ایده‌آل نیست.

او با بیان اینکه «می‌شنویم که در تمام دنیا مقوله فرهنگ و هنر زیرمجموعه و پایه تفکرات اجتماعی و فرهنگ یک جامعه است» به اهمیت تئاتر اشاره کرد و گفت: رسالت هنر و تئاتر این است که تاثیرگذاری‌های فراوانی روی افراد مختلف جامعه به لحاظ پالایش، تعالی، هم‌زیستی مسالمت‌آمیز در یک جامعه و رعایت قوانین اجتماعی که باعث آسایش شهروندان می‌شود ایجاد کند و همه اینها در کار نمایش مستتر است.

رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان گلستان با اشاره به اینکه شهرداری‌ها و نهادهای دیگر در اینجا از تئاتر حمایت نمی‌کنند، گفت: دفعاتی با شهردار وقت گرگان صحبت کردیم اما ایشان بیشتر عمرانی بود و با هنر کاری نداشت. در برخی شهرهای ایران شهرداران اهل فرهنگ و هنری هستند که به بدنه هنری و تئاتر کمک مالی می‌کنند. این هم‌زیستی باعث می‌شود مسیری را برویم که اهداف شهرداری‌ها لحاظ شود چون آنها هم روی ساختارهای اجتماعی شهر کار می‌کنند ضمن اینکه هدف تئاتر هم همین است؛ در بعضی شهرهای استان‌های دیگر تفاهم‌های دوجانبه‌ای به وجود آمده. ما با اینکه چندبار صحبت کرده‌ایم به‌نظر می‌رسد نگاه‌شان حمایت از هنر و تئاتر نیست؛ اما باز قرار است نشست‌هایی با استاندار داشته باشیم تا ببینیم چه می‌شود.

رستمانی تصریح کرد: درست است که جامعه هنری شرایط اقتصادی خوبی ندارد اما انتظار می‌رود حمایت‌های مالی اتفاق بیفتد؛ هم به لحاظ زیرساخت‌ها هم سخت‌افزار و نرم‌افزار، برپایی کلاس‌های آموزشی و...

رستمانی یادآور شد: البته ناگفته نماند که بارقه‌های امید به لحاظ ارتباط بازیگران با شرایط روز و به‌روزآوری جامعه هنری جزو دستورالعمل اداره‌کل هنرهای نمایشی هست و این بارقه را در سمیناری که اخیرا در تهران برگزار شد خیلی خوب دیدیم. وفاق ملی در عرصه تئاتر اتفاق قشنگی بود که امید آینده‌ای روشن را به همراه داشت.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز