خبرگزاری کار ایران

مشکلات و چالش‌های تئاتر در شهرستان‌ها/(۲۵):

تئاترشهر ۱۰۰ ساله تبریز در آستانه فروریختن/بودجه تئاتر هیچ دردی را دوا نمی‌کند

asdasd
کد خبر : ۷۰۲۲۶۹

رئیس انجمن هنرهای نمایشی آذربایجان‌شرقی با اشاره به اینکه سال ۹۶ تنها حدود بیست میلیون تومان بودجه به این انجمن تعلق گرفت که دردی از ۳۸ گروه ثبت شده این استان دوا نمی‌کند، از وضعیت بد تئاترشهر تبریز به‌عنوان تنها مجموعه تئاتری شهر خبر داد و گفت: تئاترشهر تبریز ۱۰۲ سال عمر دارد که ستون‌های سالن اصلی‌اش خم شده و آن را تعطیل کرده‌ایم. درواقع این مجموعه خرابه‌ای است که دست بچه‌های تئاتر مانده.

بابک نهرین (رئیس انجمن هنرهای نمایشی آذربایجان‌شرقی) در گفتگو با خبرنگار ایلنا، با بیان اینکه تئاتر این استان نه بودجه دارد نه سالن، گفت: سال گذشته ۱۵ گروه ثبت شده داشتیم که بودجه‌اش برای اجرای عمومی بیشتر از امسال بود. امسال ۳۸ گروه داریم و قطعا با این وضعیت نمی‌توان کار کرد.

نهرین با اشاره به اینکه تئاترشهر تبریز به‌عنوان تنها مجموعه تئاتری این شهر ۱۰۲ سال عمر دارد و دچار وضعیت ناایمنی است، گفت: برای همین مدتی است سالن اصلی را تعطیل کرده‌ایم چون ستون‌هایش خم شده و اگر تماشاگر در سالن بنشیند ممکن است اتفاقی بیافتد. متاسفانه این مجموعه حتی بیمه هم ندارد؛ ساختمان در حال فروریختن است و خرابه‌ای شده که دست بچه‌های تئاتر مانده است.

او یادآور شد: اداره‌کل هنرهای نمایشی قول داده بود اگر پلاتویی احداث کنید تجهیز نور و سالن را تقبل می‌کند اما الان پنج سال گذشته و هیچ اتفاقی نیفتاده است.

رئیس انجمن هنرهای نمایشی آذربایجان‌شرقی خاطرنشان کرد: بودجه سال ۹۶ در مجموع حدود بیست میلیون تومان بود که دردی از ۳۸ گروه دوا نمی‌کند. ضمن اینکه علاوه بر این ۳۸ گروه ثبت‌شده، ده‌ها گروه دیگر هم در استان فعال‌‌اند که باید به آنها هم سالن بدهیم و حمایت‌شان کنیم.

نهرین ادامه داد: تنها خوشبختی ما این است که تئاترمان تماشاگر دارد. اما مجموعه‌ای نیست که پاسخگوی نیاز این تعداد مخاطب علاقه‌مند و فعالان تئاتر استان باشد. الان هنرمندان تئاتر مدت‌ها منتظر می‌مانند تا نوبت اجرا به آنها برسد یا محلی برای تمرین پیدا کنند.

او با بیان اینکه تئاتر با چنین شرایطی دچار معضل شده، گفت: به نظر من کاری شبیه گدایی است که منتظر بمانیم یک نفر به ما کمک کند. یا کلا باید تئاتر دولتی شود یا کلا خصوصی؛ رها کنند و بگویند تئاتری‌ها خودشان فکری به حال خودشان کنند. الان مابین این دو قرار دارد. وقتی بودجه تئاتر کامل نیست این اتفاق نمی‌افتد و هنرمندان منتظرند کمکی از اداره‌کل هنرهای نمایشی و انجمن برسد و از آن‌جایی که این اتفاق هیچ‌وقت نمی‌افتد امری بی‌فایده است.

این هنرمند تئاتر آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه «انتظاری از هیچ نهادی نداریم چون می‌دانیم انتظارمان بیهوده است» گفت: مسئولان هیچ توجهی به فرهنگ و هنر ندارند. شهرداری حتی توان مالی پرداخت حقوق کارمندان خودش را هم ندارد چه برسد به حمایت از تئاتر که اصلا برایشان دغدغه نیست. هیچ مسئولی دغدغه هنر و فرهنگ ندارد. در نتیجه انتظار کار بیهوده‌ای است و بچه‌های تئاتر باید خودشان فکری به حال خودشان کنند. تازه شرایط تبریز بسیار بهتر از برخی استان‌هاست.

نهرین ادامه داد: سال ۹۶ که من به انجمن هنرهای نمایشی از طریق روابط شخصی و ارتباطاتم با دوستان، یک میلیارد تومان کمک مالی از سرمایه‌داران و کارخانه‌دارها جذب و برای تئاترشهر تبریز هزینه کردم اما چون سالن از بنیه خراب است این مبلغ هم فایده چندانی نداشت. متاسفانه باوجود اینکه تئاتر آذربایجان‌شرقی بسیار قدرتمند و با پیشینه است و می‌تواند موجب افتخارآفرینی شود، اما مسئولان ما فقط خوب حرف زدن را بلدند و در عمل از تئاتر هیچ حمایتی نمی‌کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز