خبرگزاری کار ایران

گزارشی از تمرین ارکستر ملی؛

علی‌اصغر شاه‌زیدی: تن به قضا داده‌ام و امیدوارم شرمنده مخاطبان نشوم

asdasd
کد خبر : ۷۰۳۳۹۳

علی‌اصغر شاه‌زیدی که این روزها حال جسمی مناسبی هم ندارد و پنجشنبه 29 آذر در شب یادبود علی تجویدی همراه با ارکستر ملی روی صحنه می‌رود، می‌گوید: بنده تن به قضا داده‌ام و نمی‌دانم چه می‌شود. امیدوارم حالم خوب شود و شرمنده شنوندگان و بینندگان نشوم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، ارکستر ملی به رهبری فریدون شهبازیان این روزها مشغول تمرین قطعاتی از علی تجویدی است برای اجرا توسط علی‌اصغر شاه‌زیدی و حسین علیشاپور و اجرا در کنسرتی که پنجشنبه 29 آذر در تالار وحدت روی صحنه می‌رود.

شاه‌زیدی: مدیون آقای تجویدی‌ام

علی‌اصغر شاه‌زیدی که حال جسمی مناسبی هم نداشت در مورد این اجرا گفت: برنامه‌ی روز 29 آذر ما به یاد استاد تجویدی است و به لحاظ اینکه من هم، افتخار دوستی با تجویدی عزیز را داشته‌ام و هم، چند کار ایشان را خوانده‌ام، قرار شد آن شب هم به یاد ایشان روی صحنه بروم. متاسفانه حال جسمی خوبی ندارم اما قبول کردم چون هم مدیونم به آقای تجویدی و هم دوست عزیزم فریدون شهبازیان این خواسته را از من داشتند. بنده هم تن به قضا دادم و نمی‌دانم چه می‌شود. امیدوارم حالم خوب شود و شرمنده شنوندگان و بینندگان نشوم.

او در مورد اینکه همکاری‌اش با ارکستر ملی ادامه پیدا خواهد کرد یا خیر هم گفت: بستگی به شرایط دارد. اولا حال خودم خوب شود و ثانیا مجال این را پیدا کنم که با ارکستر برنامه داشته باشم. چون این روزها می‌بینم که آقای شهبازیان خیلی برنامه دارد و ظاهرا تا سال آینده را هم برشمرده است.  

تقسیم 10 قطعه باکلام میان علی‌اصغر شاه‌زیدی و حسین علیشاپور به علاوه چهار قطعه بی‌کلام

فریدون شهبازیان (رهبر ارکستر ملی) در خصوص این برنامه گفت: ما برنامه ارکستر ملی تا پایان سال را پیش از این هم اعلام کرده بودیم اما نکته‌ای درش جا افتاده بود و آن اجرای آقای جمال‌الدین منبری و پوریا اخواص بود که قرار بود در همین ماه روی صحنه بروند اما به دلیل مشکلاتی که از نظر زمانبندی پیش آمد، عقب افتاد و کارمان با آقای علی‌اصغر شاه‌زیدی و حسین علیشاپور به این ماه منتقل شد.

او ادامه داد: ما بخش مربوط به آقای شاه‌زیدی را در چهل ستون اصفهان هم برای دو شب اجرا کرده بودیم و همان برنامه را اجرا می‌کنیم. شب، شبِ یادمان علی تجویدی، آهنگساز بزرگ مملکت‌مان است و ما نمی‌توانیم همه کارهای ایشان را بزنیم چون الی‌ماشالله آهنگ دارند، آهنگ‌هایی خیلی خوب برای خوانندگان مختلف و ما 10 آهنگ‌شان را در برنامه‌ای که پنجشنبه 29 آذر روی صحنه می‌رود، اجرا می‌کنیم.

رهبر ارکستر ملی تصریح کرد: شش قطعه توسط حسین علیشاپور خوانده می‌شود و چهار قطعه توسط علی‌اصغر شاه‌زیدی. به انضمام چهار کار بی‌کلام از من، حسین دهلوی و روح‌الله خالقی. ما همیشه کارهای بی‌کلام هم در برنامه‌هایمان داریم. چراکه این موسیقی، موسیقی پاپ نیست که خواننده بتواند یک نفس 10 قطعه را پشت سر هم بخواند و باید فرصتی برای تازه کردن نفس در اختیارش گذاشت تا بعد از خواندن دو، سه قطعه استراحت کند. از 10 قطعه باکلامی که متعلق به علی تجویدی است نیز تنظیم چهار قطعه توسط من انجام شده است و شش قطعه را دیگران تنظیم کرده‌اند.

او با اشاره به دیگر برنامه‌های ارکستر ملی افزود: در ادامه 20 و 21 دی به تبریز می‌رویم و 26 دی در آنجا با وحید علیپور، رهبر ارکستر جوانی که از باکو می‌آید و می‌خواهد یکسری از کارهایش را با رشید وطن‌دوست اجرا کند، روی صحنه می‌رویم. در بهمن نیز سه اجرا در جشنواره موسیقی داریم. بعد از اجرا در افتتاحیه جشنواره موسیقی فجر به کرمان می‌رویم. چون کرمان یکی از مراکز استان محوری جشنواره است و بعد به تهران برمی‌گردیم و در اختتامیه اجرا خواهیم کرد.  

شهبازیان در مورد خواننده‌ای که ارکستر ملی را در جشنواره موسیقی فجر همراهی می‌کند نیز گفت: هنوز مشخص نشده است. چون به دنبال اجرای آثاری هستیم که در این 40 سال اجرا و پخش شده است و مردم دوستشان دارند. کارهایی مانند «ای کاروان آهسته ران» و تاکید مسئولین جشنواره اجرای چنین آثاری است که من هنوز پارتیتورهایشان را پیدا نکرده‌ام و به زودی مشخص خواهد شد که چه آثاری را اجرا می‌کنیم. در کنار این‌ها اجرای اثری که جواد معروفی در چهارگاه برای پیانو نوشته است و حسین دهلوی برای ارکستر تنظیمش کرده است و 10، 12 دقیقه است حتما اجرا خواهد شد.  

او در پایان گفت: در اسفند نیز با اجرای آقای پوریا اخواص و جمال‌الدین منبری اجراهای ارکستر ملی در سال 97 بسته می‌شود.

ارکستر ملی چه به لحاظ سمبلیک و چه به لحاظ امکانات پیشانی ارکسترهای کشور است

حسین علیشاپور نیز در مورد این اجرا گفت: حدود سه، چهار ماه پیش بود که با آقای شهبازیان صحبت کردم و گفتم اگر ارکستر ملی شبی را تحت عنوان «شبِ یادبود علی تجویدی» بگذارد برنامه خوبی از آب درمی‌آید و پیشنهاد دادم که استاد شاه‌زیدی هم تشریف بیاورند و چهار آهنگی را که در آلبوم‌های «سروش آسمانی» و «چرخ گردون» خوانده‌اند، بخوانند و بنده هم با شش قطعه از استاد تجویدی در خدمت‌شان باشم. البته آقای شهبازیان سه سال پیش که تازه ارکستر ملی را تحویل گرفته بودند نام بنده را هم به عنوان یکی از خوانندگانی که می‌خواهند با او کار کنند برده بودند و به هر حال دست نداد تا امسال که آن‌چه را خدمتتان گفتم، به ایشان عرض کردم.

او افزود: رپرتوار استاد تجویدی، رپرتواری غنی و خوب است و ایشان حقیقتا از آهنگسازان برجسته تاریخ موسیقی ایران هستند. همچنین دیگرانی مثل استاد یاحقی، استاد خالقی، استاد وزیری و... همگی این پتانسیل را دارند که آثارشان به عنوان یک رپرتوار غنی برای ارکستر ملی مورد استفاده قرار بگیرد. ارکستر ملی چه به لحاظ سمبلیک و چه به لحاظ امکانات پیشانی ارکسترهای کشور است و قاعدتا هم باید اینگونه باشد و این رپرتوارها باید اجرا شوند چون جزو میراث ملی ما هستند و به عقیده من نه صرفا در سطح ملی که باید در سطحی فراملی اجرایشان کرد.  

علیشاپور در مورد احتمال ادامه همکاری با ارکستر ملی افزود: فعلا مشخص نیست. من قرار بود با رپرتوار دیگری از جمال‌الدین منبری در خدمت ارکستر باشم که به دی ماه خورد و چون من در دی ماه، تور کنسرتی در هفت، هشت شهر ایران با اردشیر کامکار خواهم داشت از پوریا اخواص درخواست کردم به جای من در آن اجرا روی صحنه برود و آن اجرا هم گویا به اسفند موکول شده است. به عقیده من ارکستر ملی، ارکستری است که همه خوانندگان مستعد باید در آن آواز بخوانند و نباید منوپول یک نفر یا دو نفر یا پنج نفر باشد.  

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز