خبرگزاری کار ایران

واکنش معاون گردشگری به ماجرای حواشی سفر به گرجستان و فرانسه؛

برای رفتن به فرانسه احتیاط کنید/سفر به گرجستان متوقف شد

asdasd
کد خبر : ۷۰۲۰۱۵

ولی الله تیموری درباره بدرفتاری با گردشگران ایرانی در کشور گرجستان و نیز وضعیت تورهای گردشگری ورودی به کشور فرانسه توضیحاتی را ارائه داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، به دنبال بدرفتاری پلیس کشور گرجستان با گردشگران ایرانی، ولی الله تیموری (معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری) گفت: بی‌احترامی و بدرفتاری‌ که با یکی از شهروندان ایرانی در گرجستان شده، از نظر ما موضوعی است که باید مورد پیگیری قرار گیرد و ما به عنوان متولی گردشگری کشور که همیشه دنبال این هستیم تا تبادلات گردشگری بین کشورهای دیگر توسعه پیدا کند،

وی افزود: این قبیل اقدامات را به هیچ وجه مورد تایید نمی‌دانیم چراکه گردشگران در تمام جهان باید براساس کد اخلاق گردشگری مورد احترام جوامع محلی میزبان قرار بگیرند. بر همین اساس، علی‌رغم اینکه سالانه حجم بالایی از گردشگران ما به کشور گرجستان سفر می‌کنند، با توجه به اتفاقات ایجاد شده، ضمن حمایت از موضع وزارت امور خارجه، به همه ادارات کل استانی و دفاتر خود بخشنامه کردیم که تا زمانی که این موضوع ریشه‌یابی نشود و آنها دلایلشان را نگویند، هرگونه سفر در قالب گردشگری به آن کشور متوقف شود. از همکارانمان در بخش‌های خصوصی نیز خواهش می‌کنیم که این موضوع را رعایت کنند.

تیموری افزود: اگر قرار است هموطنان ما به عنوان گردشگر وارد کشوری به عنوان مقصد سفر شوند و از قبل آنها درآمدی عاید آن مملکت شود، حداقل تقاضا و تاکید ما این است که احترام آنها رعایت شود و براساس قوانین و مقررات موجود و اخلاق گردشگری با آنها رفتار شود که متاسفانه این موضوع در مورد اخیر رعایت نشده است. بنابراین موضوع را هم از وزارت امور خارجه پیگیری کردیم و هم خودمان دو روز است که در قالب بخشنامه به ادارات استانی ابلاغ کرده‌ایم تا اطلاع ثانوی سفرهایی که برای این کشور در قالب گردشگری می‌خواهد انجام شود را متوقف کنند.

معاون گردشگری کشور همچنین در پاسخ به این سوال که آیا تاکنون گرجستان نسبت به تصمیم ایران، واکنشی نشان داده یا خیر گفت: قطعاً سفارت ما در جریان این موضوع بوده و صحبت‌هایی نیز بین سفیر ما و آن کشور اتفاق افتاده ولی هنوز به ما گزارشی داده نشده است. به طور کلی این موضوعات را باید از مراجع رسمی همچون وزارت امور خارجه پیگیری کرد.

وی همچنین در پاسخ به این پرسش که باتوجه به اتفاقات فرانسه، وضعیت تورهای گردشگری ایران و به‌طور کلی سفر به این کشور به چه صورت است، توضیح داد: موضوع فرانسه با گرجستان متفاوت است. البته ما توصیه می‌کنیم که دفاتر و همکارانمان در بخش خصوصی، در برنامه‌ریزی برای سفر به فرانسه، احتیاط را شرط کار خود قرار دهند و اگر واقعاً سفر الزامی وجود ندارد فعلا دست نگه دارند. اما در شکل کلی بحث، در آنجا ممنوعیت سفر نیست.

وی افزود: باید به گردشگرانی که می‌خواهند به فرانسه بروند، اطلاعات کاملی داده شود و همکارانمان در بخش خصوصی شرایط این کشور را به طور کامل توضیح دهند و بگویند که در آنجا چه اتفاقاتی در حال جریان است. در این صورت گردشگران از اتفاقات مطلع هستند و می‌توانند تصمیم بگیرند. ولی اگر کسی خبر از اتفاقات فرانسه نداشته باشد و به آنجا برود مورد تایید ما نیست. بنابراین موضع ما برای کشور فرانسه به این صورت است که ابتدا به گردشگران اطلاعات دقیقی از مقصد داده شود و دوم اینکه گردشگران برنامه‌ریزی خود را با در نظر گرفتن اقتضائات و شرایطی که در فرانسه وجود دارد، انجام دهند.

وی با بیان اینکه اطلاع رسانی وظیفه اصلی آژانس‌ها و دفاتر مسافرتی است، افزود: اگر مشاهده شود که عمدی در ندادن اطلاعات به گردشگران فرانسه وجود دارد و چنین اتفاقی بیفتد، قطعا براساس آیین‌نامه موجود؛ آژانس‌های مورد نظر طرح دعوی شده به تخلفاتشان رسیدگی می‌شود.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که چرا سازمان میراث فرهنگی در خصوص مسائل مختلف خیلی دیر موضع‌گیری از خود نشان می‌دهد گفت: به شخصه در ۳۶ کشور جهان به عنوان کارشناس گردشگری حضور داشته‌ام و باید بگویم که معمولاً در مواردی از این دست در همه جای دنیا ابتدا وزارت امور خارجه به عنوان دستگاه دیپلماسی و نهاد متولی اوضاع را بررسی کرده و با توجه به ملاحظات اجتماعی، سیاسی و همکاری‌های دیگر با کشور مورد نظر تصمیم‌گیری می‌کند. چراکه موضوع گردگشری یکی از ابعاد همکاری‌ها با کشورهای مختلف است و ممکن است وزارت خارجه با صحبت موضوع را حل کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز