خبرگزاری کار ایران

احسان رسول‌اف در نشست خبری مطرح کرد:

زکات پولی که در طول سال به دست می‌آوریم، صرف آیینه‌دار می‌شود

asdasd
کد خبر : ۶۹۳۵۷۱

نشست خبری پنجمین فستیوال آیینه‌دار با حضور علی مغازه‌ای، احسان رسول‌اف و امیر بهاری برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نشست خبری پنجمین فستیوال موسیقی نواحی و آیینی ایران (آیینه‌دار)، ظهر امروز، دوشنبه  28آبان با حضور علی مغازه‌ای (دبیر هنری)، احسان رسول‌اف (رئیس فستیوال آیینه‌دار) و امیر بهاری (مدیر روابط عمومی این رویداد) برگزار شد.

گیلان، مازندران و گلستان در تالار رودکی/ از نهم تا سیزدهم آذر 

مغازه‌ای در ابتدا گفت: ما هر سال به یک محدوده فرهنگی توجه داریم، نه به این معنا که صرفا به استان‌ها توجه کنیم، بلکه گاهی اوقات ایلات را مدنظر قرار می‌دهیم. امسال براساس حوزه فرهنگی، دامنه شمالی البرز را هدف قرار داده‌ایم که می‌توان گفت از نوک گوش ایران آغاز و از شهرهای دامنه البرز رد می‌شود و سپس به مازندران ورود می‌کند و بعد از آن به گلستان که از جنوب گلستان تا علی‌آباد کتول را دربرمی‌گیرد، می‌رود و در واقع موسیقی دامنه البرز را شاهد هستیم. شمال گلستان که از بندر گز شروع می‌شود حوزه فرهنگی دیگری را پوشش می‌دهد و فعلا نگهش داشته‌ایم برای سال بعد که با موسیقی خراسان شمالی هم فرهنگند و احتمالا سال بعد نوبت به آن‌ها می‌رسد.

رسول‌اف نیز در ادامه تصریح کرد: امسال طبق برنامه سالانه‌مان افتخار داریم که از نهم تا سیزدهم آذر در تالار رودکی شاهد برگزاری فستیوال آیینه‌دار باشیم و اختتامیه روز سیزدهم آذر در تالار وحدت خواهد بود و از روزهای شنبه تا دوشنبه، دهم، یازدهم و دوازدهم آذر این سه استان؛ گیلان، مازندران و گلستان جمعا شش دور اجرا را تقدیم شما خواهند کرد. نهم و سیزدهم یک افتتاحیه و اختتامیه داریم و در روز افتتاحیه مروری خواهیم کرد بر چهار دوره پیشین فستیوال آیینه‌دار و یک معرفی کوچکی هم از دوره پنجم خواهیم داشت و در واقع مرور پنج دوره را در روز اول خواهید دید. روز سه‌شنبه سیزدهم آذر اختتامیه‌مان مثل هر سال در تالار وحدت با تجلیل و بزرگداشت اساتید دامنه شمالی البرز و این سه استان همراه خواهد بود و اجراهای برگزیده این دوره را هم مجددا خدمت دوستان تقدیم خواهیم کرد. 

وظیفه‌ای که آیینه‌دار برای خود متصور است

در ادامه علی مغازه‌ای در مورد وظیفه‌ای که فستیوال آیینه‌دار برای خود متصور است، گفت: آیینه‌دار وظیفه‌ای که برای خود تعریف کرده است جست‌وجوی کهنسال‌ترین اهالی موسیقی نواحی ایران است و تلاش‌مان این است که اصیل‌ترین، هرچند بر سر این واژه بحث هست، ولی به هر حال اصلی‌ترین و اصیل‌ترین آدم‌های موسیقی نواحی ایران را گردهم بیاوریم و نمونه‌ای صوتی و تصویری با کیفیت خوب از آن‌ها ثبت و ضبط کنیم. ثبت و ضبط درست و کیفی از اجراهای این‌ها اصلی‌ترین هدف ماست. من اگر بخواهم معنی آیینه‌دار را برای شما توضیح بدهم باید بگویم این‌ها انعکاس‌دهنده فرهنگ و زبان و تاریخ ما هستند. ما در موسیقی نتوانسته‌ایم چیزی مدون در طول سالیان جمع کنیم. از بهرام بیضایی وام می‌گیرم؛ این حوزه شنفدیداری است، یعنی هم شنیدار است و هم دیدار و ما می‌خواهیم این‌ها را پیش از دست رفتن‌شان ثبت و ضبط کنیم.

رسول‌اف نیز در همین زمینه توضیح داد: آیینه‌دار رسالتش آرشیو کردن موسیقی نواحی است. هدف ما نگه داشتن میراثی است که احساس کردیم به دلایل مختلف از نگه‌داری آن سرباز زده می‌شود و ما باید در این زمینه کاری کنیم. ما در طول سال زکات پولی را که بابت کارهای دیگر به دست می‌آوریم صرف انجام این پروژه می‌کنیم و خودمان را یک فستیوال هنری می‌دانیم که وظیفه‌اش پروموت کردن هنرمندان نیست چون اساسا این هنرمندان قرار نیست بعدا کنسرت بگذارند یا تهیه‌کنندگانی با آن‌ها کار کنند. رسالت ما آرشیو کردن صوت و تصویر این افراد است؛ نوع انگشت‌گذاری‌‍‌شان روی ساز و شیوه‌ای که روی صحنه قرار می‌گیرند. حاصل کار این هنرمندان را نمی‌توانند لایو رکوردینگ کرد و باید آنسامبل رکوردینگ شوند و در حین گروه‌نوازی ثیت و ضبط شان کرد. این جنس موسیقی، موسیقی‌ای نیست که افراد برای ضبط آن نفر به نفر به استودیو بروند و باید با همان اشتیاق عمومی و در حضور تماشاگر اتفاق بیفتد.

او همچنین تصریح کرد: ما امیدوار هستیم که بتوانیم آرشیو پنج دوره آیینه‌دار را به شکلی ارزشمند و درخور و آن طور که در شان اساتیدی که در این پنج دوره افتخار میزبانی‌شان را داشته‌ایم، منتشر کنیم و در اختیار علاقه‌مندان قرار دهیم. بنابراین خواهشم از شما این است که آیینه‌دار را یک بایگانی مرجع ببینید از موسیقی نواحی ایران که سعی می‌کنیم همچنان به تکمیلش بپردازیم.

حضور 100 مهمان در یک فستیوال

مغازه‌ای نیز در مورد کسانی که در پنجمین دوره از فستیوال آیینه‌دار حضور دارند، گفت: ما بیش از 100 نفر مهمان داریم که در قالب تک‌نوازی یا آنسامبل هستند. ما اجراهای بسیار کیفی جذابی داریم که تک نفره است، کسانی که هم ساز می‌زنند و هم می‌خوانند یا صرفا به نواختن ساز می‌پردازند و به عنوان مثال سازهایی را خواهید دید که ممکن است تنها نامش را شنیده باشید و تاکنون از نزدیک ندیده باشیدش ازجمله تشت‌زنی. سه اجرا هم داریم که به آن گونه‌هایی از اجراهای اقوام و ساکنان شمال ایران اختصاص دارد که در سور و جشن و کار اتفاق می‌افتد، کار در مزارع و سور هم در جشن‌ها.    

از فهیمه اکبر تا احمد آشورپور

مغازه‌ای همچنین تصریح کرد: ما امسال کاری سمبلیک هم انجام خواهیم داد و آن هم اینکه از هنرمندانی که در قید حیات نیستند به شکل ویژه‌ای تقدیر خواهیم کرد. ازجمله از هنرمندان ارزشمندی مانند فهیمه اکبر در استان گیلان که یکی از خوانندگان عجیب ایرانی است یا آقای احمد آشورپور که با رفتنشان بخشی از موسیقی ایران زیر خاک رفت.  

آغاز بلیت‌فروشی از شنبه، سوم آذر

رسول‌اف در مورد زمان آغاز بلیت‌فروشی این رویداد هم توضیح داد: بلیت‌فروشی از شنبه آینده، سوم آذر از سایت تیوال آغاز می‌شود و درآمد حاصل از بلیت‌فروشی را به سالن رودکی می‌دهیم و لطفی که آن‌ها به ما می‌کنند تخفیفی است که در زمینه اجاره بهای سالن برایمان لحاظ می‌کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز