خبرگزاری کار ایران

موزه متروپولیتن میزبان نسخ خطی و ابرو بادهای ایرانی شد

asdasd
کد خبر : ۶۹۰۹۰۵

موزۀ متروپولیتن نیویورک تا ۴ فروردین ماه ۱۳۹۸ میزبان برگزاری نمایشگاه «ابر و باد و زرافشان: صفحات تزیین‌شدۀ نسخه‌های خطی از مجموعۀ اتینگهاوزن» خواهد بود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، موزۀ متروپولیتن نیویورک از ۷ آبان ماه درصدد برگزاری نمایشگاهی از نسخ خطی ایران برآمده که با نقوش زرافشان و ابر و باد تزیین شده‌اند.

«ابر و باد و زرافشان: صفحات تزیین‌شدۀ نسخه‌های خطی از مجموعۀ اتینگهاوزن» نام این نمایشگاه است که تا ۲۴ مارس ۲۰۱۹(۴ فروردین ۱۳۹۸) ادامه دارد.

در توضیح این نمایشگاه آمده است: یکی از ویژگی‌های متمایز کننده نسخه‌های خطی ایران از ترکیه عثمانی و مغول و دکانی هند، استفاده مداوم از تکنیک‌های تزئینی در حاشیه نسخ خطی و جلدها و صفحات میانی است که در کتاب‌های مختلف به کار می‌رفت. حتی روی سطح نوشته شده در صفحات کتاب نیز شاهد تزییناتی ازجمله ابر و بادها و نقوش طلایی هستیم.

در این نمایشگاه، نسخ خطی تزئین شده با ابر و باد، تذهیب و طلاکوب از مجموعه اتینگهاوزن (Ettinghausen ) ارائه شده است. این نمایشگاه دربرگیرنده آثاری از ابر و بادها و طرح‌های طلایی است که روی کاغذ نقش شده‌اند و آثاری شبیه سنگ مرمر و زرافشان را در قالب‌های صاف و درهم تنیده به نمایش گذاشته‌اند. این طرح‌ها به طور مستقل و یا در ترکیب با یکدیگر هستند و طرح‌واره‌‌ها و نگاره‌هایی را در معرض دید عموم می‌گذارند که در فاصله زمانی قرون ۱۵ تا ۲۰ میلادی خلق شده‌اند. این آثار شاعرانه‌هایی هستند که در نهایت ظرافت و زیبایی خلق شده‌اند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز