خبرگزاری کار ایران

جان پناه پل تاریخی چالان چولان مرمت شد

asdasd
کد خبر : ۶۹۰۷۷۶

مدیر پایگاه پل‌های تاریخی لرستان از مرمت جان پناه پل تاریخی چالان چولان خبر داد. این پل تاریخی مربوط به دوره صفوی است.

به گزارش ایلنا، پل تاریخی چالان چولان یکی از بناهای دوره صفوی است که البته طبق بررسی‌های کارشناسان بنای اولیه آن قدیمی‌تر است. این پل دارای ۷ پایه و ۶ طاق است که پایه‌های آن دارای آب شکن با مصالح سنگین و طاق‌های از مصالح آجر است.

علی مصطفی نژاد (مدیر پایگاه پل‌های تاریخی لرستان) با اعلام این مطلب گفت: پل تاریخی چالان چولان که قدمت آن به دوره صفوی می‌رسد در مسیر جاده خرم آباد به سمت بروجرد و در محدوده استحفاظی شهری درود واقع شده است.

او گفت: مرمت این پل تاریخی از محل اعتبارات پایگاه انجام شده است. هرچند ده سال پیش جان پناه دو طرف پل مورد مرمت قرار گرفته بود که متاسفانه برخی از افراد سودجو به دلیل خارج کردن سیم‌های برق نورپردازی جان پناه این پل را تخریب کرده بودند که تهدیدی برای کل جان پناه محسوب می‌شد.

آنطور که مدیرپایگاه پل‌های تاریخی لرستان درخصوص مرمت این پل ادامه داد: در عملیات مرمتی پل تاریخی چالان چولان از مصالح سنتی و استادکاران مجرب استفاده شده که هم اکنون نیز این عملیات مرمتی به پایان رسیده است.

مصطفی نژاد تاکید کرد: عدمتا در پل‌های تاریخی به خاطر عبور و مرور کاروان‌ها، احشام، جان پناه یا دیوارهایی برای امنیت بیشتر عبور و مرور به ارتفاع یک متر و متناسب با مصالح به کارگرفته در بنا در دوطرف بنا ایجاد می‌شود که روی رج آخر جان پناه برای جلوگیری از فرسایش و جلوگیری از نزولات آسمانی و همچنین برای زیبایی بهتر پل به شکل و فرم متفاوتی انجام می‌شود.

این پل در تاریخ ۱۶ آذر ۱۳۷۶ با شماره ثبت ۱۹۴۶ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز