خبرگزاری کار ایران

در تئاتر هنوز صنف نداریم/ ورود به حوزه‌های تخصصی کار اصناف است نه دولت

asdasd
کد خبر : ۶۹۰۴۱۰

ششمین نشست «شب تئاتر»، شامگاه ۱۹ آبان، با اجرای پیام دهکردی از شبکه چهار سیما پخش شد.

به گزارش ایلنا، ششمین نشست «شب تئاتر»، شامگاه ۱۹ آبان، با اجرای پیام دهکردی از شبکه چهار سیما پخش شد. مجید گیاهچی کارگردان، پژوهشگر تئاتر و مهرداد رایانی مخصوص مدرس و کارگردان تئاتر، مهمانان این برنامه بودند تا در مورد آیین‌نامه‌ای که اخیرا در مورد تماشاخانه‌های خصوصی تدوین شده بحث و گفتگو کنند.

قوانین موجود، پاسخگوی مسائل تماشاخانه‌های خصوصی نیست

مجید گیاهچی، مشاور اداره‌کل هنرهای نمایشی، در مورد ضرورت آیین‌نامه پیشنهادی تماشاخانه‌های خصوصی گفت: ما در زمینه تدوین قوانین در حوزه تئاتر بسیار فقیر هستیم. از سال ۷۹ تا امسال هیچ قانونی برای تئاتر تصویب نشده است. مناسبات تئاتر در این دوره بسیار متحول شده است و نیازمند تعیین تکلیف شدن از نظر قانونی است. دولت آقای روحانی تاکیدش بر قانون‌مداری و تدوین آیین‌نامه‌ها بوده است.

وی در مورد تماشاخانه‌های خضوضی افزود: در کل کشور بالای ۷۰ تماشاخانه خصوصی فعالیت دارند اما فعالیت این تماشاخانه‌ها در چهارچوب دو قانون است: قانون موسسات تک منظوره و چند منظوره که ابدا جوابگوی مسائل تماشاخانه‌های خصوصی نیست. نسخه اولیه آیین‌نامه تماشاخانه‌های خصوصی در ابتدای امسال تدوین شد و برای خانه تئاتر و ذی نفعان فرستاده شد و بعد از نظر‌سنجی به یک آیین‌نامه پیشنهادی رسیدیم.

تماشاخانه‌های خصوصی از این آیین‌نامه اطلاع ندارند و آیا این نوعی دور زدن نیست؟

 گیاهچی گفت: آیین‌نامه در مراحل ابتدایی و نظر‌سنجی است و هدف از اجرای این آیین‌نامه این است که همه احساس برنده شدن بکنند.

رایانی با اشاره به خلاهای قانونی موجود گفت: ما نیاز به قانون‌گذاری داشتیم و باید این کار انجام می‌شد اما این آیین‌نامه نیست، پند و اندرز است. ما در تئاتر چند معضل داریم که باید در مورد آن‌ها آیین‌نامه بنویسیم آن هم به لحاظ مقداری نه کیفی. اگر مقداری باشد با رفتن و آمدن آدم‌ها جاری  می‌شود. اکثر موارد این آیین‌نامه کیفی است.

وی معضلات موجود را کف و سقف بلیت، درجه‌بندی تماشاخانه‌ها، قوانین مربوط به خطاهای تماشاخانه‌ها، شورای صنفی دانست.

گیاهچی در پاسخ به انتقادات مطرح شده در مورد آیین‌نامه، با اشاره به اینکه این آیین‌نامه هنوز تصویب نشده است، توضیح داد: کار دولت از اساس، سیاست‌گذاری، نظارت و حمایت است نه اجرا. ورود به حوزه‌های تخصصی کار اصناف است نه دولت.

چرا به جای شورای صنفی از شورای صنفی مشورتی در آیین‌نامه استفاده شده است؟

گیاهچی در پاسخ به این سوال گفت: چون نه می‌شود گفت شورای صنفی و نه شورای مشورتی. ما در سیکل موضوعات مرتبط به تئاتر، جایی به نام صنف نیاز داریم اما ما صنف نداریم بلکه تشکل‌های شبه صنفی داریم. شورای حل اختلاف باید از خود هنرمندان تشکیل شود که چنین چیزی نداریم. وقتی صنفی وجود ندارد، در واقع از طریق تشکیل یک شورای مشورتی صنفی، برای پر شدن آن نقص تلاش می‌شود.

گیاهچی در مورد قیمت بلیت گفت: قیمت بلیت به گروه و فرآیند تولید وابسته است و دولت اگر حمایتی نکرده حق دخالت و ورود ندارد.

وی در ادامه افزود با تشکیل شورای صنفی امکان دخالت در همه این امور هست.

تمام تلاش اداره‌کل هنرهای نمایشی، کاهش تصدی‌گری است

رایانی از دیگر ایرادهای وارد بر آیین‌نامه را همه کاره بودن دولت ذکر کرد و برای آن بندی از آیین‌نامه را مثال زد که با مخالفت شدید گیاهچی روبرو شد که اینطور مسئله را توضیح داد: تمام تلاش اداره‌کل هنرهای نمایشی کاهش تصدی‌گری است.

در ادامه برنامه گیاهچی در پاسخ به اصرار دهکردی برای معرفی اعضای شورای صنفی مشورتی گفت: اصلا چنین شورایی تشکیل نشده که بخواهد اعضایی داشته باشد.

رایانی برای جمع‌بندی نکاتی از قبیل تشکیل صنف، استفاده از تجربه خانه سینما را مطرح کرد و ادامه داد: توصیه من تشکیل خانه تئاتر یا تماشاخانه‌داران تئاتر است. رسالت بخش خصوصی این است که دولت وارد نشود.

پیام دهکردی در انتها با تشکر از اینکه این آیین‌نامه تدوین شده است، خواستار شفاف‌سازی بیشتر در مورد آن شد و از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خواست بازنگری انجام شود و تعجیلی در تصویب آن صورت نگیرد.

«شب تئاتر» یکی از برنامه‌های «شب‌های هنر» است که به تهیه‌کنندگی امیر قمیشی، پیرامون مسائل تئاتر و نمایش شنبه شب‌ها ساعت ۲۳ به طور زنده، از شبکه چهار سیما پخش می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز